– Tipper Måneskins vokalist allerede står på blokka til Alessandro Michele i Gucci, sier Eurovision-ekspert.
Mange benket seg foran tv-skjermen forrige lørdag da årets Eurovision Song Contest gikk av stabelen i Rotterdam. Og som alltid bød konkurransen på mange ulike musikalske innslag av noe ymse kvalitet, spektakulære sceneshow og ikke minst – elleville antrekk.
Det var høy føring av neonfargede fjær, glitrende paljetter, knallfarger og glamour. Og mye imellom.
Blant alle sølvfargede minipaljettkjoler, var det ett bidrag som kjørte på med den velkjente koronostilen med behagelig loungewear og komfortable sneakers. Og Tix med Norges bidrag fremførte sin låt iført englevinger.

Eurovision ga oss det den avlyste Met-gallaen ikke gjorde. Det var den ville, campa moten som stjal showet, skriver Dazed & Confused.
Magasinet trekker frem høydepunkter som både Kypros, Albania og Malta som alle stilte i superglad sølvkjoler pyntet med krystaller, paljetter og frynser. Frankrikes bidrag fra Barbara Parvi gikk derimot for noe som kunne vært tatt ut fra Dior-designer Maria Grazia Chiuris katalog. Et chic, sort korsett-bustier.

Kateryna Pavlenko fra Go_A sitt bidrag for Ukraina beskrives av magasinet som en The Matrix Trinity-lookalike i «radioaktive grønne fjær og fuskepels».
Italienske Måneskin stakk av med seieren og leverte et uforglemmelig show med heftig mye flammende pyroteknikk, en dreamy vokalist som smeltet mange hjerter verden rundt – og ikke minst de ekstremt kule glamrock-antrekkene hyllet i media.
Metallisk skinn, 70-talls skjerf, platåsko og lederhosen, signert de italienske motehuset Etro.
«Det fikk det til å tenke Jimi Hendrix-møter-Velvet Goldmine, men det fikk deg ikke til å tenke Milano Fashion Week». påpeker The New York Times.

Hvorfor er moten i Eurovision så appellerende?
Ingeborg Heldal, sjefredaktør i KK, tror det handler om at den er så mangfoldig og grenseløs.
– Den representerer kreative mennesker fra hele Europa, som legger sjelen sin i å lage noe som er representativt både for artisten og landet, enten det er minimalistisk eller helt ellevilt, sier hun til Melk & Honning.
– Hva tror du er grunnen til at det var ekstra mye snakk rundt moten i år i internasjonale medier?
– Jeg som har fulgt Eurovision i mange, mange år får jo litt lyst til å si «velkommen etter». Men det kan nok ha noe med at det har vært mye færre arenaer for mote i dette pandemi-året, og da ble oppmerksomheten rundt Eurovision ekstra stor.

Hun tror det er sammensatte årsaker til at konkurransen ikke er mer designer- og merkefokusert enn den er, i motsetning til andre prisutdelinger hvor motehusene virkelig får skinne på den røde løperen.
– Jeg tipper noen motehus ikke har ønsket å assosiere seg med «sirkus» Eurovision. Men jeg håper jo det kan endre seg nå, for det er en fantastisk arena for mote og design. Og designerne har ikke vært helt fraværende.
– Gina Gs paljettkjole i 1996 var for eksempel fra Paco Rabanne. Og den maltetiske deltageren Olivia Lewis fikk Roberto Cavalli til å designe kjole til seg i 2007, påpeker hun.

Selv likte hun best Ukrainias antrekk under årets konkurranse.
– Wow! De var helt rå! Og selvsagt Måneskin! Men jeg elsker jo hele estetikken og frydet meg også over englevingene til Tix og sølvfrynsene til Kypros.
– Måneskin stjal uten tvil showet (på flere måter), og flere tror de kommer til å lande store motekampanjer fremover. Tror du de vil bli stilikoner?
– De er det vel egentlig allerede. Jeg har blant annet sett noen av opptredenene deres i italienske X-Factor, og WOW! De er utrolig bevisste på stil og image.

– Tipper vokalist Damiano David allerede står på blokka til Alessandro Michele i Gucci.
– Klær skaper folk, sies det. Og i alle fall artister. Ingrid Bjørnov sa til meg at det er viktig med signatur, slik at du kan komme i karnevalet og alle vet hvem du er, sier Per Sundnes, Eurovision Song Contest-ekspert til Melk.
Han er journalist og NRK-programleder, og var Melodi Grand Prix-general i flere år.
– Appellen ligger i at det er rom for alt, noe pent og masse grusomt.

Han forteller at mange artister hadde brukt mye penger på å hyre blant annet Beyonces designer.
– Jeg syntes det ble mye minikjoler i sølv med korsett, litt 2018.
Sundnes forteller at også Jean Paul Gaultier, Paco Rabanne og Roberto Cavalli har designet for konkurransen tidligere.
– Jeg likte arbeidsoverallen til Russland, Ukrainias neongrønne fuskepels og NRK-designer Susanne Hoftuns perfekte antrekk til Tix.

– Italias Måneskin er min absolutte favoritt. Motehus betaler masse penger for at nettopp de skal sitte ved catwalken. Dette har pågått i flere år. De flørter med det androgyne og blåser i konvensjoner. De så ut som at de kom rett fra en shoot av Steven Meisel for italienske Vogue.
Les også: Derfor bør du få med deg denne nye moteserien fra Netflix