Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
virgil abloh
Virgil Abloh. Foto: Christian Vierig via Getty

5 kjappe motenyheter

Disse kan ta over etter den avdøde Louis Vuitton-designeren.

Med spalten «5 kjappe motenyheter» skal vi i Melk & Honning sørge for at du enkelt og raskt kan holde deg oppdatert på det som skjer i bransjen.

Heng på videre for much needed påfyll av motenyheter.

Britisk stjernedesigner lanserer bærekraftig hudpleie

Stella McCartney er kjent for sitt store bærekraftsengasjement, særlig når det kommer til å bruke veganske materialer og si nei til ekte pels.

Nå lanserer hun luksusbeautymerket Stella by Stella McCartney, med kun tre produkter med inspirasjon fra naturen – en cleanser, serum og en krem, ifølge Fashionista.

Merket er utviklet i samarbeid med luksusgruppen LVMH sin beautygruppe, og skal ha tatt to år å få på plass. Beautylinjen som er både vegansk, cruelty-free, fri for silikoner og med emballasje som kan fylles på, lanseres i september.

Hudpleieproduktene skal være laget av minst 99 prosent naturlige ingredienser, hvorav den siste prosenten er syntetiske ingredienser, som skal øke holdbarheten.

5 kjappe
Stella McCartney brenner for miljø. Foto: Sean Zanni/Patrick McMullan via Getty

Louis Vuitton nærmer seg en erstatter etter Virgil Abloh

Moteverdenen var i sorg da Virgil Abloh gikk bort i november 2021 etter å ha kjempet en stille kamp mot en sjelden krefttype. Abloh pustet med sin forkjærlighet for streetwear inn nytt liv i herrekolleksjonene for Louis Vuitton. Noe som brakte luksusmerket en ny fanskare.

Nå ser det ut til at motehuset nærmer seg en ny designer etter Virgil Abloh.

Valget skal stå mellom Martine Rose, Grace Wales Bonner og Telfar Clemens. Hvem som ender opp med toppjobben, vil annonseres i løpet av de neste par ukene, ifølge Business of Fashion.

Virgil Abloh
Virgil tar imot applausen etter et Off-White-show. Foto: Dominique Charriau/WireImage via Getty

Martine Rose er godt kjent med herreklesdesign og står bak sitt selvtitulerte, London-baserte herreklesmerke. Grace Wales Bonner er også basert i den britiske hovedstaden, og vant LVMH sin motepris i 2016. Hennes herreklesmerke beskrives som et «kultmerke» av Business of Fashion.

Les også
Morten Hegseth utfordrer bransjen med nytt hudpleiemerke

Amerikanske Telfar Clemens står bak det New York-baserte merket Telfar, berømt for sine nå ikoniske vesker med logo, som han grunnla tilbake i 2005.

Lil Nas X blir beautyambassadør

Den amerikanske rapperen, artisten og moteikonet Lil Nas X er kjent for å utfordre konvensjonelle beautystandarder. Nå er amerikaneren blitt utnevnt som beautyambassadør for YSL Beauté, ifølge Fashion Network.

– Synergiene mellom merket og Lil Nas X sin urokkelige lidenskap for individualitet er inspirasjonen bak dette samarbeidet, med håp om at det styrker den neste generasjonen med beauty, sier Laetitia Raoust, daglig leder i YSL Beauté USA til magasinet.

Den amerikanske artisten har i den forbindelse sluppet en låt som aldri før er blitt hørt, for å legge en musikalsk komponent til hans første kampanje for beautymerket.

lis nas x
Lil Nas X er ikke redd for å være leken i klesveien. Foto: Steve Granitz/WireImage via Getty

Norsk gjenbruksapp tar av i utlandet

Helt siden den norske gjenbruksappen Tise så dagens lys i 2016, har mange blitt hekta på å selge og kjøpe brukt.

Det er som kjent deilig å være norsk i Danmark, og Tise finnes også på det danske markedet, i tillegg til i Sverige og Finland. Og mer enn 350 000 danske brukere skal ha prøvd appen siden lanseringen, ifølge Fashion Forum.

Nå har Tise samlet inn 150 millioner kroner fra tre nye investorer. De tre er Bring Ventures, Ebay Ventures og det norske, statseide klimakapitalfondet nysnø. Gjenbruksappen har fra før Luxor Capital og VNV Global i ryggen.

nnenna
Nnenna Echem i blazer hun selger på Tise. Foto: Instagram/@nnennaechem

Gjør historie som landets første makeup-frie missedeltaker

De aller fleste forbinder missekonkurranser og beautykåringer med solide doser make-up og hårspray.

Nå skriver britiske Melisa Raouf historie, som første deltaker i Miss England på 94 år uten make-up. Politikk-studenten ønsker å promotere indre skjønnhet og utfordre beautyidealene som oppstår på sosiale medier, ifølge The Independent.

Les også
Arrangerer "edgy" julemarked på SALT

– Det betyr mye for meg, ettersom jeg føler mange jenter i ulike aldre bruker sminke fordi de føler seg presset til lå gjøre det, sier Raouf til avisen.

Miss England-arrangør Angie Beasley introduserte den makeupfrie versjonen av konkurransen i 2019, etter å ha sett hvor mye sminke deltakerne brukte.

Les også: Det blir en tung høst om du skal følge denne trenden

Siste saker

Mest lest nå
Les mer