Julie Blystad utvider businessen. Foto: privat

Norsk designer mot strømmen – åpner to nye Oslo-butikker

– Ser en positiv trend i forhold til det å handle lokalt.

På et drøyt år startet Julie Blystad sitt eget motemerke og åpnet dørene til sin egen butikk. Nå utvider den norske designeren businessen, midt under koronakrisen.

Etter å ha flørtet med pop-up-konseptet et par ganger, ble den første flaggskipbutikken på Frogner i Oslo et faktum høsten 2017. Da åpnet Julie dørene til Julie Josephine Essentials, merket hun selv hadde startet året før.

Nå flytter hun butikken et litt langt steinkast unna. I tillegg åpner hun butikk på CC Vest på Lilleaker i Oslo.

Julie Blystad. Foto: privat

– Vi hadde litt hell i uhell. Leiekontrakten vår i Behrensgate på Frogner gikk ut 30. mars 2020. Samtidig kom det et spennende lokale i Frognerveien 4, til leie. Vi hadde lett lenge etter ett nytt lokale på Frogner, som var større og litt mer synlig. Da dette ble ledig, hoppet vi på muligheten og signerte nytt lokale rett før koronakrisen inntraff. Vi håper å få åpnet ny butikk med showroom til høsten, forteller Julie Blystad til Melk & Honning.

Hvordan har det vært å drive butikk her – spesielt de siste par årene tatt i betraktning i en presset bransje? 

– Vi har vært utrolig fornøyd med butikk på Frogner. For oss har det vært et perfekt sted å være i forhold til kundegruppen vår. Vi får inn alt fra unge jenter til eldre kvinner, som søker enkle, gode baseplagg. Siden vi er et brand i vekst, har vi vært heldige og ikke merket så mye til de såkalte nedgangstidene for retail-bransjen.

– Hvordan blir det å skulle inn på et kjøpesenter i motsetning til å drive mer frittstående, tror du? 

– Vi ønsker å ha butikk begge steder, og nå får vi til det! Det er gøy! I fjor hadde vi en pop-up på CC Vest, og var utrolig fornøyd. CC Vest er et lite nærsenter, som ikke er alt for stort. Dette gjør at man ikke får den typiske «senterfølelsen». Det er en spennende kundegruppe, som fungerer godt sammen med Julie Josephine og vår profil.

Ettersom de var mellom to lokaler slapp de relativt billig unna med tanke på leiekostnader og stengte butikker da koronakrisen traff.

– Vi prøvde å se positivt på situasjonen ved å finne andre strategier og muligheter. Plutselig fikk vi jo mer tid til å virkelig sette oss ned og tenke nytt. 

Julie Josephine på Frogner i Oslo. Nå flytter hun butikken. Foto: privat

Støtet ble satt inn på nettbutikken, og Julie melder om «svært positiv vekst» i nettsalg de siste fem, seks ukene.

– Vi ser også at det har vært en positiv trend i forhold til det å handle lokalt. Det er vært en slags innstilling den siste tiden som er å hjelpe hverandre i denne tøffe tiden og støtte småbedrifter. Det setter vi utrolig stor pris på i denne tiden. Det har hjulpet oss mye, forteller hun.

– Vi ser selvsagt en negativ trend hva gjelder wholesale-biten. Det er mange butikker som har fått kjenne på at det har vært få kunder og stor nedgang i omsetning på veldig kort tid, noe som har resultert i at mange har måttet stenge. Dette har jo selvsagt påvirket oss også, da vi selger ut til en god del butikker rundt om i Norge. Men vi har jobbet sammen for å komme opp med gode løsninger som hjelper hverandre. Dette synes jeg er utrolig fint å se.

I følge tall fra Proff.no falt både driftsresultatet for Julie Josephine Essentials samt årsresultatet for 2018 fra året før.

– Vi har hatt vekst som hovedmål de siste tre årene, noe som har ført til investeringer i selskapet: Vi har åpnet butikk, hatt pop-up-butikk, utviklet ny nettside og ansatt flere. Dette koster selvsagt penger, og er nok hovedgrunnen til at regnskapet ser ut som det gjør. 

– Men vi har vi fått til en god vekst fra 2017 til 2018, noe vi virkelig føler vi har klart. Fra 2017 til 2018 hadde vi en vekst i driftsinntekter på 214 prosent. Vi ser også i år at det bli en økning i driftsinntekter på 40 prosent. Det er vi fornøyd med. 

Butikken på CC Vest er allerede åpnet, så nå er det fullt fokus på den nye Frogner-butikken, som etter planen skal åpne til høsten.

– Dette er en stor investering for oss, som må følges opp tett. Samtidig vil vi fortsette å optimalisere nettsiden vår. Vi ser at flere og flere liker å handle på nett. For oss er det viktig å være med på denne økende trenden, forklarer Julie.

– Vi vil også bruke tiden fremover til å se på mulighetene for å åpne flere butikker også i andre byer enn i Oslo, og kanskje etterhvert også i utlandet?

Julie Josephine satser på tidløse essentials. Foto: privat

Les også: Norsk motemerke åpner sin tredje butikk