– Rodebjer sin visning var helt klart nummer én for meg, forteller motejournalist Sonia Uppal som var til stede under det hele.
Vår kjære nabos moteuke er nå overstått, og vår egen står for tur. Moteindustrien i Sverige har en årlig omsetning på 305 milliarder svenske kroner, og representerer 11% av deres totale eksport, med god hjelp fra suksesshistoriene H&M og Acne Studios.
Moteuken i Stockholm har i takt med mote-Sveriges oppblomstring blitt en viktig destinasjon for den internasjonale mote-eliten. Den har eksistert i 12 år med Mercedes Benz som hovedsponsor flesteparten av årene før de takket for seg i 2015, da fire nye, store sponsorer gikk inn, blant dem SAS.
Siden 2009 har ASFB – Association of Swedish Fashion Brands – stått bak det hele, en selvstendig organisasjon bestående av Patriksson Communication, Bon Magazine, Visit Sweden, Acne Studios, Cheap Monday, Filippa K, Hope, Tiger of Sweden og Whyred.
Oslo Runway har i løpet av sine snart seks sesonger begynt å gi svenskene konkurranse, og en god del internasjonale motefolk, influencere og presse velger nå å ta turen til den norske hovedstaden. Anonyme kilder har til og med kunnet avsløre for Melk & Honning at de nå foretrekker den norske moteuken fremfor den svenske.
Sonia Uppal, som er nettredaktør og motejournalist for Costume, var til stede under SFW. Hun hadde tre favoritter: House of Dagmar, Whyred og Rodebjer.
Sistnevnte merke ble grunnlagt av Carin Rodebjer bodde i New York på slutten av 90-tallet. Etterhvert fikk hun en trofast kundegruppe både i den amerikanske storbyen og i hjemlandet Sverige. Hovedmålet bak merket er å gjennom tidløse, relevante klær, fremheve personligheten til kvinnene som bærer dem. Typisk for Rodebjer er romslige dresser, feminine kjoler og kimonoer.
– Den visningen var helt klart nummer én for meg. Kolleksjonen, modellene og lokasjon – alt var på plass. Carin velger en mer maskulin retning enn det vi er vant til å se, men likevel er silhuettene feminine og miksen av materialer fantastisk. Midjene er markerte og antrekkene er toppet med alpeluer. Tydelig statement-plagg bærer seg selv og gjør det minimalistiske, skandinaviske uttrykket et hakk råere. Jeg elsker stylingen som har en fransk vibe over seg, forteller hun til Melk & Honning.
House of Dagmar mener Uppal skilte seg ut på grunn av lokasjonen – Dusty Deco – som er en av Sveriges kuleste interiørbutikker.
– Strikk står sentralt i Dagmars univers, og denne sesongen er plaggene oppdatert og føles moderne når klassiske silhuetter er blitt tolket på nytt. Lange frakker, rød lakk og gule ruter dominerer, og skjerf hengende uanstrengt over armen på modellene gjør kolleksjonen ekstra interessant – noe av det beste jeg har sett fra Dagmar hittil, mener motejournalisten.
Her har vi plukket ut to andre kolleksjoner vi mener skilte seg positivt ut under Stockholm Fashion Week:
Lazoschmidl
Med base i både Tyskland og Sverige jobber designerne Josef Lazo og Andreas Schmidl med å forene de to disiplinene motedesign, humanisme og kunst. Deres tidligere kolleksjoner har fått oppmerksomhet for å gå utenfor de vante normene og kodene for hvordan man skal kle seg. Hvert plagg kommer bare i et begrenset antall.
Totême
Merket ble etablert i 2014 av det svenske ekteparet Elin Kling og Karl Lindman, henholdsvis moteblogger og branding-ekspert, mens de holdt til i New York.
Totême har blitt et «must have» for alle som elsker luksuriøse, minimalistiske klær, men synes The Row er hakket for dyrt. Nå har de flyttet tilbake til Stockholm, og viste under moteuken i den svenske hovedstaden.
Les også: Stockholm Fashion Week VS. Oslo Runway