– Det strømmer stadig til nye høye kunder som til nå har gått rundt med magetopper og piratbukser, sier gründerne bak klesmerket for høye mennesker.
Tilbake i 2016 så Kristoffer Liabø og Martin Steffensen seg lei av klær som var for korte for dem. Begge gründerne er 192 centimeter over sokkelesten, og slet med å finne tøy til seg selv i motebutikker. Med klesmerket MediumTall ville de tilby klær med god passform for en kropp på over 180 centimeter.
Da gutta lanserte merket, var det kun t-skjorter og etter hvert skjorter i sortimentet. Og de har fått flere konkurrenter, slik som billigkjeder som satser på flere bukselengder. Den gang uttalte Liabø og Steffensen til Melk & Honning at de ville satse i Nederland – landet med flest høye mennesker.
Mye kan skje på fire år. Hvordan har det egentlig gått med MediumTall og drømmene og planene deres?
Utvidet sortiment
– Det beste som har skjedd er i alle fall at det er mange flere som går rundt med klær fra MediumTall. Det strømmer stadig til nye høye kunder som til nå har gått rundt med magetopper og piratbukser. Og vi får også stadig høyere kunder til oss. Derfor har vi nå økt størrelsene opp til 205 centimeter, sier Kristoffer Liabø og Martin Steffensen til Melk.
– Ellers er vi generelt blitt mye flinkere i det vi driver med. Vi har bedre koll på logistikk, markedsføring og økonomi, men viktigst av alt – produktene er blitt mange flere og mye bedre.
De har valgt å utvide kolleksjonen til å også omfatte skjorter, jakker, bukser og treningsklær.
– Det å ikke passe inn i standariserte størrelser som small, medium og large er jo et selvopplevd problem. Så vi har hele tiden tatt utgangspunkt i hva vi selv savner i garderoben vår. Samtidig er vi flinke til å oppfordre kundene våre til å komme med innspill, og vi tilpasser utvalg og design deretter.
– Mange av dagens produkter har sin opprinnelse i innspill fra engasjerte kunder. Målet er å ha en basiskolleksjon som dekker alle typer plagg som det ellers er vanskelig å finne lange nok.
Nylanseringer revet vekk
Gutta bak MediumTall forteller at etterspørselen er høyere enn noen gang.
– Vi merket også den umiddelbare effekten av restriksjonene som kom 12. mars. Men siden det har det tatt seg veldig opp igjen, og vi har så langt doblet omsetningen i år sammenlignet med i fjor. Det er skikkelig gøy når vi ser en nylansering bli revet vekk kort tid etter lansering. Det skjer stadig oftere.
– Hva med klær til damer?
– Vi har stort sett alltid tatt utgangspunkt i oss selv når vi lager klær. Det at vi er midt i målgruppa mener vi har vært en stor fordel i produktutviklingen. Man skal aldri si aldri når det gjelder en damekolleksjon, men det forutsetter at vi får med noen høye damer på laget etter hvert.
– Sitter fremdeles med hver vår fulltidsjobb
I 2016 uttalte MediumTall til Melk at de ville satse i Nederland – landet med flest høye mennesker. Hvordan har det gått så langt?
– Å lansere internasjonalt, spesielt i Nederland, er fremdeles et stort mål vi har, og vi nærmer oss! Med den gode veksten vi har i Norge har vi villet perfeksjonere basiskolleksjonen først. Der føler vi at vi er nå.
– Samtidig ser vi at en gjennomført internasjonal lansering krever at vi frigjør mer tid enn det vi har tilgjengelig per i dag.
Ved oppstarten av MediumTall hadde begge gründerne fulltidsjobber. Det forteller de at de fremdeles har. Men hva skal til for at de satser fullt på mote for høye menn?
– Vi begynner å bli gode på å stå opp grytidlig for å rekke et MediumTall-møte før arbeidstid, men med en god og lønnsom vekst mener vi tiden snart er inne for å satse fulltid. Spesielt med tanke på våre internasjonale planer, tror vi det ikke tar lang tid før morgenmøtene blir byttet ut med heldagsmøter.
Les også: Ny norsk nettbutikk samler eksklusive skandinaviske smykkemerker