Elisabeth Stray Pedersen

Elisabeth Stray Pedersen vant norsk designpris

Og to KHiO-designere mottok nykommer-pris.

Torsdag arrangerte Design og arkitektur Norge (DOGA) den årlige prisutdelingen DOGA-merket for design og arkitektur – en anerkjennelse til norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design og/eller arkitektur.

Blant vinnerne var designer Elisabeth Stray Pedersen som mottok den prestisjetunge Jacob-prisen.

Jacob-prisen blir hvert år tildelt en aktør som har dokumentert et utmerket arbeid innenfor design og arkitektur. Prisen ble innstiftet i 1957, og er oppkalt etter den første som mottok prisen – gullsmeden og formgiveren Jacob Tostrup Prytz. Blant vinnerne av prisen i dens over 60 år lange historie er både smykkekunstnere, keramikere, møbeldesignere, industridesignere, tekstilkunstnere, arkitekter, interiørarkitekter og grafiske designere. Det er nærmest historisk at en klesdesigner henter hjem den høythengende utmerkelsen. Stray Pedersen er dessuten blant de yngste noensinne til å få den prestisjetunge prisen.

– Det betyr ekstremt mye! Jeg kan nesten ikke beskrive det med ord. Hvis man ser på hvem som har fått prisen før meg er det jo helt surrealistisk. De er jo legender, sier Stray Pedersen til Melk & Honning.

– Det er flott at juryen verdsetter verdigrunnlag som en viktig faktor og også vektlegger business-modeller som er fremtidsrettet. Ikke minst at prisen går til et initiativ som er midt i en viktig oppbyggingsfase. Jeg håper det kan skape ringvirkninger. Det er også gøy at de trekker frem noen fra motebransjen da det har ikke skjedd før! Jeg håper dette gir motivasjon til unge designere med store drømmer og relevante ideer til å tørre å satse på noe som ikke er så trygt, men som føles riktig.

Juryens begrunnelse er som følger:

«Elisabeth representerer et generasjonsskifte som med nye øyne ser muligheten i å løfte norsk tekstilhistorie inn i en ny tidsalder. Norge og verden er i omveltning, og det skaper muligheter for nytekning, redefinering og innovasjon. Norsk tekstilproduksjon forsvant i stor grad som følge av globaliseringen. Nå gjør effekten av markedsendringer, industriell omstilling og ny teknologi det på nytt relevant å satse på nasjonal produksjon og verdikjede. Studioet har flyttet til hjertet av Oslo og skriver seg inn hovedstadens rike tekstilhistorie. Som en urban produksjonsfasilitet vil bedriften styrke egen merkevareposisjon, og bidra til å sette Oslo på kartet. I et samfunnsperspektiv vil virksomheten være med å skape verdier, og til å løse utfordringer knyttet til sysselsetting og integrasjon».

Stray Pedersen har gjort suksess med sine populære ullplagg fra sitt eget merke ESP. I 2015 tok designeren og gründeren over den norske merkevaren og produksjonsbedriften Lillunn med egen fabrikk på Økern i Oslo. I dag er ESP tilgjengelig i utvalgte butikker i Norge og i Japan samt i nettbutikk.

Sommeren 2018 kunne Melk & Honning melde at ESP var blant de nominerte til den prestisjetunge The Woolmark Prize. Det ble dog ingen seier for den norske designeren.

Også to studenter ved masterprogrammet i design ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) stakk av med priser under torsdagens prisutdeling på DOGA.

Masterstudentene Ramona Salo og Øyvind Ruud ble tildelt DOGA-merket nykommer. Begge er juryert for sine avgangsprosjekter våren 2018, henholdsvis «Den samiske halvtimen» og det tverrfaglige designkontoret O-F-C som var nominert til Bik Bok Runway Award i høst.

O-F-C mottar DOGAs nykommer-pris torsdag. Foto: Sverre Chr. Jarild / Design og arkitektur Norge.

– Det er en stor og spennende fremvekst av unge motetalenter i Norge i dag. KHiO har dyktige folk som gir studentene et solid grunnlag for at norsk motebransje vil fortsette å vokse i riktig retning. Det er et høyt nivå på arbeidene, som viser at det vil komme flere gode merkevarer fra Norge fremover. Det er viktig at DOGA løfter frem dette, sier Thea Mehl, prosjektleder for DOGAs priser til Melk & Honning.

Hun har følgende å si om de to vinnerne av nykommer-prisen:

– Ramona viser at man kan hente frem en kulturarv og gjøre det til sitt eget. Hun har et så sterkt budskap som kommuniseres gjennom vakre materialer som åpner et estetisk landskap som er helt unik. Det ligger mye læring i dette til norsk næringsliv – hvordan bygge merkevare på vår arv, på en oppdatert og relevant måte. Øyvind har klart å samle hele 40 talenter og ta med inn i sin visjon. Det var tydelig da hele hans team fylte scenen på DOGA torsdag kveld.

Hovedbilde: Silje Skarra for Melk & Honning

Les også: Satser på norsk mote i Japan