Den koreanske modellen Moon Kyu Lee. Foto: Instagram/@mooncube

«Glasshud» trender, men er det egentlig innafor?

– Nok en trend som dyrker det feilfrie.

«Glasshud» eller glass skin er den nyeste skjønnhetstrenden som, i likhet med mange av de andre skjønnhetstrendene de siste par årene, har sin opprinnelse fra Korea som en del av K-beauty-eventyret.

Glasshud er, som navnet tilsier, betegnelsen på hud som skal være klar som glass, fuktmettet og uten synlige porer. Med andre ord, perfekt hud.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjendisfans

Superinfluencer Kim Kardashian West er blant kjendisene som for lengst har kastet seg på trenden.

Under fjorårets Met-galla bar hun en skreddersydd Thierry Mugler korsettkjole, designet for å se ut som «en jente fra California som kommer opp fra havet, våt og dryppende» fortalte hun selv om looken.

Kim Kardashian West med glass skin Foto: Karwai Tang via Getty
Kim Kardashian West under Met-gallen. Foto: Karwai Tang/Getty

For å matche antrekket hadde hennes faste makeup-artist gjennom mange år, Mario Dedivanovic, kreert en beauty-look som skulle gi effekten av nettopp glasshud.

Den bestod av et tidkrevende og svært omfattende skjønnhetsregime med en rekke eksklusive og dyre produkter – og masse sminke.

– Sunn hud kommer ikke bare av kremer og sminke

Silvany Bricen, skjønnhetsekspert og beauty-blogger på The Beauty Edit by Silvany Bricen er skeptisk til trenden.

– For den som tror at kremer alene er løsningen til alt, vil selvfølelsen få en knekk. En sunn hud kommer ikke bare av kremer og sminke, men hvordan du tar vare på kroppen din. Hva du spiser har store innvirkninger.

Silvany Bricen er skeptisk til trenden med glasshud
Silvany Bricen. Foto: Instagram / @silvanybricen

Bricen forteller at stjerner som Kim Kardashian gjerne har et helt team av profesjonelle makeup-artister rundt seg, og at sminken ofte ikke ser ut som den gjør på bilder.

– Når man vet at de profesjonelle makeup-artistene bruker timesvis på å legge make up på stjerner som Kardashians, må man huske at det viser en veldig tildekket hud, sier hun.

– «Perfekt hud»-press på speed

Maja Hattvang

Forfatter av boken Naturlig Nok, Maja Hattvang, mener at trender innen hudpleie er en selvmotsigelse i seg selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Man skal velge produkter etter hva huden trenger, ikke etter fikse ideer på Instagram, mener Hattvang.

– Glasshud er «perfekt hud»-press på speed. Det holder ikke å se ung ut, du skal helst se ut som noe som knuser bare man tar på det.

– Når huden er glossy synes alle uregelmessigheter ekstra godt, så det er så og si forbeholdt de som har helt feilfri hud, det vil si nesten ingen, avslutter hun.

Trendforsker: – Nok en trend som dyrker det feilfrie

– En slik trend springer ut av flere dimensjoner –  «renheten» – det nordiske idealet er et godt utgangspunkt – mest mulig naturlig, sammen med en ekstrem perfeksjonisme, sier trendforsker Gunn-Helen Øye til Melk & Honning.

– Kombinasjonen av denne bevegelsen mot renhet, produkter som muliggjør det sammen med et ekstremt ideal for «glatthet» og «feilfritt» gir denne glas skin-trenden, forklarer hun.

Hun omtaler glasshud som «nok en trend som dyrket det feilfrie», og synes ikke det er det minste rart at kosmetikkindustrien kaster seg på trenden.

Skulle jeg satset på et marked er det der. Det er snakk om tonn med makeup og hudpleieprodukter vi konsumerer i et livsperspektiv. Flere aktører jeg har hatt møte med vil øke sin tilstedeværelse på dette markedet, for her ser de at forbrukeren er villig til å bruke mye penger.

Les også: Dette er trendene som vil prege beautybransjen