fjong sigrun

Fjong-grunnlegger nominert til Årets kvinnelige gründer

– En pris som løfter frem kvinnelige gründere bidrar til å synliggjøre at kvinner også kan lykkes med egne selskaper.

– Da Innovasjon Norge ringte før jul ble jeg utrolig glad. Jeg måtte holde det hemmelig frem til forrige uke og det var ganske vanskelig, forteller Fjong-grunnlegger Sigrun Syverud til Melk & Honning.

Av det som var femti kandidater er hun nå blant de tre nominerte til å få prisen Årets kvinnelige gründer. Det er Innovasjon Norge som står bak prisen som deles ut på selveste kvinnedagen, 8. mars.

Viktige rollemodeller

Sammen med Syverud er Annette Anfinnsen i Robotic Innovation AS og Merete Nygaard i Lawbotics AS nominert til prisen.

«Felles for de ulike finalistene er at de er viktige rollemodeller, har fokus på teknologi for å skalere sine løsninger og har et perspektiv på hvordan deres bedrifter skal bidra til å nå bærekraftsmålene. Først og fremst går de foran ved å tørre å ta steget og risikoen det er å bygge opp potensielle vekstbedrifter og nye arbeidsplasser. At de bruker teknologi som fundament og har høye ambisjoner kombinert med gjennomføringsevne er viktige egenskaper juryen vurderer», sier Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge, en av årets jurydommere, på Innovasjon Norges nettside.

– En hyggelig anerkjennelse

Syverud var med på å starte Fjong, en tjeneste som tilbyr leie av klær og tilbehør fra merker og privatpersoner.

I dag holder Fjong til på Skillebekk i Oslo, hvor de har eget showroom og kontor. Her er alt fra luksusvesker fra Chanel og Louis Vuitton til festklær, vinterjakker og annet tilbehør.

Sigrun Syverud. Foto: Benedikte Lie Berntsen

– Nominasjonen betyr veldig mye for Fjong og for meg personlig. Når du er gründer jobber du beinhardt og må kontinuerlig vurdere hva som er neste riktige steg, sier Syverud.

– Å bli nominert til denne prisen er en utrolig hyggelig anerkjennelse og et tegn på at vi er inne på noe riktig. Kundene og investorene våre har visst det lenge, men det er fantastisk at det er flere som blir bevisst på at deling og gjenbruk bare blir viktigere og viktigere.

– Bidrar til å synliggjøre at også kvinner kan lykkes med egne selskaper

Syverud forteller at hun har fått spørsmål fra folk som lurer på om det finnes en tilsvarende pris for menn. Det gjør det ikke.

Syverud forteller at det i Norge bare er 1 prosent av teknologiselskaper og 20 prosent aksjeselskap som startes av kvinner.

– Hvorfor det er så få er vanskelig å vite, men kultur og mangel på rollemodeller kan forklare en del.

– En pris som løfter frem kvinnelige gründere bidrar til å synliggjøre at kvinner også kan lykkes med egne selskaper. Rollemodeller, og det å kunne se andre som har gått foran, kan være avgjørende for dem som lurer på om de skal kaste seg ut i gründertilværelsen.

Satser på klesabonnement

I dag har Fjong Norge AS nærmere 40.000 brukere. Snart vil de også kunne tilby levering og retur av klær på døren over hele landet.

De har også planer om et «streaming av klær»-tilbud. Det innebærer at man mot en fast månedsavgift kan ha et visst antall plagg fra Fjong i skapet til enhver tid og bytte de ut når man går lei. Tanken er at man ikke skal trenge å kjøpe så mye nye klær, men heller leie.

Ekspansjon internasjonalt ligger også i kortene for selskapet, forteller Syverud.

I showroomet til Fjong henger selskapskjolene som perler på en snor. Foto: Melk & Honning

– Selv om Fjong er en plattform hvor man kan dele klær, brukes det meste av selskapets ressurser på å utvikle selve web-plattformen. Vi ønsker å gjøre det mer lettvint og risikofritt å leie klær fremfor å kjøpe, uansett hvor i landet, og etterhvert verden, du befinner deg.

– Vi er overbevist om at det om få år vil det være helt uvanlig å kjøpe en ny kjole når du skal på fest, og det vil være helt vanlig å ha klesabonnement, avslutter Syverud.

Hovedbilde: Sigrun Syverud i Fjong. Foto: Benedikte Lie Berntsen

Les også: Elisabeth Stray Pedersen vant norsk designpris