Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto: Instagram/@guccibeauty

Hvorfor satser «alle» luksusmerkene på beauty i Norge nå?

– Nordmenn er blitt mye mer internasjonale.

Det virker som at skjønnhetsmarkedet i Norge virkelig har eksplodert de siste årene. Både blant små up-and-coming merker, nisjemerker og minst store hypede brands og luksusmerker. Ja, nyheter om merker med beauty i fokus kommer faktisk som perler på en snor.

Tidligere i år åpnet Dior sin første beautybutikk i Skandinavia på Steen & Strøm i Oslo. Og for bare noen uker siden ble Rihannas for mange etterlengtede Fenty Skin lansert i Norge.

Sist ut er Givenchy Beauty som er blitt relansert og nylig nådde norske butikkhyller igjen.

Hvorfor vil «alle» de hypede merkene og luksusmerkevarene satse på beauty i Norge akkurat nå?

– Nordmenn ligger i toppsjiktet i verden i forhold til kjøpekraft per innbygger. Med det følger en valgfrihet og et krav til kvalitet og service som ofte kan imøtekommes og ivaretas aller best av luksusvaremerkene, sier Gudrun Berg Hansen, markedsdirektør hos Sæther AS til Melk & Honning.

Sæther sitter på en rekke beautymerker i sin portefølje, deriblant Gucci Beauty.

Derfor satser de på beauty nå
Gucci Beauty bare et av mange luksusmerker som finnes i Norge. Foto: Instagram/@guccibeauty

– Gjennom våre forbrukeres høye grad av opplysning og bruk av digitale kanaler, så identifiseres Norge som et veldig interessant marked for luksushusene.

Hun forteller at de ser en tydelig vridning og krav til bærekraftighet, kvalitet og at merkets underliggende verdi skal være inkluderende, genuint og relevant.

– Den generelle kunden bruker mer tid på research. Eksmpler kan være på ingredienser og deres opphav og virkemåte, hvordan merkevaren stiller seg til dyrevern, om det er vegansk og lignende.

Med stadig flere merker som annonserer at de kommer til Norge – kan det norske markedet på et tidspunkt bli mettet?

– Trender kommer og går, men de klassiske brands vil bestå. Vi ser gjerne at den norske kunden er villig til å investere mer i ett, enkelt kvalitetsorientert produkt, fremfor å ha mange. Dette reflekterer tydelig bevisstgjøringen i våre verdivalg i forhold til miljøhensyn.

– Vi tror at vi alltid vil se noen generelle skift og trendutslag, men vi er sikre på at det alltid vil være plass for luksusmerkevarer som tilbyr en verdi man kan og vil identifisere seg med. Aller helst i kombinasjon med kvalitet og attraktivitet. Er produktet vanskelig å få tak i, så oppleves det gjerne litt ekstra stas å ha fått tak i ett.

Lill-Ann Schjelderup i Gimle Parfymeri tror luksusmerkene kommer til Norge nå, fordi det internasjonale markedet ser etter nye markeder – og Skandinavia tidligere har vært «et ikke-marked».

Lill-Ann Schjelderup.
Lill-Ann Schjelderup. Foto: Gimle Parfymeri

– Samtidig tror jeg at nordmenn er blitt mye mer internasjonale og har mer lyst til å bruke pengene sine på denne typen merkevarer. Vi har en mye større rikdom som disse store husene har fått øynene opp for, sier hun til Melk & Honning.

– Vi er jo et bondefolk, hvordan vi enn snur og vender på det. Og vi er helt annerledes enn danskene og svenskene – vi har en lenger vei til Europa. Kanskje er dette en av grunnen til at vi har vært mer bakpå.

Hun tror mange har lyst til å bruke penger på kvalitet.

– Og det er jo nettopp kvalitet vi snakker om her. Og det er blitt mye mer åpent for å bruke penger på få, gode produkter, og det er mindre bruk-og-kast-mentalitet, legger hun til.

Mens storbyer som London, Paris og New York kan skimte med anerkjente varemagasiner som tilbyr alt man kan drømme om av luksusbeauty, har ikke Norge vært særlig kjent for å ha stormagasiner.

– Investorene på Steen & Strøm håper kanskje at det blir et varemagasin på lik linje med Selfridges i London? Og de tror nok at det bare er å putte inn en Dior Beauty-butikk, sier Schjelderup.

Hun forteller at de i Gimle Parfymeri siden 1939 «alltid har levert kvalitet og aldri har gått på akkord eller hatt discount, i tillegg til å ha dyp respekt for merkevaren».

Gimle Parfymeri
Gimle Parfymeri er flaggskipsbutikken til blant annet Tom Ford Beauty i Norge. Foto: Gimle Parfymeri

– Jeg tror at Steen & Strøm prøver seg nå, så får vi håpe de lykkes. Men hvis det ikke er mennesker i butikkene til å håndtere merkevaren – da tror jeg at merkene forsvinner igjen. Ute i resten av verden er man veldig strenge på hvem som får hvilke merker.

Gimle Parfymeri er blant annet flaggskipsbutikken til Tom Ford og Chanel i Norge. Ifølge Schjelderup hadde de Givenchy i årevis på 90-tallet, før merket forsvant fra det norske markedet, og nå er kommet tilbake i ny positiv drakt.

Gimle Parfymeri om luksusmerker som satser på beauty
Gimle Parfymeri har også A-sortimentet til Chanel Beauty. Foto: Gimle Parfymeri

Alle billigmerkene som kommer på det norske markedet er en annen sak.

Schjelderup har tidligere uttalt seg til Melk & Honning om skjønnhetsboomen og er generelt skeptisk til at for mange merker lanseres på markedet. Trenger vi alt?

– Jeg tror jeg aldri har fått så mange e-poster om nye produkter som under pandemien, forteller hun.

Da tenkte Lill-Ann Schjelderup at hun ikke ville ta inn nye produkter.

– Jeg har en følelse av at alle tenker at kosmetikkbransjen er det mest luksuriøse markedet i verden. Det er akkurat som at man tror at det bare er å smøre noe sammen, putte det i brune flasker og selge det til forbrukerne.

– Men jeg synes det er fantastisk å jobbe med merkevarer som leverer på kvalitet og på miljø.

Les også: Slik gjør ekspertene huden klar for høsten

Siste saker

Mest lest nå
Les mer