Giambattista Valli om designsamarbeidet

Ann-Sofie Johansson og Giambattista Valli. Foto: H&M

Giambattista Valli til Melk & Honning: – Det handler mer om stil enn om mote

Vi fikk et eksklusivt intervju med haute couture-designeren om H&M-samarbeidet.

Du forbinder ham kanskje med luksuriøse kjoledrømmer i tyll, ofte sett på den røde løperen på noen av verdens aller største superstjerner. Men med høstens designsamarbeid for den svenske fast fashion-giganten H&M, forsøker italienske Giambattista Valli å vise at han også kan designe klær for mannen og kvinnen i gata.

Torsdag lanseres årets kanskje mest hypede designsamarbeid, Giambattista Valli x H&M. Allerede i vår fikk vi en smakebit på hva vi kan vente oss, med Kendall Jenner og den rosa tyllkjolen på den røde løperen i Cannes.

Melk & Honning fikk en prat med den italienske haute couture-designeren.

Kendall Jenner i Giambattista Valli x H&M
Kendall Jenner under visningen av kolleksjonen i Roma. Foto: Vittorio Zunino Celotto via Getty Images

– Jeg var veldig ydmyk da H&M tok kontakt med meg. Jeg tror ikke at de banker på døren til enhver designer. Men de kom til min, og det er et spennende øyeblikk for motehuset mitt. Ved siden av æren av å bli spurt og å være i godt selskap av tidligere gjestedesignere, var jeg veldig glad for at dette samarbeidet lot meg dele min kjærlighet for skjønnhet med et enda større publikum, sier Giambattista Valli til Melk.

– Jeg elsket å skape vakre, ekstraordinære plagg for Valli-gutter og -jenter over hele verden. Og jeg liker tanken på at de vil kunne ha råd til å kjøpe noe så unikt, med den distinkte silhuetten som definerer DNAet til Giambattista Valli. Jeg vil gjøre flest mulig mennesker glade mens de bruker mine kreasjoner for de spesielle øyeblikkene i livene deres.

– Handler mer om stil enn om mote

Giambattista Valli om designsamarbeidet

Karl Lagerfeld, Lanvin, Sonia Rykiel, Moschino og Balmain er alle på listen over moteskapere som H&M har samarbeidet med. Men dette er første gangen kleskjeden samarbeider med en haute couture-designer.

– Hva tenker du om det å demokratisere moten gjennom å samarbeide med en fast fashion-gigant, og å tilby designet ditt til rimeligere priser?

– Det gjør meg veldig glad. Målet med samarbeidet er å dele min kjærlighet for skjønnhet, og å kunne være en del av alles happy times. Å hjelpe med å skape kjærlighetshistorier rundt om i hele verden. Derfor skapte jeg en «abecedario» [et alfabet, journ.anm] av Giambattista Valli-stilen. Det er et utvalg av tidløse plagg som skal kunne mikses og matches etter personlig stil, og kunne bli elsket i lang tid. Det handler mer om stil enn om mote.

Designeren tror samarbeidet er en fin måte å vise hvordan Maison Giambattista Valli blir skapt.

– Det var en utfordring å skape og levere universet mitt i en så stor skala. Men å se den utrolige reaksjonen på det første limited edition pre-droppet der folk over hele verden delte viktige øyeblikk i livet ikledd Giambattista Valli x H&M, overrasket meg. Det gjør meg glad å kunne tilby Valli-drømmen til en større grupper venner gjennom dette samarbeidet.

Valli forteller at han ble tatt på senga av at over en halv milliard mennesker fikk med seg samarbeidet på sosiale medier da nyheten ble sluppet i vår. Og han innrømmer at han selv bruker fast fashion-klær.

– Friheten til å uttrykke seg selv er den ultimate luksusen, ikke verdien på en prislapp.

– En veldig hands-on designer

– Vi valgte Giambattista Valli til årets H&M designsamarbeid fordi han er den udiskutable mesteren av couture med en fantastisk evne til å skape sterke silhuetter, sier Ann-Sofie Johansson, kreativ direktør i H&M til Melk & Honning.

– Vi ble også tiltrukket av hvordan han snakker til den moderne kvinnen og mannen, og håndverket og skjønnheten ved designet hans. Men det som virkelig gjør akkurat dette samarbeidet så unikt, er de veldige personlige detaljene i kolleksjonen. Slik som Giambattistas egne lepper på et belte, sko og smykker. Og en kopi av perlekjedet han aldri blir sett uten.

Giambattista Valli om designsamarbeidet

Johansson forteller at hun aller mest beundrer hvor gjennomtenk alt er hos Valli. Fra designerskills, tekstilekspertise, utsmykninger og fargepaletter til det personlige preget.

– Giambattista Valli er en veldig hands-on designer som blir gira av detaljer. Så det var veldig gøy, læringsrikt og inspirerende å jobbe med ham. Det var den personlige kontakten som han har med sine kunder og Valli jenter- og gutter som vi kan lære fra. At det er mulig å tilhøre et autentisk samfunn, eller som Giambattista antakeligvis ville sagt; familie, via klær.

Generelt gir kleskjeden frie tøyler til gjestedesignerne. Men H&M-teamet jobber også tett med dem. Sammen har de skapt en eklektisk recap av Vallis signaturstil med plagg designet for å vare og bli elsket over tid. Det er en high-low-miks av partyklær og mer streetwear-inspirerte plagg.

– Couture krever som kjent mer eksklusive materialer. Er det egentlig mulig å lage couture til lave priser?

– Hovedutfordringen var å få den samme effekten som av et couture-plagg. Autentisitet er veldig viktig for Giambattista, og dette samarbeidet er en ærlig representasjon av Giambattista Valli couture-drømmen. Det mest givende er at vi begge ønsket å uttrykke ideen av tidløs skjønnhet. Noe som er en del av hans DNA. Plagg som kunder vil ha i sine garderober i lang tid, og noen som til og med blir samlerobjekter – noe jeg synes vi har fått til.

Kolleksjonen slippes førstkommende torsdag kl. 10:00 på nett og i utvalgte H&M-butikker verden over.

Les også: Dette mener mote-Norge om Giambattista Valli x H&M