Leken norsk kunstner har tegnet disse for Aesop

7D8F0A43-3782-4409-A128-1723FA818540

Australske Aesop har blitt en favoritt blant dem som sverger til grønne planter og hvite flater i hjemmet sitt og på Instagram. Hittil har skjønnhetsmerket med beholdere som minner om gammeldagse apotekerglass åpnet to forretninger i Norge.

I disse dager lanserer de gaveeskene for sesongen 2016/2017 kalt «Pursuits of passion». Den norske kunstneren Bendik Kaltenborn, spesielt kjent for sitt langvarige samarbeid med artisten Todd Terje, ble valgt ut til å tegne det hele.

Aesop forteller i en pressemelding at Bendik, som den kreative sjelen han er med sin lekne og samtidig nøye stil, passer utmerket til deres prosjekt. Grunnen til at han dukket opp på radaren deres er hans internasjonale oppdrag, f.eks for The New Yorker.

Les også: Må kommer Aesop sin konkurrent til Norge

– Jeg hadde ikke så veldig mye kjennskap til Aesop, men syntes det virket som et stort og morsomt prosjekt som virkelig satte illustratøren i fokus. Det var en sinnsykt tidkrevende måte å tegne på siden det lå mye research bak, og alle elementer måtte tegnes i layers og i veldig høy oppløsning siden de skal dandere alle butikker med illustrasjonene når gaveforpakningene lanseres om kort tid, forteller Kaltenborn til Melk & Honning.

«Pursuit of passion» sine seks forskjellige gaveesker hyller samme antall anerkjente naturvitere, som opp i gjennom årene har laget rike illustrasjoner og kunstverk av jordens flora og fauna.

Aesop hadde laget en lang og omfattende brief til Kaltenborn etter han hadde sa ja til å påta seg oppgaven.

– Den var på 24 sider, og var helt fantastisk og skreddersydd spesielt for meg. Den inkluderte jobber jeg har gjort som de liker, tekster om de forskjellige karakterene som figurerer på emballasjen spesialskrevet av en forfatter osv. Med det sagt var det samtidig mye rom for frihet. De var opptatt av det. De var kule folk å jobbe med, sier kunstneren.

Kaltenborn fikk selvsagt mulighet til å teste en del av skjønnhetsproduktene i forbindelse med samarbeidet.

– Jeg har testa alt fra cleansers til toners og synes jo det er moro, he he, forteller han.

37556B5C-B53C-4CE9-9669-C2CABFDC38CD

Fra november av vil altså den norske illustratørens fargerrike illustrasjoner sette sitt preg på de rundt 100 butikkene Aesop har verden rundt. Gaveeskene vil i tillegg til i merkets egne butikker også være å få tak i over disk i utvalgte varehus og hos Aesop Online.

Les også: Anette Mois funny tegninger får internasjonal oppmerksomhet