Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Jacquemus teamer opp med Nike
Foto: Instagram/@jacquemus

Jacquemus teamer opp med Nike

Oui, oui, oui.

Franske Jacquemus var på alles lepper da merket lanserte sine gigantiske stråhatter for noen år siden. Det ene it-plagget- eller vesken kom så som perler på en snor. I 2019 åpnet mannen bak merket, Simon Porte Jacquemus, til og med en kafé i Paris og utvidet universet sitt. Og senere også en restaurant.

Nå teamer Jacquemus opp med Nike.

Etter tre år lanserer Jacquemus og Nike nå sin første kolleksjon sammen i juni. Den forener den franske designerens forkjærlighet for naturen og hans sensuelle estetikk med Nikes tekniske materialer, ifølge Vogue.

– Sport har alltid vært kjempeviktig i Jacquemus sitt DNA, sier Simon Porte Jacquemus til Vogue.

Han er imidlertid ikke helt fremmed for sportswear. Hans tidligere motevisninger på Hawaii, i Provence og i Paris har hatt sportselementer som scuba-utstyr, fjellsko og badetøy. Kolleksjonene hans i 2014 og 2015 viste sneakers.

– Men etter hvert som Jacquemus vokste, endret Jacquemus-jenta seg – hun fikk hæler. Jeg har alltid sagt til meg selv at hvis jeg en dag skal gjøre et samarbeid, må det bli med Nike.

De to ble koblet sammen for første gang i 2018 i forbindelse med en kampanje. To år senere hadde sportsgiganten og it-merket signert kontrakt for en samarbeidskolleksjon.

32-åringen som står bak det selvtitulerte merket er en stor fan av Nikes ACG-linje, All Conditions Gear, og ønsket å bringe den samme funksjonaliteten til sine egne design, «som slutten av 90-tallets blondeminiskjørt, Lady Dianas sporty looks og tennis-DNA-et».

Les også
Bianca Ingrosso og Lovisa Worge satser i Norge

– Jeg ville lage noe superlett, men supersensuelt, sier han videre til Vogue.

Resultatet er dameklær i nøytrale farger som mikser designerens avslappede je ne sais quoi med Nikes tekniske design. Som for eksempel en sømløs biker shorts, eller en kjole med åpen rygg.

– Jeg ønsket å bruke denne kolleksjonen til å snakke til et større publikum. Det var veldig viktig for meg at dette ikke ble et elitistisk samarbeid, men å ha noe som alle kan bruke.

Les også: 10 bikinier og badedrakter til sommeren

Siste saker

Mest lest nå
Les mer