Om unge lovende og legender.
Britiske Vogues oktober-utgave
Modell Kaia Gerber har mildt sagt et lite fortrinn. Hun er tross alt datter av en av de få kvinnene som faktisk kan kalle seg supermodell, nemlig 90-tallets store forelskelse Cindy Crawford.
Siden hun debuterte som modell for Alexander Wang som 14-åring, og to år senere tok sine første steg på catwalken for samme designer, har Gerber blitt en av våre aller fremste og mest gjenkjennelige modeller – og hun er bare 18 år. Nå bekrefter hun sin status som «supermodel in the making» med et cover for Enninfuls britiske Vogue, skutt av Steven Meisel.
Tross overglamorøst cover, forteller Gerber i intervjuet om hvor lite glamorøs hun er. – Jeg har backgammon hjemme, og det er alt en jente trenger. Når jeg er hjemme, lever jeg livet til en 70 år gammel dame, forteller hun.
På coveret har intervjuet fått den passende tittelen «The Rise of a Supermodel». Gerber forteller Vogues Olivia Singer blant annet om hvordan det er å være ansiktet utad for en hel generasjon. Gerber er også representant for den digitale tidsalder der en har mulighet til å kuratere sitt eget image. Dermed er gode intervjuer sjelden vare. Men med Vogues tyngde og Gerbers nepotisme-fordommer å motbevise, er dette et åpent og ærlig portrett av den unge modellen.
Patti Smith – The Year of the Monkey
Med melankolsk stemning og poetisk språk kommer rockelegende, forfatter, aktivist og ikon Patti Smith med sin tredje memoar, The Year of The Monkey. Handlingen er lagt til 2016, apens år ifølge den kinesiske kalender, da Smith selv beveget seg inn i 70-årene.
Hun begynner på første nyttårsdag 2016, morgenen etter hun har fullført tre kvelder med konserter på The Fillmore i San Francisco. Smith sitter ved dødsleiet til sin mangeårige venn, Sandy Pearlman, som introduserte henne til noen av hennes største innflytelser. I likhet med hennes tidligere bøker, skildrer Smith populærkulturen hun lever inni og rundt. I hennes første memoar, Just Kids, forteller hun om kunstnerlivet hun levde med fotograf Robert Mapelhrotpe på The Albert Hotel i New York. I The Year of the Monkey skildrer hun blant annet kafeer og rare moteller i Santa Cruz, og ikke minst hvordan et år kan være formgivende til tross det kommer i siste halvdel av livet.
Boken har, i liket med hennes to tidligere memoarer, fått glimrende kritikker. Én anmelder sammenlikner ordene hennes med polaroider som perfekt fanger hennes opplevelser og poetiske skildringer av aldring, sorg og den alvorlige globale omfavningen av høyreekstrem nasjonalisme.
The Eternal Sunshine of Harry Styles – Rolling Stone Magazine
Hjerteknuseren fra One Direction har vokst opp, og med det funnet sin plass i både musikken og moteverden. Etter at bandet gikk hver til seg i 2016, gav Styles året etter ut et selvtitulert album som oste av god, gammel rock n’ roll.
Han er også blitt en Gucci-favoritt, og var en av vertene under årets MET-gala i New York. På den røde løperen ankom han i et par svarte bukser med høyt liv, blondebluse, lange øredobber og fargerik neglelakk. Hans androgyne stil, vakre ansikt og nye musikk har fått Vogue redaktør Anna Wintour til å kalle ham «den nye Mick Jagger».
Denne måneden stiller han på coveret av det ikoniske musikkbladet Rolling Stone. I coversaken kjører han journalist Rob Sheffield rundt i Los Angeles i sin sølvfargete Jaguar E-type, mens de synger Old Town Road og Styles snakker åpenhjertet om sex, dop og rock n’ roll. Artikkelen avsluttes med Harry og familien hans i en VIP-bås på Fleetwood Mac-konsert, hvor Steve Nicks dedikerer den legendariske sangen Landslide til «my little muse, Harry Styles» – og med det er Styles’ plass i rockehistorien sikret.
Matias Faldbakken – Vi er fem
Matias Faldbakken er først og fremst kunstner. I sommer giftet han seg med et annet stort norsk kunstnernavn, Ida Ekblad. Men den danskfødte kunsteren er også en annerkjent forfatter, slik som faren Knut Faldbakken. Matias skrev sine første bøker under pseudonymet Abo Rasul, men kommer denne måneden med sin tredje roman under eget navn.
I boken Vi er Fem forteller Faldbakken historien om en familie: Tormod Blystad, kona Siv og barna Alf og Helene. Etter noen utsvevende ungdomsår har Tormod blitt en trygg og pålitelig familiemann, men i alle familier finnes det tomrom som må fylles. Slik kommer hunden Snusken inn i familien.
I likhet med resten av Faldbakkens esperimentielle og lekne forfatterskap, har Vi er Fem også et surrealistisk element: En kveld går Tormod til verkstedet sitt og blander rødleire og kunstgjødsel i eltemaskinen – og dermed utfordrer krefter han ikke aner rekkevidden av.
Miuccia Prada, Luxury-Fashion Pioneer – Vanity Fair
Til tross for at hun sitter i sjefsstolen til ikke bare ett, men to av verdens største motemerker, er Miuccia Prada en privat kvinne. Hun er det yngste barnebarnet til Prada-grunlegger Mario Prada, og har mer eller mindre egenhendig gjort det italienske skinnmerket til ett av verdens mektigste motehus. Prada er nå flaggskipet til det børsnoterte motekonglomeratet Prada Group, som også omfatter Miuccias Miu Miu.
Det gjør Miuccia Prada til en av verdens mektigste og viktigste kvinnelige pionerer i motebransjen.
Det er dog ikke mye man ser av henne. Hun titter så vidt ut på catwalken etter visningene, og stiller sjeldent til intervjuer. Men nå har Vanity Fairs Kezhia Weir fått innblikk i prosessen og kreativiteten til den 70 år gamle designeren. Weir besøker Miuccia på Pradas hovedkontor i New York for å snakke om blant annet hennes kjærlighet for miniskjørt, ektemannen og businesspartnerne Patrizio Bertelli, og motebransjens stadig mer uklare fremtid.
Bildene er tatt av den legandariske visuelle filmregissøren Baz Lurhaman, en langvarig venn og samarbeidspartner av Miuccia Prada.
Ethan James Green – Young New York
Ethan James Green begynte sin karriere i motebransjen foran kameraet, med midtplassering i kampanjer for blant annet Calvin Klein og Marc Jacobs. Med ved hjelp av sin mentor, den anerkjente fotografen David Armstrong, byttet han modellyrket ut til fordel for fotografering. Han etablerte seg raskt med en tydelig estetikk, og undergraver bransjenormer i sine hovedsakelig monokrome portretter, ofte av sine nære (og berømte) venner.
Nå kan man få et innbundet utvalg av fotografier fra den 29 år gamle kunstneren. I Young New York har Green samlet portretter av unge mennesker i verdens mest berømte by. I boken er blant annet utelivsikoner, skeiv ungdom og kjønnsflytende profiler fra moteverdenen, inkludert Hari Nef, Ashton Sanders, Vejas Kruszewski og Matt Holmes.
Til Wall Street Journal forteller Green at boken er «en feiring av mennesker slik de egentlig er» og at han «lar de bli sett slik de ser seg selv og har lyst til å bli sett».
Quentin Tarantinos Goddess of Go-Go – New York Times
Forrige måned kom Quentin Tarantinos etterlegtende kjærlighetsbrev til Hollywood og 60-tallet kom med filmen Once upon a time… in Hollywood. Den har gitt nytt liv til den lekne, fargerike 60-talls-stilen gjennom blant annet Margot Robbie i rollen som skuespillerinnen Sharon Tate. Vi ser henne danse på poolparties og skippe ned gaten i miniskjørt og lårhøye boots. For perfeksjonisten Tarantino skulle verken antrekkene eller bevegelsene overlates til tilfeldighetene. Derfor kontakten han en ekspert i form av 60-tallest dansende it-jente Toni Basil.
Dersom du ikke har sett filmen er det likevel ingen spoiler at den ikke er en musical. Men Tarantino ville likevel ha en koreograf – da var Toni Basel det eneste valget. I denne artikkelen fra New York Times, skrevet av Debra Levin, deler Basil og Tarantino kunnskap og finurligheter om 60-tallet, film og dansescener.
Ikke bare gir artikkel et innblikk i Toni Basils enormt undervurderte karriere, men viser også Tarantinos ekstreme øye for detaljer og også hans jag etter autentisitet.
Bonus: The 2019 Vanity Fair Best-Dressed List
Redaktør Radhika Jones har gjort mange endringer etter at hun tok over roret hos Vanity Fair etter Graydon Carter. Carters glamorøse arroganse er blitt erstattet med Jones m’ ærlige inkludering, noe hun beviste med skuespiller og aktivist Lena Waithe på sitt første cover. De overdådige Mario Testino- og Norman Jean Roy-fotografiene er erstattet med mer nedtonede bilder signert nye, unge fotografer som Allisdar Mclellan og Jackie Nicerson, og coverstjernene er yngre og modigere enn tidligere.
Likevel har ikke Jones gitt slipp på alle Garters overfladiske verdier. Magasinets årlige «Best-Dressed»-liste lever fortsatt i beste velgående – og er fortsatt like gøy.
Denne listen er ikke begrenset til Hadider og Jenner/Kardashians. Vanity Fairs liste er fylt med alt fra skuespillere i Hollywood og kunstnere i Paris til businessmen på Wall Street og politikere i Brussel, og beviser at god smak ikke er forebeholdt motebransjen.