Miroslava Duma ble persona non grata i moteverden. Nå dukker navnet hennes opp igjen i Mueller-rapporten

Hvorfor dukker Miroslava Duma opp i Mueller-rapporten?

Politiske bånd for den tidligere skandale-influenceren.

Den russiske street style-stjernen, mega-influenceren og redaktøren for nettsiden og det digitale medieselskapet Buro 24/7, Miroslava Duma, har nærmest vært for persona non grata i motebransjen å regne siden hun i fjor kom med en rekke rasistiske og transfobiske kommentarer.

Nå dukker navnet hennes plutselig opp igjen i en noe overraskende sammenheng, nemlig i den kontroversielle Mueller-rapporten lagt frem torsdag.

Gav invitasjon

Den over 400 sider lange rapporten ble sluppet i sin helhet tidligere denne uka. Den har igjen skapt overskrifter verden over etter at det ble klart at USAs president Donald Trump skal ha bedt sin sjefsadvokat om å fjerne spesialetterforsker Robert Mueller og deretter forsøkt å stikke kjepper i hjulene for etterforskningen av Russlands angivelige valginnblanding og anklagene om at Trump-leiren samarbeidet med russiske myndigheter. En oppsummering av rapporten ble sluppet tidligere i år. Men det var først torsdag at den fulle rapporten ble offentliggjort i en sladdet versjon på 448 sider.

Miroslava Duma skal ha overlevert en invitasjon til Donald Trump og Ivanka Trump. Foto: Getty Images.

I rapporten nevnes Duma som en som videreformidlet en invitasjon fra den russiske visestatsministeren til Trump. Det skriver The Cut.

Det skal ha vært i desember 2015 at Duma overrakte Donald Trump og Ivanka Trump en invitasjon til St. Petersburg International Economic Forum på vegne av den russiske visestatsministeren. Forumet ble startet av Putin, og Duma har selv stått på talerstolen to ganger. Dessverre for Duma avslo Trumps invitasjonen.

Persona non grata

Det er ikke noe nytt at Duma har mer eller mindre tette bånd til Ivanka Trump. Den tidligere mega-influenceren har også politiske bånd i Russland gjennom sin far, tidligere senator Vasily Duma, og ektemannen som jobber med handels- og industridepartementet i landet.

I mars 2018 ble det klart at Duma solgte aksjene sine og forlot det digitale medieselskapet hun selv var med på å starte. Det var ifølge Duma «et naturlig neste steg». Men skal ha vært knyttet til nedgang i annonsesalg for selskapet som et resultat av skandaleuttalelsene kort tid før.

Ifølge Duma selv var planen å videreutvikle sitt Future Tech Lab-selskap med fokus på bærekraft og mote for fremtiden i tillegg til personlige prosjekter og tid med familien. På sin egen Instagram kaller hun seg CEO i selskapet. Men skal ifølge The Cut ikke engang være nevnt på deres nettsider.

Hovedbilde: Getty Images.

Les også: Moteskandalene vi ikke glemmer