De to norske merkene jobber sammen for første gang.
Gjennom sitt felles engasjement for bærekraft og design har Julie Josephine og Pas Passée laget en unik samarbeidskolleksjon av redesignede basics. Kolleksjonen består av skjorter, gensere og t-skjorter med kreative broderier. Med denne kolleksjonen vil du få en sjelden mulighet til å eie et plagg som både er morsomt og meningsfylt.
Vi har tatt en prat med Anette Ousdal, medgrunnlegger i Pas Passé, og Caroline Sandermoen, markedssjef for Julie Josephine, om deres nye samarbeidskolleksjon.
– Pas Passé har lenge gått rundt med en idé om at vi har hatt lyst til å gjøre et samarbeid med et norsk klesmerke, hvor vi tar i bruk merkets overskuddslager og redesigner det, forteller Anette Ousdal til Melk & Honning.
– Vi tenkte på Julie Josephine som de perfekte samarbeidspartnerne, ettersom de lager fine basics av høyeste kvalitet. Vi tok kontakt, la frem vår idé, og resten er historie, meddeler Ousdal.
Julie Josephine takket ja til samarbeidet med en gang.
– Dette tenkte vi at var en kjempegod mulighet til å skape noe unikt og spennende gjennom vårt felles engasjement for bærekraft og design, sier Caroline Sandermoen til Melk & Honning.
En felles tanke og idé bak samarbeidet har vært å ta i bruk overskuddsklær, som virkelig fortjener å se livets lys.
– Vi ønsket å bruke utgåtte plagg, og gjøre de moteriktig igjen, sier Sandermoen.
Julie Josephine-teamet fant klassiske plagg som hadde gått ut av sesong, som Pas Passé kunne pimpe opp igjen.
– Sammen ble vi enige om å brodere t-skjorter, longsleeves og skjorter med kule setninger og småfrekke ord. Vi sydde også inn skulderputer i noen av stilene, for å gi de litt ekstra va va voooom, forteller Ousdal.
– Vi ønsket å skape noe som ropte Julie Josephine møter Pas Passé og føler at vi virkelig klarte det med denne kolleksjonen, meddeler Sandermoen.
Kolleksjonen er laget for alle som er opptatt av klær i god kvalitet, med en liten tvist.
– Fokuset med kolleksjonen har hovedsakelig vært bærekraft. Vi ønsket å skape noe unikt – og ikke minst ha det litt gøy med det man har på seg, forteller Ousdal.
Redesign viser at det er håp for nesten alle plagg.
Har man ting liggende, som man ikke bruker eller har for mye av, så finnes det muligheter og løsninger.
– Det er gøy å vise hvilke alternativer som er der ute og hva man kan finne på med ting man allerede har, sier Ousdal.
– Istedenfor å kaste eller kvitte seg med klær, så kan man finne på noe helt annet. Til og med lage moteriktige kolleksjoner ut av det, meddeler Sandermoen.
Jobben med kolleksjonen har vært en morsom prosess.
– Vi har hatt mange møter hvor vi har diskutert frem og tilbake hva som vil bli kulest og ikke minst treffe mest mulig mennesker, sier Ousdal.
– Det har generelt blitt kastet mye ball frem og tilbake oss i mellom. Det har vært en morsom prosess å gjøre et slikt samarbeid, – og resultatet, om vi får si det selv, har blitt veldig bra, avslutter Ousdal.
Kolleksjonen blir tilgjengelig fredag 13. oktober. Den vil være tilgjengelig i Julie Josephine sin butikk i Frognerveien og i deres nettbutikk, så lenge lageret rekker.
Les også: Ekspertenes beste tips til en mer bærekraftig garderobe