– Ingenting slår den følelsen når du som designer innser: «This is it».
Før jul i fjor kom Arket med sin første smykkekolleksjon. Den var designet av den norske designeren Zuzana Spustova som står bak merket Neva Oslo, og var så populær at den nå er restocket hos den svenske high street-kjeden.
– Arket er et forholdsvis nytt merke, og har ikke noe stort arkiv eller en rik arv eller noe slikt, så det føltes både skummelt og veldig befriende på samme tid. Jeg har har aldri designet for et så stort merke eller i så stor skala, så jeg var naturlig nok veldig spent, sier Zuzana Spustova til Melk & Honning.
Kolleksjonen, som ble forsinket grunnet koronapandemien, ble nærmest revet ut fra de digitale butikkhyllene da den først ble introdusert i slutten av november.

– Jeg er så fornøyd og også ydmyk for hvordan kolleksjonen er blitt tatt imot. Det betyr mye for meg. Hvorfor det ble slik vet jeg ikke – jeg tror rett og slett folk likte den.
Til Melk & Honning forteller Zuzana at hun fra starten av var klar på at det hun designet for Arket skulle være annerledes enn for hennes eget merke, Neva Oslo.
– Jeg gledet meg til å skape noe modigere og større ettersom jeg til vanlig begrenses av å jobbe med 18 karat gull når det kommer til kostnader. Arket gav meg den kreative friheten.
– Min egen smykkelinje er veldig personlig. Den har alltid handlet om meg, min indre verden. Å designe for Arket føltes veldig annerledes – det handlet om alt annet enn min indre verden. Konseptuelt, absolutt, men også fritt og veldig morsomt. Det var en helt ny følelse for meg som designer.

Zuzana, som har bodd i Norge de elleve siste årene, brukte mye tid på research med skandinavisk historie som utgangspunkt. På samme tid så hun nærmere på papiret – fra produksjon til origami. Men hun var lenge usikker på hvor hun skulle begynne.
– Så en dag mens jeg satt ved skrivebordet mitt og gjorde noe helt annet, krøllet jeg sammen et papir jeg hadde skriblet litt på og kastet det i søppelkassen. Da tenkte jeg: «Wow, for en organisk form!» Jeg hentet aluminiumsfolien fra kjøkkenet og bad min eldste sønn om å hjelpe meg. Vi krøllet sammen og skapte ulike former med aluminiumsfolien. Da skjønte jeg at jeg var på rett spor.
– Ingenting slår den følelsen når du som designer innser: «This is it».

Hennes eget smykkemerke har lenge vært en snakkis i moteverdenen. Neva Oslo ble lansert i 2015 som et direct-to-customer-konsept som også føres blant annet på Heaven Scent.
– Merket mitt er svært personlig. Min første kolleksjon Alphabet handlet om overlevelse da jeg selv slet med postnatal depresjon. Audace henter også inspirasjon fra mitt eget liv, men på en helt annen måte. Det samme gjelder min custom made-linje, Idiosyncratic.
– Å designe for Arket føltes annerledes. Det var ikke personlig, men fortsatt veldig meg på den måten at det reflekterte hverdagen min som stort sett bestod i å være i studio sammen med barna mine.
Hennes hovedmarked er hjemlandet Slovakia og Tsjekkia samt Norge. Med Arket-samarbeidet håper hun å bli introdusert i større grad på det skandinaviske markedet, og å nå ut til nye og eksisterende kunder.
Til tross for at korona satt en stopper for produksjonen for hennes eget merke under lockdown har hun sluppet billig unna krisen, mener hun.
– Jeg jobber hjemmefra med et veldig lite team. Vi produserer bare det som bestilles og har ikke lager, så det er bærekraftig i utgangspunktet. Atelieret vårt i Italia ble stengt under lockdown så vi stoppet produksjonen. Samtidig fikk jeg mitt tredje barn, så det var egentlig fint for meg å kunne fokusere på det. Men nå er vi tilbake for fullt, og heldigvis har jeg en lojal kundegruppe og et produkt som ikke er sesongbasert. Er det én ting denne krisen har gjort er det å gjøre meg helt sikker på at jeg vil fortsette på akkurat sammen måten jeg gjør nå.

Les også: Bli bedre kjent med 6 av Norges viktigste motemerker