Julie Josephine har åpnet den nye butikken på Frogner

Julie Josephine har flyttet. Foto: Magnus Nordstrand

Julie Josephine åpner ny Oslo-butikk

– 2020 skulle være Julie Josephines år.

Tidligere i år skrev Melk & Honning om den norske designeren Julie Blystad bak Julie Josephine som skulle flytte Frognerbutikken sin, i tillegg til å åpne ny filial på et av byens kjøpesentre. Nå åpner det norske motemerket dørene til butikken i Frognerveien.

– Vår nye konseptbutikk er et innblikk i vårt univers. Her vil vi samle butikk, studio og showroom på én adresse. Det er et stort steg for oss som bedrift, og vi håper kundene vil få større kjennskap til oss som merke, sier Julie Blystad til Melk & Honning.

Lokalet er ifølge henne i «kjent Julie Josephine-stil» med stein, tre og nøytrale fargetoner med kontrastelementer i sort.

– Ettersom kolleksjonen har vokst betraktelig siden starten, er det viktig at plaggene får være i fokus og blir representert i et lokale som oser av god kvalitet og litt luksus.

Merket begynte med å perfeksjonere den klassiske og tidløse skjorten og t-skjorten, og har siden utvidet produktkategoriene med strikk og skjørt.

Julie Josephine har åpnet den nye butikken på Frogner
Julie Blystad. Foto: Magnus Nordstrand

Julie Blystad: – Målet er å innta verden med storm

Merket gjør med det som blant andre Envelope1976 og kombinerer butikk med både studio og showroom.

– Det var utrolig flaks at nettopp dette lokalet, som har vært utleid de siste 30 årene til samme leietaker, kom på markedet på samme tidspunkt som leiekontrakten vår gikk ut i Behrens gate, sier Blystad.

Julie Josephine ble etablert på Frogner i 2016, og åpnet sin første butikk her i 2017.

– Siden den gang har vi etablert en trofast kundebase her, og vi ser at det lønner seg å drive butikk på Frogner. Nå som lokalet ligger i Frognerveien med mye aktivitet rett utenfor døren, har vi stor tro på at dette vil øke synligheten til brandet generelt.

Julie Josephine har åpnet den nye butikken på Frogner
Butikken ligger sentralt på Frogner. Foto: Magnus Nordstrand

I dag er Julie Josephine representert i 40 butikker over hele Norge, i tillegg til egne.

– Det er uten tvil mange steder i Norge det kunne vært spennende å åpne butikk.

– I 2021 ønsker vi å teste ut noen steder med pop-ups for å sjekke markedet ytterligere og for å minimere risiko ved å åpne en fast butikk. Det langsiktige målet er å innta verden med storm og etablere Julie Josephine internasjonalt. Men akkurat nå skal vi nyte butikken i Frognerveien.

Les også: Er pop-ups fremtidens butikker?

– Skummelt da Norge ble stengt

Blystad signerte kontrakten for det nye lokalet rett før koronakrisen for alvor traff.

– Det var selvfølgelig litt skummelt da Norge ble stengt ned rett etter signert kontrakt. Men vi så ganske raskt at kjøpekraften besto, og at kundene søkte til nett og etter hvert til butikken vi åpnet på CC Vest i april, forteller Julie Blystad.

Det norske motemerket åpner ny butikk på Frogner
Foto: Magnus Nordstrand

– Vi tok etter hvert en beslutning om å fortsette prosjektet i Frognerveien. Dette er et lokale som dekker flere behov enn bare butikken. Vi er optimistiske for fremtiden, og tror behovet for god kvalitet og tidløse plagg er det kundene ønsker akkurat nå.

Vekst til tross for korona

– 2020 skulle være Julie Josephines år. Det ble selvfølgelig en set back med tanke på krisen som rammet hele verden. Men vi har heldigvis hatt vekst, forteller Blystad.

– Vi har brukt mye tid og ressurser på å finne nye strategier, og la kruttet raskt på nettbutikk. Dette ga gode resultater med en gang. I tillegg ryddet vi godt opp i kostnader, og kuttet der vi kunne. Det har vært med på å bidra til gode resultater. Det var absolutt ikke gøy å permittere ansatte. Men vi fikk alle raskt tilbake da vi åpnet på CC Vest allerede etter påske.

På CC Vest er det ifølge Blystad «en spennende og variert kundegruppe» som passer merket godt.

Det norske motemerket åpner ny butikk på Frogner
Foto: Magnus Nordstrand

– Vi hadde pop-up her våren 2019 og fikk god tilbakemelding fra kundene den gangen. Så det å få tilbud om fast lokale nettopp her, var vi veldig glade for. Nå er vi etablert på to steder vi har veldig stor tro på fremover.

Negative resultater

Ifølge Proff.no viser regnskapet til Julie Josephine at hverken lønnsomhet eller soliditet er tilfredsstillende, mens likviditetsgraden er svak.

– Vi har vært en vekstbedrift fra dag én, der dette har vært vårt hovedfokus. Vi har jobbet hardt mot å vokse og øke omsetningen, ved å ta risiko og satse. Dette har derfor også resultert i negative resultater de første årene av vår bedrift, sier Blystad.

– Vårt mål har vært å jobbe mot et positivt resultat etter år fem, noe vi ser vi kommer til å klare et år før tiden. Det er gøy. En butikksatsning, slik som dette, har vært en del av vår vekststrategi. Vi ser at vi har god lønnsomhet med å ha egen butikk, og har derfor hatt dette som en del av vårt satsningsområde.

Hun forteller at omsetningen har økt «jevnt og trutt» der de har hatt en «svært god økning» fra 2017 til 2018 – over 200 prosent økning, og fra 2018 til 2019 med over 50 prosent økning i omsetning.

– Det har bidratt til at drømmen vår er gått i oppfyllelse, og muliggjort for ny butikk og showroom på Frogner.

Les også: Norsk prisvinnende motemerke åpner butikk