Sendte hvite modeller ned catwalken med cornrows.
De siste årene har motebransjen spilt hovedrollen i en rekke skandaler knyttet til både blackface og kulturell appropriasjon.
For fire år siden sendte Marc Jacobs hvite modeller med dreadlocks ut på catwalken. Året etter fulgte han opp med turbaner, noe som også fikk mange til å reagere. I fjor fikk Gucci kritikk for en høyhalset genser som minnet om blackface, mens Dolce & Gabbana ertet på seg kineserne etter en kolleksjon som hadde som mål å hylle grisens år.
Nå er det japanske Comme des Garcons som tråkker i salaten.
Merket viste nemlig frem sin nye AW20-kolleksjon under moteuka i Paris nylig. Dessverre ble det mindre fokus på klærne og mer fokus på frisyrene hårstylist Julien D’ys hadde valgt, nemlig cornrows.
De bookede afrikanske modellene fikk lov til å rocke sine egne fletter nedover catwalken. Problemet, og det massene på nett nå reagerer på, var dog at de hvite modellene hadde parykker med fletter.
Ifølge både Dazed og motevaktbikjene hos Diet Prada var dette ekstremt lite sensitivt og utvilsomt kulturell appropriasjon. Sistnevnte skriver blant annet at «ansiktene til modellene sier alt, synes dere ikke det?».
Julien D’ys var kjapp med å avfeie kritikken som «stupide», men tok etter hvert også til fornuften. Lørdag postet han følgende beklagelse på sin egen Instagram-konto.
Les også: Nå svarer Gucci-toppen på kritikken
Søndag gikk Rei Kawakubo-ledede Comme des Garcons også ut med en offentlig unnskyldning som gjengis av Dazed:
«Inspirasjonen for headpiecene til Comme des Garcons nye herreshow for AW20 var looken til en egyptisk prins. Det var aldri vår intensjon å krenke eller såre noen. Vi vil derfor dypt og oppriktig beklage for enhver krenkelse det har ført til.»
Les også: Kim Kardashian får kritikk for sin nye forside