Nå kan du delta i The Epson Award og vinne sponset tekstilprints

Edda Gimnes SS19. Foto: Desiree Mattsson, via Instagram

Vil du være med på å forme morgendagens mote?

Bli med på The Epson Award og vinn produksjon av tekstilprint til to kolleksjoner.

Tidligere i sommer kom nyheten om at Oslo Runway og Collective Oslo Fashion Art Festival slår seg sammen til FUSHION, en mote- og kunstfestival som går av stabelen 28. til 30. august.

I den forbindelse arrangeres The Epson Award. Her vil to designere få en unik mulighet til å vinne produksjon av tekstilprint til deres to neste kolleksjoner, AW20 og SS21. Disse vil også bli vist under festivalen.

I 2018 ble de norske designerne Edda Gimnes og Kit Wan valgt av Epson og Collective Oslo Fashion Art Festival til å få sine kolleksjoner med innovative tekstilmønstre produsert.

Bærekraftig metode

Tekstilprint er en viktig del av morgendagens mote. Ikke bare gir den nye teknologien innen digitale tekstilprint designere en unik mulighet til å eksperimentere med mønstre; Det gir også rom for å skape kolleksjoner raskere enn noensinne.

Samtidig reduserer man også unødvendig avfall ved å ha en lokal produksjon, noe som selvfølgelig er bærekraftig.

Les også: Må norsk mote bli mer bærekraftig for å overleve?

«Digital tekstilprint og farging har åpnet opp for en bred rekkevidde av muligheter for de motedesignerne som virkelig ønsker å pushe grensene for hva som er mulig å printe. Epson er glade for å jobbe med unge designere som har en visjon og et ønske om å utnytte denne teknologien for å skape mer bærekraftige kolleksjoner», sier Heather Kendle, Market Development Manager i Epson Europa i en pressemelding.

En internasjonal jury bestående av bransjepersonligheter vil velge ut vinnere, en norsk og en europeisk. Begge vinnerne får tekstiler og mønstre til sine to neste kolleksjoner. Kolleksjonene vil også bli vist frem på de to neste utgavene av FUSHION i Oslo.

For mer info om konkurransen og hvordan du søker, sjekk ut fushionoslo.com. Søknadsfristen er 7. august.

Les også: Norsk kleskjede vant gjev pris i Cannes