Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Har Weekday kopiert det norske klesmerket 45___51
Har den svenske kleskjeden latt seg inspirere - eller rent ut kopierte de norsk design? (Foto via Instagram @45___51)

Har Weekday kopiert det norske klesmerket 45/51?

Weekday mener det er organisk, men følgerne er ikke enige.

Kopiering i motebransjen er ikke noe nytt, og det er en svært fin linje mellom det å la seg inspirere og å rent ut kopiere noen andres design.

Sistnevnte virker å være tilfellet for Weekday sin nye capsule-kolleksjon beståede av 12 redesignede vintage fotballskjerf.

Ren kopi, mener duoen bak det Oslo-baserte klesmerket 45/51.

– Vi ble først gjort oppmerksom på dette da flere venner sendte det til oss og lurte på om vi hadde gjort en collab med Weekday. Det første vi tenkte var: «søren». Det var rett og slett trist,  sier kjæresteparet Hermann Graven (23) og Anniken Øvrebø (23) som står bak klesmerket til Melk & Honning.

Hermann Graven og Anniken Øvrebø mener Weekday har kopiert designet deres. (Foto: privat)

De kontaktet den svenske kleskjeden umiddelbart, men det skulle gå lang tid før de fikk svar. Til Melk & Honning forteller de to designeren at de følte seg både forvirret, maktesløse og små i møte med high street-giganten.

– Vi har brukt sju måneder på å starte noe som kan være bærekraftig, innovativt og kreativt. Det har tatt tid, krefter og penger. Da er det ekstremt surt at et stort fast-fashion brand kan komme og stjeler det på et sekund.

– Det var det vi tenkte og følte på. Fast fashion er jo det vi er imot, og litt av en grunn til at vi startet det hele. Dette er større enn Weekday mot 45/51. Dette er en ukultur innenfor moteindustri som vi må endre, sier de.  

Weekday har kopiert det norske klesmerket 45/51 ? Ser slik ut
(Foto via Instagram @45___51)

Først var de usikre på om Weekday egentlig hadde kopiert dem eller om det var tilfeldig at de hadde laget like klær som ifølge duoen hadde «ekstremt likt» design, snitt metode og «akkurat samme» tekstiler og patchwork.

– Kommersielle aktører har en kultur som er å hente inspirasjon fra mindre aktører. De legger ikke inn økonomi i kreative prosesser, men til produksjon og salg. Store konserner mapper interessante og innovative ideer hos små og kreative brands og putter det inn i et system for kommersialisering. Dette er metoden store konserner operer med. De sier at ideen har kommet organisk. Det er svært usannsynlig og lite troverdig. 

– Weekday vet at de har makt til å gjøre det de vil, de vet at det som er fett og innovativt ligger hos de små bedriftene og at de også er for små til å bli sett når de sier ifra om at de blir kopiert. Det er stor forskjell på å ta inspirasjon fra noen ut av respekt og ut av respektløshet.

Duoen har lenge sydd om gamle fotballskjerf til klesplagg. De er ikke alene. Koblingen mellom fotball og mote er ikke ny, og Vetements-designer Gosha Rubchinskiy er blant dem som er kjent for sin bruk av supporter-skjerf.

«Denne uken har mønstermakerne våre Maria, Anna, Emelie, Kim og Angelica ved hjelp av en patchwork-teknikk laget en capsule-kolleksjon med 12 plagg laget av redesignede vintage fotball-skjerf», skriver Weekday til sine 603 000 Instagram-følgere om kolleksjonen.

Men i kommentarfeltet raser følgerne. Flere roper ut om kopi av den norske designerduoen. Andre mener det minner om Lois Saunders og hennes 1XBLUE. Flere tagger også mote-vaktbikkja Diet Prada.

«Hva faen? Godt jobba med å miste en kunde. 45___51 har gjort dette», skriver den norske modellen Margrethe Alida.

Den norske designeren Elnaz Gargari tagger Diet Prada, mens Lil Halima skriver: «Hva med å la være å stjele ideer fra små, lokale merker, men heller gi de litt rom og faktisk betale dem i stedet?»

– Det er utrolig gøy å se responsen i kommentarfeltet. Det viser at dette virkelig er viktig for den nye generasjonen. Det handler ikke bare om at Weekday pullet opp med en ekstremt lite gjennomtenkt design, men vi står opp mot fast fashion, for dette er det de gjør, sier designerduoen.

I kommentarfeltet svarer Weekday:

«Våre mønstermakere har hentet inspirasjon fra patchwork-teknikker som var populære på sent 90-tallet og ideen kom organisk. Vi forsøker aldri å re-skape kontemporære kreatives arbeid. De redesignede vintage fotball-skjerfene er én del av dette limited edition-droppet».

Den norske designer-duoen mener det ikke handler om en patchwork-teknikk. Problemet er det de kaller «den åpbenbare replikasjonen», men ikke minst maktforholdene og kulturen i motebransjen.

– Mindre merker innoverer, store aktør stjeler. De små har ikke økonomiske muskler til å gå til sak mot et større konsern. Weekday er store, de har alle ressurser i verden. De burde gjøre bedre research og være mer respektfulle.

– Hvorfor er det så problematisk at store brands kopierer kanskje spesielt mindre merker på denne måten? 

– Det er superproblematisk fordi de allerede har en markedsposisjon med mye makt, de har en stor kundegruppe og at de tillegg tar fra de små er uetisk og feil. Mange har aldri sett 45/51, men ser det Weekday gjør og det stjeler vår sjanse til å bli sett og vokse. Dette er ikke første gangen, dette skjer konstant i motebransjen, og derfor er det veldig viktig at vi sier ifra om det. Jeg har fått meldinger av andre unge kreative som sier at dette er nettopp grunnen til at de ikke tør eller ønsker å starte noe eget fordi mulighet for at det blir tatt og de overkjørt er alt for stor. Og det er synd. 

Men hvor går egentlig grensen mellom inspirasjon og kopiering?

Det er når de visuelle preferansene er så visuelt like at man ikke kan skille et produkt fra et annet, mener de to.

– Dette har vært en utfordring i motefeltet fordi mote er et system av reproduksjon av andres ideer, og slik har det alltid eksistert. Men det finnes likevel grenser og etiske retningslinjer man burde forholde seg til. Weekday vet at de har makt til å gjøre det de vil, de vet at det som er fett og innovativt ligger hos de små bedriftene og at de også er for små til å bli sett når de sier ifra om at de blir kopiert. Det er stor forskjell på å hente inspirasjon fra noen ut av respekt og det å gjøre det ut av respektløshet.

Kleskjedens capsule-kolleksjon, som forøvrig snart er utsolgt online, er en del av Weekday sitt Studio Made-konsept som ifølge nettsiden skal være et «kreativt rom for kunstnere og designere for å jobbe med deres håndverk». Produktene som lages her beskrives som «unike», og er tilgjengelig for kleskjedens kunder i EU og Storbritannia.

Den norske designerduoen bekrefter overfor Melk & Honning at de ble oppringt av Weekday mandag ettermiddag.

– Den samtale bekreftet egentlig bare hvor lite research de gjør før de går i produksjon av noe, og at de ikke er kritiske nok til hva de eller hvem de tar inn som upcommers for dette Weekday Studio Made-greiene.

– Det viktige er ikke om de kopierte oss eller ikke. Men at det belyser en problematikk i industrien. Alle låner av alle, men ingen sier det høyt.

Melk & Honning har forsøkt å få svar fra Weekday på hvor mønstermakerne har hentet inspirasjonen sin fra – helt konkret bruken av gamle fotballskjerf, hva de tenker om kritikken, om de ser likheten mellom deres design og det norske motemerkets, hvor grensen går for inspirasjon og kopiering og om de i lys av kritikken vil vurdere å trekke kolleksjonen.

I en mail til Melk & Honning skriver Weekday:

«Weekday Studio Made er et kreativt konsept der små limited edition-dropp slippes hver andre uke.

For dette droppet (redesignede vintage fotball-skjerf) så designerne våre noen sjerf i en secondhand-butikk og ble inspirert da de planla å lage noe ved hjelp av denne klassiske patchwork-teknikken.

Vi er lei oss for situasjonen, men vårt kreative team har aldri til hensikt å gjenskape kontemporære kreative eller andre kommersielle merker. Designet er påvirket av dagens trender som å gjenbruke vintage-plagg og lappeteppedesign med et nikk til Y2K-tiden. Droppet på 12 deler er nesten utsolgt, da det var et begrenset opplag.»

Denne artikkelen er oppdatert tirsdag kl 14:26:

Etter at artikkelen først ble publisert tirsdag morgen har flere gjort oss oppmerksom på gjestedesignersamarbeidet mellom Maison Martin Margiela og H&M fra 2012 som blant annet inneholdt en genser laget av gamle fotballskjerf.

For ordens skyld er Weekday eid av H&M-gruppen som også eier Cos, Monki, H&M Home, & Other Stories, Arket og Afound i tillegg til H&M og Weekday.

Maison Martin Margielas genser laget av gamle fotballskjerf for H&M-samarbeidet i 2012. (Foto via ebay)

Les også: H&M-ansatte i Oslo føler seg utrygge på jobb

Siste saker

Mest lest nå
Les mer