Større mangfoldighet i motebransjen er et faktum. Men fortsatt er det noe de aller fleste aktører holder avstand fra: Klær i over størrelse 44.
Flere og flere merker har sett at det absolutt er marked for størrelser over 44. For det er jo slik at både kvinner og menn kommer i alle størrelser og fasonger – og de vil også ha på seg moteriktig klær. Likevel blir disse til en viss grad tatt avstand fra. Det er ofte egne avdelinger/undermerker eller egne brands som spesialiserer seg på klær så fort de tipper 40-tallet. Hvorfor?
På catwalken ser man at modeller i alle former får større spillerom. Med Ashley Graham i spissen har det åpnet opp for mer og mer mangfoldighet enn noen gang tidligere. Likevel har bransjen en lang vei å gå. Selv om det nesten er trendy å promotere at et merke heier på alle typer kropper, virker det ikke som det taler til virkeligheten.
For å trekke fram et eksempel: I Urban Outfitters sin reklame tidligere i år brukte de den populære «plus size»-modellen Barbie Ferreira i kampanjen. Men det viste seg at i det virkelig liv vil Ferreira ikke passe inn i noen av klærne som den amerikanske kleskjeden tilbyr. Dobbeltmoralsk?
For noen uker siden publiserte vloggeren Malin Nesvoll aka tidligere Makeupmalin en video på sin youtube-kanal hvor hun prøver bukser i forskjellige kleskjeder i Oslo sentrum. Hun uttrykker frustrasjon over at hun ikke passer i de største størrelsene i flere av butikkene, og må noen ganger ty til «plus size»-avdelingen – selv om hun ikke er plus size.
– Det er deprimerende da. Hvis du er du er 14-år år og på shopping med girlsa på en lørdag, og har du litt ekstra «junk in the trunk» så må du spørre om folka «vil bli med på mamma-avdelingen på H&M for der finner jeg bukse», sier Nesvoll i videoen.
Ikke imponert
Nesvoll forteller til Melk & Honning at hun synes det var veldig ubehagelig da hun ble sendt til mamma-avdeling da hun spurte om de hadde klær i større størrelser.
– Det var dit jeg ble sendt da jeg beit i meg skammen og spurte en ansatt på H&M hvor plus-size avdelinga var, siden ingen av de største «normale» buksene deres passa. Den svir ass.
OPPDATERT med tilsvar fra H&M: – I butikken som Malin besøkte så er vårt H&M+-sortiment plassert ved siden av mammaklær, det har derfor skjedd en misforståelse i butikken som vi beklager. Vårt H&M+-konsept og H&M Mama-konsept er helt ulike avdelinger, sier Joanna Morell som er presseansvarlig i H&M Norge.
Hun forteller også at hun ikke er særlig imponert over utvalget i avdelingen for de som ifølge kleskjedene er utover «normalen».
– Hvis du synes at det å være 14-år og gå med strassjeans og tunika er fresht, så ring meg. Sånn at vi kan diskutere det, sier Youtuberen.
Hun opplevde også at størrelsene var mindre i plus size-avdelingen.
– Da jeg var ute og testa opplevde jeg at så fort man liksom bikka over til plus-sizen, var også de størrelsene små. Eller i alle fall differansen mellom minste og største plus-size bukse. Jeg er vanligvis en 42/44 i «normal» størrelse, men i plus-size er jeg 48/50. Ække det rart?
Hun forteller at hun har fått masse tilbakemelding fra seerne sine, men motebransjen har ikke løftet så mye på sløret.
– Det var tydelig at jeg hadde truffet en nerve! Mennesker i alle aldre, kjønn, størrelser og fasong har de siste dagene delt sine historier fra klamme prøverom. Og for å si det sånn- ingen har fortalt meg en solskinnshistorie enda.
– Nobody puts baby in a corner
Bloggeren og plus size-spaltisten Nastaran Marie forteller at hun heller ikke er imponert over utvalget i norske
butikker. Hun må ofte ty til nett eller utlandet hvis hun skal få tak i trendy plagg i hennes størrelse.
– Vi har fortsatt en lang vei å gå. Jeg vil ha glitter, bomber jakker i alt annet enn sort, fargerike tutu-skjørt, figursydde dressbukser, oransje blazer, denimjakke med print. Du vet, et normalt utvalg – men i større størrelser.
Hun forteller at hun alltid har slitt med å finne klær som passer, og at hun på sett og vis er takknemlig for at det finnes plus size-avdelinger slik at hun kan skaffe seg klær som faktisk sitter bra.
– Jeg har alltid hatt ekstra kjøtt på kroppen, og slitt med å finne figurtilpassede plagg som ikke likner på telt eller bestemors gamle laken.
Men hun er heller ikke fan av å måtte gå inn i en egen avdeling for å shoppe.
– Du kan tenke deg, i en klesbutikk på tre etasjer får vi en bortgjemt kjip avdeling som stortsett ikke er større enn 2-3 kvadratmeter. Det er mildt sagt uinspirerende. Nobody put’s baby in a corner!
Hun påpeker også at hun har lyst til å gå inn på «normale» butikker å kunne finne størrelsen hengende på stativet.
– Og jeg vil kunne gå inn på Nike butikken i Karl Johan og kjøpe deres treningstøy i store størrelser istedenfor å måtte bestille det på nett. Butikken er tross alt tre hele etasjer, sier Nastaren.
– Begrepet Plus Size er en kategori som skiller to typer folk
Begrepet «plus size» har blitt brukt både innad og utenfor motebransjen i mange år for å beskrive mennesker som ikke passer inn i det industrien beskriver som «normalen». Mens noen omfavner begrepet, kritiseres det også sterkt fra flere kanter.
– Jeg er generelt lite fan av å sette folk i bås. Begrepet Plus Size er en kategori som skiller to typer folk; de som har en «normal» kropp – og resten av oss. Og i det øyeblikket du havner i kategorien plus size tilegnes du en hel haug med egenskaper; Du spiser for mye. Du spiser usunt. Du beveger deg ikke. Du tar ikke vare på deg selv. Og veldig ofte er dette egenskaper vi tilegner mennesker uten å vite noe som helst om de – bare fordi de havner innenfor kategorien plus size. Spør du meg vil jeg si at kropp er kropp. Det ikke finnes noen pluss eller minus, forklarer hun.
Les også: Er størrelse medium lik i alle butikker?
Malin Nesvoll setter heller ikke pris på begrepet.
– Jeg forstår ikke hvorfor man må dele inn kropp i petit, «normal» og stor, når alle er normale?, sier hun.
Kleskjeden Zizzi spesialiseres seg på klær innen kategorien «plus size». De synes også det er et skjørt begrep.
– Da antyder man jo nettopp at noen er en større størrelse enn de burde være. Nå bruker vi likevel det begrepet, fordi det kommuniserer våres størrelses-sortiment best. Dette er fordi det er mye brukt både av bransjen og av forbrukere og derfor noe alle kan forholde seg til, Nina Nørgaard Jørgensen som er PR-ansvarlig i Zizze til Melk & Honning.
Zizzi startet opp for 17 år siden med et ønske om å gi kvinner i størrelse 42 og over like muligheter til å kle seg moteriktig. De har valgt å spesialisere seg på plus size-mote da de opplever at det er marked for det som er i sterk vekst, og at det muligens trenger en annen tilnærming enn klær som skal passe andre kropper.
– Grunnen til at vi ikke tilbyr klær i «vanlige» størrelser er at vi jobber mye med tilpasning og konstruksjon av tøy til kurvede kropper og har gjort dette til vår spesialitet, forklarer Jørgensen.
Vil ikke bransjen assosieres med plus size?
Det finnes flere teorier om hvorfor ikke det føres et større sortiment av størrelser hos alle klesbutikker, eller at de gjerne kommer med egne avdelinger eller undermerker.
– Hos noen skyldes det at de ikke ønsker å assosieres med det som er utenfor normene – altså alle disse egenskapene man tilegnes som plus size. Likevel trenger du ikke reise langt for å finne flere butikker som selger de samme plaggene i både størrelse 32 og 52. Jeg tror det må en kulturendring til, spesielt her i Norge, før klesbutikkene og produsentene forstår hvor stort og viktig dette segmentet er, forklarer Nastaren.
Joanna Morell som er PR-ansvarlig i H&M Norge forteller at kleskjeden fører et størrelses-spenn som strekker seg mellom 32 og 62. Hvilke størrelser som blir tilbudt varierer ut ifra konsept og stilen på plagget. H&M+ (H&M sin plus size-avdeling) tilbyr størrelse 44-62. Hun forklarer at de fortløpende vurderer om de trenger å utvide sortimentet.
– Samtlige av våre konsept er produsert for at våre kunder enkelt skal finne fram til hva de søker. Vi vurderer fortløpende vårt sortiment som en del av å høre på kunders etterspørsel. Vi utelukker derfor ikke muligheten til å få et bredere størrelses-spenn innom flere av våre konsept i fremtiden, sier Morell.
Kenneth Melchior, General Manager Nordics i nettbutikken Zalando, sier at de tilbyr omtrent 20 merker som går inn under kategorien plus size. Størrelsen i deres plus size-sortiment rangerer fra 44-56.
– Vi ser at etterspørselen vokser innen alle markeder. Kundene våre leter etter inspirerende og trendy plagg uavhengig av klesstørrelse. Det er viktig for oss å tilby et sortiment som reflekter kundebasen vår, som er grunnen til at vi stadig utvider sortimentet innen spesielle størrelser for å møte kundenes behov, sier Melchior.
Nastaran håper at bransjen etter hvert vil omfavne at mennesker finnes i alle størrelser.
– Alle bør kunne kle seg i klær som gjenspeiler personlighet og personlig stil. Klær er en måte å uttrykke seg på og uansett hvordan du har blitt den størrelsen du er, uavhengig om det er en størrelse 32, 38 eller 48 så har du like mye rett til å dolle deg opp og strutte av stolthet og selvtillit som alle andre, påpeker hun.
Hovedbilde: Barbie Ferreira i Missguided sin kampanje
Les også: Designsamarbeid i motebransjen: En mangel på kreativitet?