Vogue skylder på Kendall Jenner.
Lenge var det helt utenkelig for mange at low waist-jeans, synlig stringtruse, solbriller med fargerikt glass eller space buns ville bli in igjen. Men når det kommer til motebransjen er det få ting som begraves for godt etter at det har vært trendy (det er likevel lov å håpe at tunikaer matchet med hvite tights med blondekant aldri ser dagens lys igjen).
De siste årene har man sett den ene sent 90-talls- og Y2K-trenden etter den andre kommet susende inn som på et samlebånd.
Dette er selvfølgelig mye takket være gen Z som var for unge – eller ikke født enda – da disse tendensene opprinnelig oppstod.
Nå har nok en minneverdig accessoire fra denne tida kommet tilbake.
Svære solbriller á la en spyflue er nemlig i ferd med å entre scenen.
Les også: Juicy Couture teamer opp med Ganni
Allerede i 2018 synset Melk & Honning om at dette ville skje. Det er likevel ikke før nå at dette virkelig har fått fotfeste. Bransjen har dermed lagt vekk de bittesmå solbrillene, som var det eneste som gjaldt for et par år siden.
Amerikanske Vogue mener Kendall Jenner er blant de som har skylda for at svære solbriller er på vei tilbake.
Hun er likevel ikke den eneste som har omfavnet det hele. Storesøster Kim Kardashian har den siste tiden dukket opp i en spyflue-look delux i flere selfies og på en rekke røde løpere.
Dua Lipa har også fått sansen for det samme:
Moteblekka mimrer også tilbake til Paris Hiltons glanstid i The Simple Life og til Dior-kampanjene fra midten av 2000-tallet. Begge med ingrediensen «briller som dekker halve fjeset».
Og for de som kjenner at fjeset er litt vel eksponert etter to år med munnbind, kunne vel ikke trenden kommet på et bedre tidspunkt.
Nå kan man innta inkognito-mode bak svære solbriller.
Les også: 11 ikoniske Y2K-looks det skal godt gjøres å glemme