Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Nå kommer Aesop sin konkurrent til Norge!

medium_GROB004055045c_0165-N-001

Aesop har med sin vintage apotekerglass-look blitt fast inventar på enhver minimalistisk Instagramprofil. Det populære nesten 30-år gamle australske merket har 100 butikker over hele verden, inkludert to stykker i Oslo.

Men de er ikke det eneste skjønnhetsmerket fra undersiden av jorda med monokrom innpakning og fokus på design. Allerede i 2014 ble merket Grown Alchemist trukket frem som favoritten til skjønnhetsredaktøren i W magazine, og bloggen The Antidote har erklært det som «Det nye Aesop». Nå er merket på vei inn i Norge.

Den største forskjellen på de to merkene er hvordan grunnleggerene fronter det hele i intervjuer. Dennis Paphitis fokuserer på Aesops sin innpakning og design i første rekke, og at butikkene er laget i samarbeid med store, velkjente arkitekter. Det er i det hele tatt lite snakk om innholdet i de brune tubene og beholderne.

Les også: Snøhetta har designet Aesops nye butikk i Berlin

 

aesop2

dezeen_Aesop_Islington_ss1

– Hvorfor lage noe som er stygt, når du kan lage noe som ser spennende ut, uttalte Paphitis i et intervju med The Sydney Morning Herald.

Jeremy Mujis, som nylig var i Norge for å snakke om Grown Alchemist som han og broren startet i 2008, fokuserer på sin side mest på genetikk og hvor mye livvstil har å si for oppnåelse av skjønnhet.

– Skjønnhet handler i bunn og grunn om genetikk, og hva du er genetisk disponibel for. Det kommer fra innsiden og ut. Bare fordi en person har mer rynker enn en annen, kan det hende det rett og slett er genetisk. Vår jobb er ikke å definere skjønnhet, men å assistere deg i å optimalisere din skjønnhet, forteller Mujis til Melk & Honning.

Les også
"Årets butikk" åpner ny avdeling på CC Vest

Både Aesop og Grown Alchemist fokuserer på laboriatoriekunst som møter natur. Aesop er parabenefritt og bruker mye planter og naturlige oljer i produktene sine, men har sulfater i noen av dem. Man skulle kanskje tro at det også var økologisk, ettersom innpakningen peker i den rene og uskyldige retningen, men det er ikke et faktum.

– Vi er økologiske – Aesop er ikke det. Og når man stiller dem det spørsmålet er de helt ærlige. Paphitis mener at hele hudpleieindustrien er full av bullshit og at det ikke går an å «anti-age». Det de kan bidra med er fuktighetsgivende kremer, og tradisjonelle, noble produkter. Vi på vår side mener det absolutt er mulig med naturlige produkter å radikalt endre din huds utseende helt ned på cellenivå, forteller Mujjis.

Gimle Parfymeri i Oslo er den første i Oslo som får Grown Alchemist.

– Vi vurderte å ta inn Aesop fordi vi likte forpakningen godt, men da jeg tok en rask titt på baksiden holdt den ikke mål. Grown Alchemist er et fantastisk, økologisk merke og vi er glade for at vi har fått dette eksklusivt, forteller eier av Gimle Parfymeri i Oslo.

Prisene til Grown Alchemist vil ligge hakket under Aesop sine, og er i salg fra og med nå.

medium_GROB008055045c_0556-001

Les også: Caras hudpleier avslører 10 tips for å få kvisefri hud

Siste saker

Mest lest nå
Les mer