Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Fire ting vi kan lære fra København Fashion Week

Ta notater: Dette bør vi lære fra den danske moteuken.

Fashion Week i den danske hovedstaden er vel overstått. Det norske suksessmerket Holzweiler viste for andre sesong sin kolleksjon her – og vi ble igjen imponert over danske favoritter som Ganni, Designers Remix, By Malene Birger og Han Kjøbenhavn.

Disse fire punktene la vi spesielt godt merke til – og vi håper den norske moteuken vil la seg inspirere:

Showroom etter visningene

Denne sesongen bestod Oslo Runway av to «on schedule»-dager som var fullstappet med seks visninger hver. Under moteuken pratet Melk & Honning med internasjonal presse – hvor flere nevnte at de savnet et showroom etter visningene, hvor de faktisk kunne se kolleksjonene. De satt spørsmålstegn ved hvordan designerne tenkte å selge inn kolleksjonene, om de ikke kunne vise de frem for innkjøpere og stylister etter visningen.

København og flere andre store moteuker har egne showroom eller det de kaller for en «re-see», hvor presse, stylister og kunder får se plaggene fra kolleksjonen.

Kulturpersonligheter på første rad

Tidligere sesonger av Oslo Runway har enten blitt åpnet av eller hatt kulturministeren som publikum på første rad. Siden forrige sesong har vi fått ny kulturminister, Trine Skei Grande, som derimot ikke var å se under den norske moteuken.

Flere andre kulturpersonligheter, artister og kjendiser var heller ikke å spotte under denne runden av Oslo Runway. Hvor var store artiser som Astrid S og Sigrid? Noen mente at flere personer valgte å droppe den norske moteuken fordi den var lagt til en helg, og makt- og kulturpersoner var savnet på første rad.

Under København Fashion Week fikk vi derimot se kjendiser, kulturpersonligheter, kongelige og artiser – som satt på første rad under visningene for å støtte designerne.

Les også
Hatefulle ytringer, diskriminering og alkoholfokus: Dette er vinneren av Gullbarbie 2025

Kulere lokaler for visningene 

Noe som gikk igjen og som vi er imponert over – er alle de kule lokalene de danske merkene benyttet seg av. Lyset var bra, noe som gjorde at klærne kom godt frem. Dette gjorde også at publikum fikk dele fine bilder fra visningen – noe som er vinn-vinn for dem og designeren.

Spesielt kule lokaler fikk vi se hos Ganni, som tok i bruk transparente vegger med motiv, og Designers Remix som tok et stort industri-lokale, med godt lys, merkets navn på gulvet og hvor klærne var i fokus.

Under Oslo Runway fikk vi se noen merker som valgte så mørke lokaler at klærne ikke fikk den oppmerksomheten de fortjente. Men vi understreker at visningen til Michael Olestad var perfekt med lys og kunsten på Kunstnernes Hus, kom godt frem og passet fint til kolleksjonen. Presentasjonen til Cala & Jade på Vigeland-museet var også vakker.

Bilde: Skjermdump fra Instagram @Ganni

https://www.instagram.com/p/BepSNDCnIBC/?hl=nb&taken-by=ganni

Fetere fester 

Under travle dager med visning-etter-visning er det viktig med et samlingspunkt hvor presse, influencers, stylister, kunder, designere og modeller kan samles, feire moten og prate om inntrykkene vi sitter igjen med.

Festene og arrangementene rundt den norske moteuken er dessverre ikke like vellykket og populært som vi ser i utlandet. De er ikke godt nok organisert og det virker til tider som at folk helst ikke vil være der.

Under København Fashion Week fikk vi se flere elleville fester med god stemning – som vi gjerne skulle sett her hjemme også. En favoritt som kom godt frem på sosiale medier var etterfesten til Ganni. Ganni Angels arrangerte en fest i et fint lokale, med mange gjester og god musikk som vi kunne både danse og synge til.

Anett Ringstad som eier agenturet Colina som har Ganni i Norge. Foto: Skjermdump fra Instagram @AnettRingstad

Hovedbilde: Streetstyle fra København Fashion Week. Skjermdump Instagram @cphfw

Les også: Høydepunkter fra Stockholm Fashion Week: De tre beste visningene 

Les også
Dette er årets vårjakker

Siste saker

Mest lest nå
Les mer