Da Birkenstocks kom på moten for noen år siden var det mange som nektet for at de kom til å sette en fot i de «stygge» skinnsandalene. Men da sommeren inntok Norge var det flere og flere som til slutt endte med de tyske «sykehus-skoene» på føttene. Dette er ikke de første og siste skoene som tradisjonelt har blitt sett på som «stygge» som motebransjen har tatt inn varmen.
Både Crocs og UGGs er kanskje sko du ikke trodde du ville ha på deg (igjen) med det første. Men begge skomerkene ble sett på catwalken denne sesongen. Philip Warkander, verdens første professor i motevitenskap, forteller til Melk & Honning at motebransjen ofte er fascinert over det som tradisjonelt ikke blir sett på som vakkert.
– Dette er fordi mote, som er en estetisk og kreativ bransje, stadig må utfordre sine normer og tanker omkring hva som er pent eller som er i tiden, som et ledd i sin interesse for det estetiske. Hadde mote hatt en evig definisjon av hva som var vakkert og hva som var stygt hadde bransjen raskt stagnert – derfor er det med jevne mellomrom en dragning til det ikke-vakre, til og med det stygge, forteller Warkander.
Mange ble overrasket da Crocs dukket opp på catwalken under London Fashion Week tidligere i år. Gummiskoene, som de fleste forbinder med campingturister, har nemlig gjort et samarbeid med den skotske designeren Christopher Kane. Bloggeren Man Repeller argumenter til og med for at du burde bytte ut de hvite sneakersene med et par hvite Crocs.
For de kaldere dagene har UGG en forhåpning om å unngå at fashionistaene får neglesprett, ved å hente inne it-jenta Alexa Chung for å prøve å bli et it-merke. De dukket også opp på catwalken under moteuka i London gjennom et samarbeid med Preen.
– Crocs og UGGS tilhører de skoene som anses, nesten på globalt nivå, å være blant det styggeste man kan ha på seg, og det gjør det nesten automatisk til en interessant ting å titte nærmere på innen mote. Den her «stygghetstrenden» er noe som er veldig dominant i dag, og som også preger high fashion. Dette er noe man har sett i løpet av de siste årene gjennom mer nisjemerker, men som nå også begynner å få et bredere og mer kommersielt gjennomslag, sier Warkander.
Carina Dyrud, kategorisjef for damesko i EUROSKO, forteller at komfort og den avslappede stilen er dominerende i motebildet, og at det dermed er naturlig at designerne leter etter sin egen måte å snu trenden på hodet.
– Jeg tror det er lett å trives i komfortable sko fremfor skyhøye stiletter, og disse skaper en kontrast til det øvrige antrekket. Mote og stil handler i høy grad om å skille seg ut og «make a statement», og uvante kombinasjoner er det som driver moteverdenen videre.
Dyrud påpeker at fenomenet ikke er nytt. Hun forteller at på slutten av 1980-tallet, etter dyre, spisse designerpumps – utfordret Reebok motebildet med Freestyles. Disse ble først ansett for å være lite flatterende, men endret dominerende silhuetter, og banet vei for minneverdige sko fra tidlig 90-tall: Converse Chuck Taylors, Dr. Martens og Vans. Mot siste halvdel av dette tiåret, begynte hæler å komme tilbake igjen, og nådde nye høyder med Carrie Bradshaw i sine Manolos.
– De siste årene ser vi en retur til «fot-vennlige» stiler. Louboutin designer joggesko! 90-talls nostalgi er på moten, og fremveksten av street style, inspirert av gatene, hvor folk faktisk går – har hatt betydelig innflytelse på denne trenden, forkarer Dyrud.
Selv om Crocs har inntatt det internasjonale motebildet, har ikke EUROSKO, som har skoene i sitt sortiment, merket noen spesiell salgsøkning – så det virker som det norske folket ikke er superivrige på den de nye trendskoene… enda.
– Foreløpig har vi ikke merket noen økning i salget, men dersom folk er interessert i å være tidlig ute, er originalen tilgjengelig i de fleste av EUROSKOs forretninger til en lavere pris enn hva vi forventer at Christopher Kane vil tilby i kommende sesong, sier Dyrud.