Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Nå åpner Paris igjen etter korona
Foto: Fra «The Devil Wears Prada»

Nå koronaåpner verdens viktigste moteby

Men hvordan skal det egentlig funke?

Etter to måneder med strengt portforbud, begynner Paris, en av verdens viktigste motebyer å våkne til live igjen. I dag lettet Frankrike på noen av restriksjonene i forbindelse med koronaviruset. Det betyr at butikkene gjenåpner og franskmenn sakte, men sikkert kan returnere til arbeidsplassene sine.

Den franske moteindustrien står for rundt 150 milliarder euro i året, og har rundt 1 millioner franskmenn ansatt, ifølge Business of Fashion. Tidligere i våres kom nyhetene om at både herremoteuken og haute couture-uken i Paris avlyses, som følge av koronakrisen.

Lysenes by kjent for romantiske, små fortauskafeer, tettpakkede markeder og barer og båtturer på Seinen, er også den motebyen som fremdeles jobber mest tradisjonelt.

Det innebærer jobbmøter fjes-til-fjes, nye fysiske printmagasiner i bladhyllene hver uke, og redaktører som fremdeles produserer egne bilder som er blitt fraktet til studio, istedenfor å bruke produktbilder tilgjengelig i pressebanker.

Hvordan skal denne sosiale byen kunne åpne på en forsvarlig måte, uten at spredningen blusser opp igjen?

Strenge regler

Myndighetene har annonsert en rekke retningslinjer for de franske arbeidsplassene. Deriblant jevnlig håndvask, ventilering av lukkede rom hver tredje time, og at hver person må ha minst fire kvadratmeter. Men merker har laget sine egne regler i tillegg.

Chanel vil begynne å koronaåpne butikkene sine igjen, med med reduserte åpningstider, jevnlig desinfisering av lokalene og tilbud om masker og hånddesinfeksjon til kundene. Luksushuset vil også gjenåpne fabrikkene sine, men oppfordrer ansatte på kontorene om å jobbe hjemmefra. De som likevel møter opp fysisk på arbeidsplassen vil få utlevert helsekit.

Luksusgruppen LVMH har ansatt et eget rengjøringsteam som jevnlig skal vaske gjenstander som hyppig blir brukt av ulike hender på hovedkontoret, slik som dørhåndtak og heisknapper. I tillegg blir det kun mulig å ha fysiske møter med fem personer tilstede. LVMH oppmuntrer også til at man sykler eller går til kontoret, istedenfor å bruke t-banen, og alle må gå med ansiktsmasker som vil bli utdelt to stykker av hver dag.

Mange aktører ser ut til å ta åpningen av den franske hovedstaden på en forsiktig og forsvarlig måte. Luksusgruppen Kering åpner kun opp igjen 20 prosent av businessen sin ved hovedkvarteret, og kun ansatte som tilbyr seg å møte opp på kontoret, vil være der. Kering sitter på luksusmerker som Gucci, Saint Laurent, Bottega Veneta og Alexander McQueen. Men ikke alle butikkene vil åpne på likt.

Ett år siden Karl Lagerfeld sin bortgang
Chanel Cruise 2019/2020. Foto: Dominique Charriau via Getty

En ny vår for frilansere

Også kjedebutikker som Sephora og det franske varemagasinet Le Bon Marché tar ansvar i gjenåpningen av Paris. Førstnevnte har fjernet alle beauty-testere, mens varemagasinet vil ha begrensninger på én kunde per tiende kvadratmeter.

Les også
Gründerduo lager designjakker av møbeltekstil

Men det er på langt nær bare motemerker, luksushus og varemagasiner som har fått kjenne den franske lockdownen på kroppen. Også fotografer, som gjerne er frilansere, har mistet mange oppdrag.

Business of Fashion har snakket med to fotografer basert i Paris, som begge skal tilbake bak linsen denne uken – med ansiktsmasker og hansker, selvfølgelig.

– Jeg tror det er verdt pengene. Det blir bra å gjøre en tre-dagers kommersiell jobb etter to og en halv måned uten å jobbe, sier fotograf Thomas Lohr, som skal til Roma for å gjøre en fotoshoot – med påfølgende karantene, til nettsiden.

– Nå er det opp til meg å finne nye måter å jobbe på, og en god flyt når det kommer til produktivitet, fordi det står liv på spill, sier fotograf Goldie Williams.

Arbeidere forlater en fabrikk i Bangladesh. Foto via The Guardian

Fabrikkene gjenåpner – men til hvilken pris?

Å risikere livet er nettopp det fabrikkansatte i Bangladesh gjør, når eierne nå har besluttet å gjenåpne fabrikkene sine.

Til tross for at landet er i lockdown, blir ansatte ved fabrikkene, som gjerne produserer fast fashion for vestlige land, tvunget til å sitte bak symaskinene. Som om ikke arbeidsvilkårene var dårlige fra før – nå må arbeiderne sitte tett i tett, gjerne uten å få beskyttelse i form av ansiktsmasker, ifølge The Guardian.

Myndighetene i Bangladesh har tillatt fabrikkene, som står for rundt 84 prosent av landets totale eksport, å gjenåpne dersom de klarer å opprettholde fysisk avstand – og uten å måtte bruke kollektivtransport. Likevel er det nettopp overfylte busser som frakter de ansatte til jobb, og kun håndvask når man går inn i fabrikken.

Les også
Fra norsk tradisjon til innovasjon

Les også: Åpner to nye Oslo-butikker under koronapandemien

Siste saker

Mest lest nå
Les mer