Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
MediumTall lanserer internasjonalt

MediumTall satser internasjonalt

– Korona har gitt oss en god boost.

I fjor vår fortalte de norske gründerne Kristoffer Liabø og Martin Steffensen bak klesmerket MediumTall til Melk & Honning om målet med å lansere internasjonalt, særlig i Nederland. Hvorfor? Fordi det er landet med flest høye mennesker i verden.

Det norske klesmerket spesialiserer seg på å designe klær for menn som er over 180 centimeter på sokkelesten. De har siden lanseringen i 2015 hatt stor suksess her hjemme, og doblet omsetningen under pandemien i fjor.

I slutten av januar ble drømmen til virkelighet, da MediumTall åpnet nettbutikken for resten av verden.

– Det føles fantastisk! Å lansere internasjonalt var en lang, kronglete og lite dokumentert vei å gå, sier Liabø og Steffensen i MediumTall til Melk.

MediumTall lanserer internasjonalt
Martin Steffensen og Kristoffer Liabø. Foto: MediumTall

– Det er veldig lite tydelige svar på hvordan man skal gå frem og hva man må tenke på, men nå har vi endelig funnet en god løsning og lansert, fortsetter de.

For å finne frem til markedene med høyest menn, ser de på oversikter og gjennomsnittshøyder for alle land.

– Vi vet at de høyeste mennene i verden bor i Nederland, deretter Danmark, Sverige og Tyskland. Vi jobber oss rett og slett fra toppen og ned. England og USA er store markeder hvor vi allerede har hatt salg, via den norske siden, så vi tester litt der og.

De forteller at de utelukkende driver på nett, og med deres nye lager i Nederland har de muligheten til å lansere hvor i verden de vil – med et tastetrykk.

– Fordi det er så rimelig å lansere og teste ulike markeder, gjør vi det i en periode, for så å analysere hvor vi har fått best effekt. Deretter vil vi spisse oss inn og gjøre flere markedsgrep i landene som har respondert best.

MediumTall lanserer internasjonalt
Merket lager alt fra t-skjorter og skjorter til gensere og bukser. Foto: MediumTall

Sa opp jobbene sine – doblet omsetningen

MediumTall lanserer internasjonalt først nå av den enkle grunn at det er nå de har hatt tid og kapasitet til å gjøre det. I fjor hadde både Liabø og Steffensen faste fulltidsjobber ved siden av merket.

– Kristoffer sa opp i mars, først for å jobbe frilans som designer, i tillegg til å bruke mer tid på MediumTall. Da vi fikk hentet penger i september, sa Martin opp sin fulltidsjobb, Kristoffer sin prosjektavtale som frilanser, og begge begynte for fullt i MediumTall i november, forteller de.

2020 endte opp med å bli året merket doblet omsetningen sin, med 4,4 millioner.

– Grunnen til det er i hovedsak at vi har fått brukt mer tid på MediumTall. Fulltid i to måneder på slutten av året gjorde godt, med omsetningsrekorder i begge sluttmånedene.

Satser internasjonalt under korona
Foto: MediumTall

MediumTall gjorde også en folkefinansiering i september. Her fridde de til kundene sine og lot de som hadde lyst, kjøpe seg inn i selskapet og være med på reisen.

– Kampanjen ble en kjempesuksess og vi sa opp samme dag som vi åpnet kampanjen. Etter å ha jobbet med merket deltid i fem år var vi begge ganske klare på at nå var det på tide å make it or breake it. Vi vurderte å hente penger fra investorer, men da vi kom på ideen med å kjøre en folkefinansiering, var valget enkelt.

– Vi har hatt utrolig mange engasjerte og lojale kunder siden starten, og vi følte de fortjente muligheten til å bli med på reisen videre som en del av MediumTall.

Målet var ifølge gründerne å hente mellom 1 og 2,5 millioner. Etter bare noen dager hadde merket over 400 interesserte, med indikerte investeringsbeløp på over 13 millioner. De økte dermed kampanjen til 3 millioner for å la flere slippe til.

– Da vi endelig åpnet tok det 20 minutter før det var fulltegnet – og ny rekord på plattformen vi brukte. Vi er nå utrolig stolte over å være deleid av 77 av våre gode kunder.

Satser internasjonalt
Foto: MediumTall

– Korona har gitt oss en god boost

– Hva tenker dere om å satse under koronapandemien?

– Korona har gitt oss en god boost. De første ukene etter den første lockdownen var det helt stille, men deretter skjøt det til værs! For oss som er heldigitale tror vi det har en positiv effekt, sier Liabø og Steffensen og fortsetter;

– Folk bruker mindre penger på å reise og spise ute, og mer på å handle blant annet klær til seg selv hjemme fra sofaen. Det at folk er blitt mer digitale og i noen tilfeller faktisk ikke kan handle i fysiske butikker, tror vi er til vår fordel.

Til tross for et strålende år, kan kundene per nå se langt etter fysiske MediumTall-butikker.

– Som firma ønsker vi ikke å lukke noen dører, og er opptatt av å utforske og eksperimentere (nesten) alt, for deretter å skalere opp det som funker. Når det er sagt, så tror vi ikke vi får egne butikker med det første.

– Det er for mange cons opp mot pro’s foreløpig. Vi vil gjøre ting som har relativt lav risiko, ikke binder opp for mye – verken tid eller penger, og er skalerbart – det er ikke fysiske butikker for tiden, avslutter de.

Les også: Norske Zuzanas smykker for Arket ble en supersuksess

Siste saker

Mest lest nå
Les mer