– Det har vært en kjempeutfordrende tid.
Korona har rammet motebransjen hardt, og både store og små merker tvinges til å tenke nytt og kreativt.
Nå har de to norske designerne Michael Olestad og Elisabeth Stray Pedersen slått hodene sammen, og åpner pop-up-butikk i Prinsens gate i Oslo sentrum.
– Vi trengte å gjøre noe
Da Melk & Honning møter de to, har de hatt 48 timer på seg til å gjøre om et tomt lokale, som tidligere huset den nå nedlagte luksusbutikken Kamikaze Shoes, til en pop-up-butikk. Den skal i første omgang stå ut oktober, med mulighet for forlengelse. Men «da må folk handle». For det er det som er utgangspunktet for den midlertidige butikken.
– Koronakrisen har vært vanskelig for vår bransje. Det finnes det lite eller ingen støtteordninger rettet mot oss – enn så lenge. Vi trengte å gjøre noe, og må nå ut til nye kunder og selge ut fulle varelagre, sier Michael Olestad.
Han har tidligere vært åpen om hvor utfordrende dette året har vært, og i april fortalte han til Melk & Honning at 90 prosent av innkjøperne trakk seg som en følge av korona.
– Det har vært en kjempeutfordrende tid. Ingen tenker at det har vært lett. Jeg hadde nok flaks med timingen fordi jeg var i Paris på pre og ikke main som var det som ble kuttet. Jeg ble kjøpt inn før krisen kom. Men det er klart at jeg tenkte tanken: ‘Kommer de til å kansellere meg?’. Jeg kjente absolutt på det, sier Elisabeth Stray Pedersen.
Hun mener likevel de er helt avhengig av en pop-up nå for å kunne selge nok, og forteller at det har stått på planen lenge.
– Folk må kjøpe for at det skal komme nye ting
Butikken er i første omgang åpen ut oktober, og vil inneholde de to norske designernes kolleksjoner for inneværende sesong i tillegg til ekslusiv drops hver uke.
– Jeg sitter igjen med mye fra vår og sommer som ble kansellert. I tillegg er det jeans fra AW19/20 og masse smykker. Jeg sitter også på et kjempearkiv med ting, og tenker at det ikke er verdt noe dersom bedriften ikke går fremover og jeg ikke har penger til å betale regningene. Dette er ting det er laget én av, for eksempel til visning, og det kommer nye drop her hver uke, forteller Olestad.
– Det kan så klart bli vanskelig å selge ting som var ment å være i New York, L.A. og Milano. Men jeg må jo bare prøve.
– Jeg kommer til å jobbe litt annerledes med det, og vil sy opp noe nytt hver uke eksklusivt for pop-upen. I tillegg har vi mye på lager. Men det avhenger at vi selger. Folk må kjøpe for at det skal komme nye ting, sier Pedersen.
En god match
Det å kunne slå seg sammen har ifølge Olestad vært helt avgjørende for å kunne stable en pop-up på beina nå.
– Det kutter jo selvsagt kostnader, men er også fornuftig når det kommer til logistikken – hvem skal være her når og så videre. Det gir oss muligheten til å gjøre andre ting også.
Personlighetsmessig mener de to at de er en «veldig god match». Det at de gjør forskjellige ting og henvender seg til ulike kundegrupper kan man dra nytte av, mener Olestad.
– Yrkesmessig er vi nok litt forskjellige, men vi er i samme segment kvalitetsmessig og også når det kommer til pris. Sånn sett sikter vi litt i samme retning, sier Pedersen.
– Også er det inspirerende å jobbe sammen når man har ulike utgangspunkt og kreative innfallsvinkler. Det utfordrer en, og får en kanskje til å se ting på en ny måte.
‘Åja, der er dere’
Det er bare én uke siden de to norske designerne bestemte seg for å åpne pop-upen i Prinsens gate i Oslo sentrum.
Melk & Honning har nylig skrevet om FWSS som nå flytter fra Prinsens gate. Det samme gjør Fred Perry, som i likhet med det norske motemerket nevner høye leiepriser, ujevn trafikk og urealistiske omsetningsforventninger blant grunnene for at de nå flytter sine butikker fra det som skulle bli Oslos nye shoppinggate. Olestad og Pedersen har imidlertid bare godord å si om Promenaden Fashion District, som er området innenfor Akersgaten, Kongens gate, Prinsens gate og Grensen som inneholder shoppinggatene Øvre Slottsgate, Nedre Slottsgate, EGER og Steen & Strøm Department Store.
– Vi fikk en god deal fra Promenaden som vil støtte opp om norske designere. Det er grunnen til at vi kan være her. Pluss støtten fra alle som er involvert i butikkonseptet. Vi har mye goodwill rundt og mange gode assistenter som gjør dette mulig. Skulle vi cashet ut masse penger hadde det vært vanskelig for oss i den perioden vi er inne i nå, sier Olestad.
Han stablet på beina en nettbutikk på rekordtid da koronakrisen traff for fullt.
– Jeg måtte jo det. Men det er ikke lett å selge jeans på nett.
Også Pedersen mener det er viktig å gi kundene muligheten til å kjenne og å prøve, og understreker viktigheten av å ha både en fysiske og en online tilstedeværelse samtidig. Hun mener pop-up-konseptet er en god løsning for mindre merker.
– Pop-up har selvsagt både fordeler og ulemper, men er perfekt for oss nå. Det er vanskelig tider for mange, og man har ikke så store marginer. Nå skal vi jo faktisk være her en stund, så vi får håpe at folk får en bevissthet om at: ‘Åja, der er dere’.
Pop-upen åpner lørdag, og vil ha åpent i første omgang ut oktober kl. 10-18 på hverdager og 10-16 lørdager.
Les også: Norsk designer: – Verden flommer over av tekstiler og klær