Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Skjermbilde fra filmen 'Knocked up'

Millennials og generasjon Z er lei av one night stands

Ny undersøkelse viser at de vil ha romantikk.

Pandemien gjorde ikke akkurat ting lett for de single. Med hjemmekontor og restriksjoner rundt sosialisering, stengte restauranter, barer, klubber og kaféer var mulighetene for å møte noen nye og spennende heller liten.

En del tydde likevel til snikete treff via Tinder for å dekke de umiddelbare behovene sine. Det til tross for at det ikke var innafor. Helseminister Bent Høie gikk til og med ut i en kronikk i Aftenposten og ba single unge om å unngå tilfeldig sex.

– Det kommer en dag da dere som er unge kan klemme, kline og kjenne varmen fra andre mennesker igjen. Det kommer en dag da dere kan kysse så mange frosker dere bare vil. Hvis dere ikke fant selveste prinsen eller prinsessen under pandemien, da, skriver Høie.

Nå som ting begynner å åpne opp for fullt, tyder en ny undersøkelse på at det er ekte kjærlighet og intimitet unge er ute etter nå.

Det viser seg nemlig at over halvparten av alle Millennials og generasjon Z sier de er ferdig med one night stands.

Les også: Hvorfor lager «alle» kjendisene nå sexleketøy

Det er magasinet i-D som skriver om undersøkelsen gjort av datingsiden Plenty of Fish blant 2900 unge.

De ble blant annet spurt om hvordan deres forhold til sex og intimitet har endret seg det siste året. Resultatet viste av 51 prosent mente one night stands ville bli passé så snart pandemien var overstått.

Samtidig ble det tydelig at en del hadde grunnet på hva slags relasjoner de ønsker å ha fremover. Majoriteten er nå på utkikk etter noe dypere og mer betydningsfullt. Nå vil man stimuleres intellektuelt og emosjonelt.

45 prosent av de spurte hadde kommet frem til at det fysiske var mindre viktig enn disse tingene for dem nå.

Ifølge undersøkelsen er Millennials og generasjon Z er også mer selvsikre via mobil enn de er i det virkelige liv.

Mange har også benyttet seg av nettopp internett og mobil for å dekke sine seksuelle behov under pandemien. 40 prosent så hete TV-show, 33 prosent ble abonnenter hos ulike adult entertainment plattformer mens 30 prosent hørte på podcaster om sex.

Les også: Dette vet vi om den nye Sex & the City-serien så langt

Siste saker

Mest lest nå
Les mer