Karl Lagerfelds 5 beste sitater i nytt intervju

Fendi4

At designerstolene hos opptil flere luksushus har måttet tåle nye avtrykk av baken bare det siste året har ikke gått stille hen. Andre har dog på samme tid holdt koken omtrent en halv levetid.

Karl Lagerfeld feirer nå sine hele 50 år hos Fendi, et italiensk luksusmerke som samtidig kan putte 90 år i motespillet på CV’en. Det rekordlange samarbeidet leder over tyskerens 33 år hos Chanel, men den frittalende designeren har likevel brukt tiden godt til å ytre både det ene og det andre.

Les også: La Karl Lagerfeld pimpe dine sneakers

I et rykende ferskt intervju med Harper’s Bazaar deler 83 år gamle Karl Otto Lagerfeld ikke bare en bildeserie med Reebok-aktuelle Gigi Hadid kledd opp i Fendi fra topp til tå, men også noen meninger om bransjen han har gjort såpass stor suksess i.

(INSTAGRAM)
(INSTAGRAM)

Lagerfeld forteller blant annet at han i 30-årene fant opp Fendi-logoen med søstrene Paola og Alda Fendi, logoen vi kjenner den dag i dag som viser to F-er – forkortelsen til «Fun Furs». Les de 5 beste sitatene for magasinet og se hans nydelige bilder med Hadid nederst i saken:

– Jobben min har høyere prioritet nå enn da jeg var yngre og det er en veldig fin ting.

– For meg er pels, særlig high-fashion-pels, noe som er rent italiensk. Jeg går aldri for pels i Frankrike fordi det ikke finnes mange gode pels-kunstnere der – og deres teknikker er basic sammenlignet med hva jeg er vant til hos Fendi.

– Vi lager ikke basic minkkåper, vi er tusenvis av mil unna det.

– Forskjellen mellom meg og alle andre designere idag er at jeg tegner alle skissene selv. Jeg har ikke 10 andre som gjør det på datamaskin. Hver modell du ser på visninger er en original tegning lagd av meg. Atelier-sjefen kan se hver detalj og proporsjon.

– Jeg er enkel å jobbe med, jeg er ikke på noen egotrip. Jeg er bare interessert i håndverket og designet og å arbeide med folk jeg liker. Mange andre designere har et ego-problem. De fleste av dem. Dét er problemet.

Fendi3 Fendi2 Fendi

Les også: Luksusvarer selger mer enn forventet