Melk tok en prat med Sarah Herland og Camilla Johnsen før lanseringen.
Vi kan etter hvert skilte med mange norske smykkemerker her til lands. Flere av dem er blitt suksessrike også utenfor landegrensene. De bæres av megastjerner, omtales i internasjonale motemagasiner og blir lagt i montre hos verdens mest prestisjefylte motebutikker.
Interessen for og lysten til å investere i dyrere smykker har økt, også blant gen Z. I fjor meldte luksuskonglomeratet Richemont at deres smykkemerker hadde hatt en salgsøkning på 38 prosent i forhold til fjoråret. Det globale smykkemarkedet er altså i stadig vekst.
Nå kommer nok et smykkemerke fra vårt langstrakte land.
Om et par strakser lanseres nemlig Josephine.
Bak merket står Sarah Herland og Camilla Johnsen.
– Vi er to rastløse kvinner med autentisk lidenskap for smykker. Vi har begge lang fartstid fra motebransjen og elsker et kreativt prosjekt.
Sarah er designer og har en master i industridesign fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, mens Camilla har jobbet med produksjon og utvikling i en årrekke. Dette har gitt henne et bredt kontaktnett på tvers av bransjen.
– Sammen utfyller vi hverandre utrolig godt. Vi møttes faktisk i en tidligere jobb der vi hadde samme rollene som vi har nå. Vi samarbeidet veldig godt, så det var ingen tvil om at vi skulle jobbe sammen igjen.

Da de fant ut at de skulle starte Josephine hadde begge sagt opp jobbene og ingen noe nytt i vente.
– Vi har begge drømt om å starte vårt eget brand og fant ut at tiden var inne. Vi bestemte oss for å satse absolutt alt, vi solgte hjemmene våre, satte egenkapitalen inn i selskapet og gikk på alle mulige måter all in.
Ideen bak merket var Keiserinne Joséphine Bonaparte.
– Hun var en opprører for sin tid. Hun gjorde sin ting, gikk mot strømmen og ble av mange sett på som upassende både som keiserinne, men også som kvinne i samtiden. Først og fremst så var hun en banebryter når det gjelder mote og stil.
Bonaparte var kjent for sine unike og vågale motevalg, som ofte var på tvers av datidens tradisjonelle og konservative stil.
– Hun var også kjent for sin kjærlighet til juveler og tilbehør, og ble ofte sett iført dristige og ekstravagante plagg. Josephine brøt normen og satte nye standarder for kvinner i sin tid. Derfor er hun en inspirasjonskilde for oss.
– Vi tenker at vår muse lever sitt liv helt kompromissløst. Hun er opprørsk, følsom, rar, uanstrengt, klønete, relaterbar og levende.
Les også: Crystal Haze lanserer smykkekolleksjon med modellen Rawdah Mohamed
Duoen forteller at også rosen har vært et symbol de stadig har kommet tilbake til i prosessen med å lage smykkene.

– Rosen er hovedinspirasjonen bak alle våre smykker, på en eller annen måte. Keiserinne Joséphine var kjent for sin store kjærlighet for roser og sin enorme rosehage på Château de Malmaison. Hun var faktisk også kjent som Rose inntil Napoleon insisterte på å kalle henne Joséphine.
– Det er også et betydningsfullt symbol i samfunnet. Dens fascinerende blomst representerer kjærlighet, skjønnhet og begjær, mens tornene på rosen som beskytter den vakre blomsten minner oss om at ingenting i livet er perfekt og representerer motgang og edge.
I første omgang slipper de 20 forskjellige styles med en skulpturell tilnærming. Disse kommer i flere forskjellige varianter, både rent sølv, en miks av sølv og gull og helt gull.
– Vi mener at smykker og bærekraft kan og bør gå hånd i hånd. Vårt mål er å skape vakre høykvalitets smykker som ikke bare er tidløse og allsidige, men også etisk og bærekraftig laget.
– En av hovedfordelene med smykker laget i sølv og gull er at de er utrolig holdbare. Vi kommer for eksempel derfor ikke til å tilby gullforgylte produkter, da fargen på disse fader over tid. Alt som er gullfarget hos Josephine er solid gull.
De forklarer at i motsetning til mange andre materialer, brytes ikke sølv og gull ned eller slites ut over tid.
– Det gjør at de kan gå i arv i generasjon etter generasjon, noe som gjør de til et bærekraftig valg når det gjelder tilbehør. Man reduserer jo behovet for hyppig utskiftning og det er enkelt å reparere om det skulle gå i stykker.
– I tillegg er sølv og gull også resirkulerbare materialer, som kan smeltes ned og gjenbrukes til å lage nye smykker. Dette reduserer ikke bare avfall, men sikrer også at de verdifulle materialene ikke går tapt og kan brukes igjen.

De påpeker også at det faktisk er en fin økonomisk investering å kjøpe sølv og gull, fordi metallene i seg selv har en reell verdi.
Les også: Kjenner du til det norske smykkemerket Afrodite by MG?
Josephine åpner for forhåndsbestillinger 8. februar og for salg i nettbutikkene 20. mars.
– Vi har produsert det vi klarer innen denne datoen, men vi begynner å bli usikre på om det vil holde da vi allerede merker stor etterspørsel!
– Vi har også blitt tatt inn av Moniker i Oslo. Dette blir i starten den eneste fysiske butikken, et sted man kan se og prøve smykkene.
I forbindelse med lanseringen har de gjort flere shoots. Til det har duoen hanket inn fotograf Alvin Santos, hårstylist Nikola Grozdic, makeup-artist Linda Wickmann og stylist Marte Dahlgren.
– Vi ønsket å få frem det uperfekte perfekte og en slags nedtonet eleganse. Tanken var å få frem en livsstil og skape et miljø.
– Først og fremst ønsket vi å virkelig få frem hvem Josephine kan være. Hvordan kan en kveld i hennes liv se ut? Vi ønsket å få frem personlighet. Vi ønsket gjøre det lekent og gøy. Edgy og overraskende. Litt quirky, litt sært, men sexy og fett.

De er ikke alene om å gå for et ungt og minimalistisk design med quirk og edge i Norge. De føler likevel at de fyller et rom i markedet som ikke finnes per nå.
– Vi ønsker ikke å være «hippe» eller hypertrendy. Vi ønsker selvsagt å være tidsriktige, men i all hovedsak så ønsker vi å tilby kvalitetsprodukter som skal kunne gå i arv gjennom generasjoner.
– Vi vil fokusere på kvalitet fremfor kvantitet og ønsker at våre kunder skal gjøre gjennomtenkte valg.
Herland og Johnsen forteller at det renner over av ideer til kule prosjekter, og at utfordringen derfor er å holde seg igjen for å beholde en organisk vekst.
– Men det er vi ikke noe flinke til, så vi har selvfølgelig satt i gang mye spennende allerede!
– I første omgang har vi i tillegg til å utvikle et helt unikt design, skapt kolleksjoner som inviterer til personlig tilpasning. Dette skal vi integrere mer og mer med sesongene. Det er noe nytt som ikke veldig mange gjør da det er kostbart og tidkrevende.
Les også: Norske Zuzanas smykker for Arket ble en supersuksess