Mangfoldighet i motebransjen har vært et mye omtalt tema i året som var, og forhåpentligvis blir det viet enda mer oppmerksomhet i 2017. Men Urban Outfitters sitt forsøk på å vise et bredt spekter av modeller er muligens en dårlig start på året.
I deres nyeste kampanje «Class of 2017» har den amerikanske kleskjeden hentet inn blant andre den transkjønnede modellen Hari Nef og «plus size»-modellen Barbie Ferreira – og flere medier har hyllet den mangfoldige reklamen.
At Urban Outfitters vil ha med Ferreira på laget er ikke rart, i og med at hun har blitt kåret til en av de mest innflytelsesrike tenåringene i verden. Men kleskjeden skyter seg selv litt i leggen, da kampanjen ikke stemmer overens med virkeligheten.
Ferreira passer nemlig ikke inn i klærne som selges hos Urban Outfitters. Den største størrelsen er Large, og ifølge hennes eget modellbyrå vil hun ikke passe noen av klærne som tilbys – heller ikke t-skjorten som hun har på seg i kampanjen.
– Vi er glade for å vise en mangfoldig samling av kreative folk i denne kampanjen, og vi håper på å fortsatt vise folk som avspeiler våre kunder. Vi tilbyr XL-produkter for utvalgte plagg, og vi er i en prosess hvor vi skal øke vøres tilbud. Vi innrømmer at en utvidelse av størrelser er det riktige for oss, og vi er i en prosess hvor endringer er på vei, er Urban Outfitters sitt offisielle svar på kritikken.
Les også: Girls-stjernene holder det ekte på forsiden av motemagasin