Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto: Oslo Runway

Motebransjen om årets Oslo Runway

Ris og ros til Oslo Runway.

I forrige uke kunne man plutselig spotte influencere som nonchelant flanerte over gata med en mengde fotografer i froskeperspektiv foran seg. Mange spesielt velkledde folk iført solbriller stimet sammen utenfor små og store lokaler. Kunstverk ble nøye utplassert i Oslobukta, noen med smykker som garnityr. Hvite biler seilte rundt med Oslo Runway-logoen på. Det var tid for den årlige moteuka i hovedstaden.

Arrangementet har siden starten i 2015 gått gjennom flere transformasjoner, fra å holde seg til én sentralisert lokasjon til flere, fra å være utelukkende motefokusert til å få med kunst på laget.

Mengden internasjonale motefolk som har gjestet arrangementet har variert. Det samme har antallet visninger og presentasjoner. De har gått fra å være to ganger i året, til én.

Melk & Honning ønsker å gå i bresjen for en moderne tilnærming til motebransjen, der det også er rom for kritikk.

Derfor har vi denne gangen, i likhet med de fleste tidligere sesonger, bedt et knippe viktige norske motefolk om å komme med sine ærlige meninger rundt Oslo Runway.

Les også: Norsk mote er snart milliardindustri

Ida Elise Eide Einarsdottir, moteredaktør hos KK

Motebransjen om årets Oslo Runway. Her Ida Einarsdottir fra KK.
Foto: Instagram/@idaeinarsdottir

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter årets Oslo Runway? 

– Et all over vellykket arrangement som er med på å sette norsk mote på kartet, sier hun til Melk & Honning.

– Spørsmålet er jo om vi egentlig trenger en egen norsk moteuke. Det ligger jo unektelig en slags stolthet i å ha det, og vi har etterhvert nok norske motemerker til å fylle et eget program. Men hvor er de da?

– Holzweiler viser i København, selv om de riktignok hadde både presselunsj og sin årlige sommerfest under Oslo Runway-paraplyen – forøvrig et smart grep som gjør at vi føler at motehuset fortsatt er en del av også den norske moteuken.

– Men både Tom Wood og ByTiMo mangler fra programmet. Det samme gjør Cathrine Hammel, Iben og FWSS. Det er synd. Selv om de riktignok gjør egne ting senere i høst.

– Jeg tror det med fordel kunne ha vært flere visninger på programmet, selv om jeg også liker miksen av visninger, presentasjoner og eventer. Det blir litt lite å skrive hjem om, på en måte, selv om programmet fremstår som fullpakket.

– Når det er sagt er jeg takknemlig for at noen gidder å stable på beina en norsk moteuke, og jeg syntes mange av grepene som er blitt gjort denne sesongen – som for eksempel talentprisen, og ikke minst en fortsatt demokratisering av moteuken slik vi har sett i København med åpne arrangementer og etterhvert kanskje også visninger – er gode. 

Hva var høydepunktet?

– Utvilsomt Envelope1976-visningen. Jeg fikk gåsehud. Litt som når Holzweiler viste under moteuken i København tidligere denne måneden. Alt stemte liksom bare.

– Og castingen av modeller var helt rå! Masse freshe new faces og noen favoritter, og det kanskje aller viktigste; mangfold. Jeg er glad for å se at det endelig blir tatt på alvor. Det var internasjonalt nivå, og stas for Oslo Runway.

– Nå må de bare passe på at København ikke snapper opp merket, for det bør de.

– Ellers må jeg trekke frem talentprisen som jeg selv satt i juryen til. Så gøy å få se avgangskolleksjonene til moteskoleelevene på catwalken, og å kjenne på energien fra en fullsatt marmorsal på Sentralen. Forfriskende og kult, og selvsagt også helt nødvendig å inkludere den nye generasjonen designere i en norsk moteuke for fremtiden. 

Les også
Her er de nominerte til årets Gullbarbie

Hvilke merker eller eventer savnet du på programmet?

– Mange. En visning er selvsagt ikke for alle, men det finnes andre måter i inkluderes i fashion week-programmet på. Jeg tror det ville vært fruktbart å opprette en slags advisory board, slik de har både i København og Stockholm, med stemmer fra motebransjen.

– De kunne både fungert som en slags katalysator for merkene som kanskje sitter på gjerdet og ikke minst kuratert utvalget av designere og merker som får vise under Oslo Runway. 

Hva kunne med fordel vært gjort litt annerledes? 

– Hvis vi ser bort i fra diskusjonen om en egen norsk moteuke eller ei; Programmet kan med fordel strammes opp. Kanskje skal ikke Oslo Runway vare i nesten en uke. Til det er det ikke stort nok. Kanskje vil det heller aldri bli det.

– Samtidig; det trenger det heller ikke å være. Her kan det nevnte advisory boardet komme godt med. Også var det dette med offentlig støtte da. Her må politikerne komme på banen.

– Hvis Oslo Runway kan være en slags tenketank for bærekraft – dit hen er de jo på vei blant annet med samarbeidet med moteuken i København – er det kanskje noe som kan sette den norske moteuken på en slags klimapolitisk dagsorden.

– Ellers er det jammen meg på tide at mote blir behandlet på lik linje med andre kulturuttrykk, og det vet jeg er en kjepphest for arrangørene. 

Kine B. Hartz, sjefredaktør for Costume

Motebransjen om årets Oslo Runway. Her Kina B. Hartz fra Costume.
Kine B. Hartz. Foto: Costume

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter årets Oslo Runway? 

– Det føltes utrolig bra å endelig kunne være en del av Oslo Runway igjen. Solen skinte, Oslo viste seg fra sin aller beste side og det ble noen dager med flere fantastiske opplevelser.

Hva var høydepunktet?

– Høydepunktet for meg var uten tvil visningen til Envelope1976.  Dette Oslo-baserte motehuset fortsetter å å nå nye høyder – både med tanke på design og bærekraft.

– I tillegg klarte Celine Aagaard og hennes team å skape et skikkelig mote moment. Energien, modellene, showet, location, musikken  – og ikke minst den kule kolleksjonen holdt et høyt, internasjonalt nivå. Jubelen sto i taket!

– Det var så rørende å se publikums reaksjon på en unik kolleksjon. Vi som var der kjente virkelig at dette var et øyeblikk for Oslo og norsk mote vi aldri kommer til å glemme.

– Det var også en ære å sitte i juryen for DS Automobiles Fashion Talent Award – all honnør for at de løfter frem den neste generasjon motedesignere i Norge. Alle de fire finalistene imponerte på hver sin måte.

– Vinneren, Margaret Abebe Abeshu, er jeg sikker på vi kommer til å se veldig mye av fremover. Hennes spennende formspråk og tankesett blåste oss jo alle av banen. For en stjerne!

Hvilke merker eller eventer savnet du på programmet?

– Generelt synes jeg alt var godt gjennomført denne gangen. Det var et bra spenn med fine visninger fra dyktige designer som ESP og One & Other,  besøk hos det over hundre år gamle smykkeverkstedet David Andersen, eventer på ærverdige Steen & Strøm, lunsjer på den hippe østers-baren Eff Eff med Cala & Jade samt Holzweilers kule univers i Oslobukta – bare for å nevne noe.

Les også
8 trender vi ser mer av i 2025

– Men når det er sagt så skulle jeg så klart ønske meg flere visninger fra de store, norske motehusene på programmet. 

Hanneli Mustaparta, Brand consultant og influencer

Motebransjen om årets Oslo Runway. Her Hanneli Mustaparta.
Foto: Instagram/@hannelim

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter årets Oslo Runway? 

– Jeg er mektig imponert over hva alle bak Oslo Runway har fått til denne sesongen! Det var profesjonelt, med mye mer fokus på businessbiten enn det har vært tidligere. 

– Martina Bonnier fra Vogue Scandinavia hadde blant annet invitert til et panel med spennende og dyktige mennesker innen eiendom, startups, kunst og liknende. Det satte en fin presedens for hvordan moteuken virkelig kan være et lukrativt sted å vise kolleksjoner hvor ulike brands kan få vokse, virkelig generere penger og skape enda flere arbeidsplasser. 

– PR-byråene Patriksson og This Is hadde satt opp et gjennomført program for visningene, middagene og presentasjonene. De hadde i tillegg invitert et bredt spekter av internasjonal presse som ikke kunne snakke nok om hvor bra alt var her i Oslo på motefronten og hvor godt representert mangfold vi har i bransjen vår. 

Hva var høydepunktet?

– Envelope1976 var en usedvanlig godt gjennomført visning med internasjonal standard. Det var som å være på en av Alexander Wang-visningene, bare i litt mindre skala. Kolleksjonen var fantastisk fin og kvalitetene oste av cool luxe. Modellene representerte en god miks av forskjellige type mennesker og energien de hadde da de travet hardt nedover gulvet fikk godt frem identiteten til brandet. Location – et tomt lagerlokale med film på vinduene som skapte et perfekt softbox-lys, var et nydelig backdrop sammen med hard techno.

– Det gikk et rush av glede gjennom alle til stede da det var ferdig og Celine kom ut og mottok velfortjent applaus.

– One and Other av Lene Henriksen, viste en nydelig og klassisk kolleksjon i deilige sand og bruntoner.

– Det var som å være på en Hamptons sandstrand med siv som vaier i vinden, blandet med sleeke, lett oversizede dresser med løse bukser i ekte 90’s Cindy Crawford-stil og ikke minst den vakreste sjokoladebrune trenchcoaten jeg har sett!

– Visningen ble holdt i det tidligere lokalet til flagship-butikken til Acne. De tomme rommene jobbet perfekt med kolleksjonen i sitt rene og sarte men mektige utrykk på samme tid.

Hvilke merker eller eventer savnet du på programmet?

– Jeg savnet å se flere aktører vise, som blant annet Pia Tjelta, Holzweiler og Pearl Octopuss.Y. 

Petra Middelthon, sjefredaktør for Elle

Petra Middelthon. Foto: Isabel Watson

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter årets Oslo Runway? 

– Veldig positivt og bra arrangement som beveger seg i riktig retning. Det er viktig med en slik arena for norsk mote.

Hva var høydepunktet?

– Det var flere, men jeg må si jeg synes Envelope1976-visningen var veldig bra. Det føltes som på internasjonalt nivå.

Hvilke merker eller eventer savnet du på programmet?

– Jeg håper etter hvert flere aktører har lyst å delta og at Norge blir en attraktiv arena innenfor mote.

Sunniva Hartgen, stylist

Motebransjen om årets Oslo Runway. Her stylist Sunniva Hartgen.
Foto: Instagram/@sunnivahartgen

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter årets Oslo Runway? 

– Deilig at det skjer noe igjen! Jeg synes stort sett det lille som ble vist var fint, men jeg savner mer puls og mindre jantelov jevnt over. 

– Jeg liker at visninger og eventer ble holdt på ulike steder i byen. Det er også fint i forhold til å vise frem litt mer av Oslo for den utenlandske pressen. 

Les også
Motens TikTok-tabber: Trendene vi angrer på fra 2024

Hva var høydepunktet?

– Envelope1976 uten tvil. Celine og teamet viste en sterk kolleksjon og casting, alt på internasjonalt nivå. Jeg liker veldig godt at de får til å ha en sesongløs tilnærming. 

– Også trenger vi utstillingen på Sorgenfri, der flere av landets nye talenter og up and coming designere fikk vist frem noen pieces fra kolleksjonene sine.

– Skulle dog ønske arrangementet var noe større, mer fokus på å faktisk vise frem designerne enn å drikke vin. 

– Smykkeutstillingen på Fregattvägen med Ali Gallefoss og Nellie Jonsson var forresten nydelig!

Hvilke merker eller eventer savnet du på programmet?

– Mange! Visninger fra Avenue.fyi, Michael Olestad (som for tiden er hos Eytys), Cathrine Hammel og FWSS blant annet. Skulle også ønske at flere hadde eventer, så de fikk vist seg frem eller at det generelt skjedde mer.

– Vi har så mye bra som beveger innenfor klær og tilbehør nå, og det burde være rom for mer lavterskel «her er jeg, se på meg» type visning/event. 

Hva kunne med fordel vært gjort litt annerledes? 

– Mer på programmet? Flere talks med nye fjes og stemmer? Inkludere flere kreative bransjer så man kan lage noe større sammen?

– Jeg synes forresten det er litt for mange influencere og venner på front row her til lands. 

– Og: Staten kan få ut fingeren og bidra litt mer!

Ida Broen, influencer og PR & creative consultant hos Arc’teryx

Hvilket inntrykk sitter du igjen med etter årets Oslo Runway? 

– Først og fremst veldig gøy at det skjer noe i Norge og veldig gøy at norske designere får muligheten til å vise fram det de putter hjertet sitt i.

– Jeg synes personlig at programmet kanskje var litt for lite. Ønsker til neste gang at det føles litt mer som andre moteuker i utlandet, der det virker mer gjennomført.

– Men igjen – etter en lang pandemi er jeg glad vi endelig kan samles igjen på «Oslo runway»!

Hva var høydepunktet?

– Envelope1976 var helt rått – showet, casting, styling og kolleksjonen. Celine er en OG og er helt rå. Synes også østers på Eff Eff med Cala jade var fantastisk! 

Hvilke merker eller eventer savnet du på programmet?

– Skulle ønske at det skjedde litt mer og at det føltes mer ut som en moteuke. Kanskje flere dagseventer med showrooms, collabs og hente inn flere eksperter fra utlandet til talks som drar litt folk og snakker om interessante temaer. 

Hva kunne med fordel vært gjort litt annerledes? 

– Flere shows, bedre afterparty og kanskje flere eventer under uken, som ville gjøre at den føltes mer helhetlig. Men all cred til de som har fått dette til i år! 

Les også: Samarbeider om en grønnere motebransje, men har det noe for seg?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer