Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
envelope1976
Envelope1976 debuterte på Oslo Runway. Foto: Ole Martin Halvorsen

Hva skjer med bærekraften hos Envelope1976?

– Gjennomsiktige blondekjoler får nok en ganske kort levetid i skapet.

Da Melk & Honning nylig spurte mote-Norge om hva som var deres høydepunkt under sesongens Oslo Runway, var svaret enstemmig og soleklart: Envelope1976.

Det norske merket debuterte med sin første visning under den moteuken i Oslo, til stående applaus og hyllest hos flere magasiner, mens sosiale medier bugnet over av lovprisninger.

Den svært så mangfoldige castingen av modeller bar plagg slik som merkets nærmest ikoniske signaturdress, men også iøynefallende statementplagg som en gulvlang paljettkjole, en teddyjakke og en gjennomsiktig blondekjole.

Det var et langt steg bort fra de ellers nøytrale, tidløse og dermed også mer bærekraftige designene merket ble så kjent for under lanseringen i 2018.

Hvor ble det av det tidløse og bærekraftige hos Envelope1976?

Celine Aagaard i Envelope1976 forteller til Melk at merket handler om minimalisme «med fokus på å lage tidløse plagg med en edge i mer bærekraftige materialer der det er mulig».

Merket jobber ifølge Aagaard med teksturer og strikketeknikker fremfor print, og jobber med å viske ut sesonger og rollemønstre. 

– Etter å ha lekt med farger for første gang forrige høst, er kolleksjonen dedikert til der vi startet – november 2018 med monokrome plagg og tidløs styling i sort og hvitt. Og med innslag av sølv, med et flashback tilbake til 1989 da Madonna lanserte låten Express yourself, fortsetter hun.

Når de jobber med kolleksjoner, knar de inspirasjonen, henter elementer fra tidsepoker og gjør det til sitt eget, ifølge henne.

– Vi hadde selvsagt ikke vært et brand om vi ikke skulle fornye oss noe, da kunne vi produsert null.

celine aagaard
Celine Aagaard, ikledd eget merke. Foto: Ole Martin Halvorsen

Denne kolleksjonen var ganske annerledes enn mye annet dere har laget før, med flere iøynefallende plagg. Hvorfor valgte dere å designe disse statement-plaggene?

– Envelope1976 har utviklet seg siden lansering for drøye tre år siden. Vi har fått mer innsikt, prøvd og feilet, forsket og utfordret oss selv og bransjen, samtidig som vi er blitt tryggere og tydeligere på vårt DNA og vår visuelle profil.

Hun påpeker at merket faktisk har hatt show- og statementpieces i tidligere kolleksjoner, men at disse ble overskygget av pandemien der man «gikk mann av huse for strikk og joggebukser» og dermed fikk mindre fokus. Eller at de ikke er blitt produsert tidligere.

Les også
Comebacket vi ikke så komme

– Når det kommer til valg av showpieces og styling av kolleksjon, var det viktig for meg å vise sterke plagg og ytterpunkter i en kolleksjon, vist på ulike måter. Ikke alle plagg har noe på en runway å gjøre – enten man skal selge dem eller ei.

– Vi jobber med mote, og mote skal også overraske, kunne provosere og forhåpentligvis inspirere. Plaggene viser versatil bruk, samtidig som de viser at det ikke finnes regler for hvem eller hvordan man kan bære plaggene.

envelope1976
Shearlingjakke i lammeull. Foto: Ole Martin Halvorsen

På hvilken måte var denne kolleksjonen i tråd med tanken deres om tidløshet og bærekraft?

– Plaggene som ble vist under Oslo Runway var vår mulighet til å kunne få vise oss på en arena som er spennende for et lite merke i vekst. For oss handler det om at plaggene kan styles på flere måter. Året rundt, uten å gå ut på dato.

– Materialvalg er viktig for oss og det at et plagg kan brukes gjennom et livsløp. Vi har valgt å vise en in season/hybrid visning bestående av sesongløse plagg med fokus på det som er i butikk nå. Ikke det som kommer om et halvt år. Vi prøver å viske ut sesonger, og ønsker å vise at man kan bruke både badetøy og en ullgenser sommer som vinter. 

En solid helårsgarderobe inneholder nøkkelplagg med elementer som man kan style opp og ned, i kombinasjon med noe lånt eller vintage, mener Aagaard i Envelope1976.

– Med noen få unntak jobber vi med de samme materialene og fabrikkene som vi har gjort siden vi lanserte i 2018.

envelope1976
Envelope1976 sin ikoniske signaturdress dukket opp på catwalken. Foto: Ole Martin Halvorsen

Materialene som Envelope1976 bruker er ifølge Aagaard nedbrytbar cupro, økologisk bomull, vegetabilsk innfarget kromfritt skinn, resirkulert og ufarget kashmir og rene naturmaterialer som ull og silke. I tillegg til overskuddsmaterialer og deadstock av blonder og paljetter samt resirkulert polyester i badedraktene.

– De håndheklede toppene som ble vist har vi heklet selv. I likhet med surfers og cardigan som vi laget alle som en i eget hjem i fjor, i stedet for å sette ut produksjonen.

Kan en gulvlang paljettkjole noen gang bli tidløs?

– Det vil jeg absolutt si. Dekorelementer har vært på moten siden tidenes morgen, og paljetter har vært en del av ikoniske plagg man tar vare på og som ikke går av moten.  

Les også
Parfyme-guide: våre favorittdufter for kvinner og menn akkurat nå

Går man lenger tilbake i tid kan man se til etterkrigstid der kvinnene ikledde seg kveldskjoler brodert med perler og paljetter, og også blonder ble flittig brukt, forteller hun.

– Paljetter har vært en del av min garderobe siden jeg var ung, i form av min mors ikoniske gamle paljettjakker fra 70-og 80-tallet i god behold og fortsatt i bruk, sammen med noen klassikere undertegnede har handlet vintage på markeder i årenes løp.

envelope1976
Kan en paljettkjole være tidløs? Ja, mener Aagaard. Foto: Ole Martin Halvorsen

En paljettkjole kan sammenlignes med et smykke, mener hun, «som løfter basisgarderoben og som etter min mening kan brukes både til hverdags og til fest». 

– Det er ikke bærekraftig å produsere noen plagg i det hele tatt, og man trenger ikke ti lange paljettkjoler. Men vi håper vår Almost Famous-kjole vil være en ikonisk piece i skapet som kan styles opp og ned hele året.

– Vi har lenge ønsket å implementere paljetter til kolleksjonen, men ikke funnet en mer bærekraftig måte å gjøre det på. 

I fjor laget merket et par såkalte Disco-topper og bukser på bestilling og sydde de i Norge made to order. De var laget av restemateriale, så de lagde rundt syv stykker. Da sølvpaljett-rullen gikk tom, ble det heller ikke flere topper.

– Vi tror på at hvis man investerer i en pen partykjole, så tar man vare på denne – og den kan gå i arv i generasjoner. Tar man vare på plagget, er det mer holdbart enn om man masseproduserer en kjole med all over print, som man blir lei av etter en gangs bruk. 

envelope1976
Foto: Ole Martin Halvorsen

Tone Skårdal Tobiasson forklarer til Melk at deadstock er materialer som er til overs fra annen produksjon som ellers ville blitt kastet, enten fra egen eller andres.

Hun påpeker at også Fam Irvoll og One & Other bruker dette.

– Så det var tydeligvis en del av «bærekraftsfokuset». Ellers hadde vel Envelope1976 mer fokus på materialene enn på det tidløse denne gangen. Den store dressjakken er fremdeles med, men gjennomsiktige blondekjoler får nok en ganske kort levetid i skapet, sier hun og legger til;

– Det samme gjør vel sølvlaminerte bomberjakker og kjoler, og hvite saueskinnsstøvletter. Sistnevnte i slaps med salting av fortauer…. Etter en gangs bruk vil de jo være ødelagte.

Les også
På baderomshyllen denne vinteren: Dette ønsker vi oss

Skoene Skårdal Tobiasson sikter til, er imidlertid secondhand og ble kjøpt i en vintagebutikk i København en uke før visningen, kan Aagaard fortelle.

– Visningen var estetisk sett helt nydelig og jeg ble blåst av banen av Celine Aagaards estetiske visjon. Men så lurer man jo på i ettertid hva materialene er laget av, sier Sissel Hoffengh, journalist i Dagsavisen og Styletalk Magazine til Melk.

– Jeg vil tro at Envelope1976 er etterrettelig i alle ledd, for det er jo businessmodellen til merket å være så grønne som mulig – ikke at noen klarer å være hundre prosent miljøvennlig, fortsetter hun.

Hoffengh påpeker at merket er «ganske transparente» på nettsiden sin om hvilke materialer de bruker, som vegansk viskose, resirkulert polyester og cupro.

– Det blir sagt at materialet er miljøvennlig, men jeg usikker med tanke på vannforbruk og mikroplast. Forbrukere vet ikke nok om innhold og må stole på det de grønnere motehusene serverer av fakta.

Når det gjelder kolleksjonens iøynefallende statement-plagg, har Hoffengh en klar formening.

envelope1976
Foto: Ole Martin Halvorsen

– Alle trenger en liten pause innimellom for å gjøre noe annet. Man kan fort bli gjentagende i formen. Da kom sølvjakkene og glitrende paljettkjoler, som det var noe retro over med 60-tallet og Barbarella-vibber.

– Envelope1976 presenterer jo ikke plagg som er i sesong, men heller plagg som man gradvis kan bygge en garderobe av, i nyanser som passer fint sammen. De bruker vegansk fargemetode med minst mulig avtrykk, som nok har litt å si for fargevalget.

Hun mener det er veldig i tiden å ikke kjøpe så mye og heller bygge på det man har.

envelope1976
Merket viste også frem mer nøytrale antrekk. Foto: Ole Martin Halvorsen

– Envelope1976 selges hos store internasjonale, prestisjefylte nettbutikker som Net-A-Porter. Da må man sikkert komme med noe nytt.

Hun synes likevel de lange kjolene på catwalken var «typisk Celine».

– Rent visuelt synes jeg denne kolleksjonen hadde Envelope1976 sitt DNA over hele seg, med den strenge fargepaletten og samtidig noe bohemsk i stilen.

At merket har brukt deadstock som resulterer i plagg i et begrenset opplag, synes hun er en «kul tanke».

– Da får man samtidig et plagg som er spesielt, noe mange synes er fint.

Les også: Har motehuset funnet Virgil Ablohs erstatter?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer