Motegigant Fashion Nova anklages for å seksualisere barn med sitt nye motemerke

– Smakløst og kunnskapsløst, sier norsk barnepsykolog til Melk & Honning.

Amerikanske Fashion Nova er atter en gang i hard vær.

Denne gangen anklages fast fashion-giganten for å seksualisere barn med sitt nye motemerke rettet mot unge jenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Svært alvorlig, sier norsk barnepsykolog til Melk & Honning.

Les også: Barn som moteobjekter – er det egentlig greit?

Nova Kids ble lansert i september, og beskrives av selskapet selv som «trendy passformer for stilbevisste barn». Men flere mener motemerket er svært upassende for barn, og i sosiale medier raser nå debatten.

Motegiganten anklages for å seksualisere barn, spesielt unge jenter, ettersom den nye satsingen er myntet på dem.

Skjermdump fra Nova Kids

Kolleksjonen inkluderer blant annet magetopper, korte skjørt og kjoler, samt svært ettersittende plagg i tillegg til tilbehør som høye hæler. Flere av plaggene har påskrifter som «Bad Girls Club» og «Mini Influencer». Det reageres også på produktnavnene i kolleksjonen eksempelvis «Kiss Me Wild», «Keep It On The Down Low», «See It In Your Eyes» og «Pulling Me Closer».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men ikke alle er like skeptiske til barnemoten. Nova Kids har 120 000 følgere på Instagram allerede – det er fortsatt et stykke igjen til moderskipet Fashion Nova som kan rutte med over 19 millioner følgere, men dog.

I kommentarfeltet uttrykker mange glede over å nå kunne ha matchende antrekk som sine små. Antrekkene er nemlig designet for å matche voksenversjonen tilgjengelig på hos motegiganten.

Skjermdump

Norsk psykolog til Melk: – Dypt problematisk

–  Jeg blir forbanna av disse bildene og denne kampanjen. Dette er en smakløs og kunnskapsløs måte å forholde se til barn som forbrukere på, sier Heidi Wittrup Djup, psykologspesialist og daglig leder ved Klinikk for krisepsykologi til Melk & Honning.

– Det fører ingenting godt med seg å legge opp til en kleskolleksjon som bidrar til å øke kropps- og skjønnhetsfokus, og samtidig seksualisere barn som man heller bør være opptatt av å beskytte.

Heidi Wittrup Djup. Foto: privat

– På hvilken måte kan dette bidra til økt kroppsfokus blant barn og unge?

– Barn og unge kan være lett påvirkelige. Gjentatt eksponering for kroppsfokuserte reklamer bidrar til å forsterke spesifikke skjønnhetsideal og stereotypier, og kan påvirke barns identitet, selvbilde og forhold til kropp og utseende.

Psykologspesialisten mener det er «dypt problematisk» at nettbutikken legger opp til at barn kan matche de voksne «all den tid kolleksjonen er utformet på en måte som hører hjemme i voksenverden».

– Barnet skal med andre ord matche den voksne, ikke motsatt, og dermed trekkes barn inn i en voksenverden med seksualiserte undertoner som de ikke hører hjemme i.

– Dette er verken poseringer eller plagg som er naturlige for barn, og det er således ikke barneperspektivet som legger premissene for hvordan denne kolleksjonen er utformet.

Skjermdump fra Nova Kids

– Seksualisering av barn

Hun mener motesatsingen er et eksempel på at grensene for hvordan vi tillater oss å fremstille barn stadig flytter seg, og hvordan en industri lar kommersielle hensyn veie langt tyngre enn hensynet til barn.

– I en tid der vi har stort fokus på å lære barn og unge om overgrep, grenser og respekten for egen og andres fysisk integritet, mener jeg denne kampanjen bidrar til å overskygge disse verdiene med et uetisk fokus som ikke hører hjemme i vår tid.

Er dette seksualisering av barn? 

– Det er svært alvorlig at barn objektiviseres og seksualiseres i kommersiell hensikt. Det er godt kjent at barn utnyttes og misbrukes på det mørke nettet, noe som er blant grunnene til at det nå manes til forsiktighet når det gjelder deling av bilder og videoer av barn på nett. Bildene kan tas ut av sin kontekst og brukes til helt andre formål enn å selge klær. Videre er det alvorlig at grensene for hvordan barn fremstilles og hvordan vi venner oss til å se på barn, flyttes feil vei.

Djup mener dette er ett av flere eksempler på at jenter ofte fremstilles med fokus på skjønnhet og utseende, mens gutter oftere fremstilles med fokus på aktivitet og egenskaper.

– Slike reklamer fungerer dermed forsterkende for disse stereotypiene. Videre løfter det frem verdien av å være vakker, og det spilles på seksualitet og skjønnhet som ikke hører hjemme i barns verden. Vi bør som forbrukere og anstendige voksne spørre oss om vi virkelig ønsker å gå med på den kommersielle industriens idealisering av kropp, mote og skjønnhetspress overfor barn og unge.

– Det er kun enkelte voksne mennesker og kommersielle aktører som har interesse av å fremstille barn på denne måten, ingen andre, og i særdeleshet ikke barna selv, avslutter hun.

Skjermdump fra Nova Kids

Twitter: «Nei, for helvete»

Også på sosiale medier slepes den amerikanske motegiganten.

På Twitter skriver en bruker: «Nei, Fashion Nova. For helvete» til en rekke bilder fra det ferske motemerket.

«Hvis dere synes disse antrekkene er ok for små jenter er dere helt sprø. Disse antrekkene er ALTFOR voksne og upassende. Dette er IKKE klær for barn», fortsetter hun, og trekker blant annet frem de høye hælene for barn.

https://twitter.com/Snow_Blacck/status/1310252697711456258

«’Jeg ser mange barn på Instagram som bruker disse klærne’. Og så? Det gjør det jo ikke passende. Hva skjedde med å la barn være barn», spør hun.

I skrivende stund er tweeten likt nærmere 50 000 ganger, har 6 700 svar og 13 000 retweets.

Skjermdump fra Nova Kids

Les også: Hvor problematisk er det at skjønnhetsbransjen retter seg inn mot barn?