F5 lanserer kleskolleksjon med norske Also Known As

Se bilder og les intervju med gutta først her hos Melk.

På slutten av 2017 listet vi opp alle samarbeidene mellom merker og kjendiser vi kunne komme på at hadde blitt lansert dét året; det endelige tallet ble 35. Skulle man også tatt med i betraktningen alle gangene ulike designere eller merker kom sammen og skapte kolleksjoner i fjor, ville det selvsagt steget ytterligere.

Et av de kanskje mest spesielle tilfellene fra fjoråret, når det gjelder akkurat dette, er da Louis Vuitton valgte å linke seg opp mot Supreme. Merket som én gang i tida var et slags kultmerke som gikk under radaren, en underdog fra New York, blir nå assosiert med streetwear-fanatikere som får vann i munnen av logoer, dropping av nye sneakers, og resell-markedet. Linkingen mellom de to var åpenbart av den mer utspekulerte sorten; Louis Vuitton ønsket å skaffe seg street kred, mens Supreme gjorde det for å tekkes et nytt publikum som rynker på nesen av skateboards.

Samarbeidskolleksjoner er rett og slett nærmest blitt normen i motebransjen.

Da vi snakket med professor Lars Erling Olsen, instituttleder for markedsføring ved Høyskolen Kristiania, rett før jul i fjor i forbindelse med saken «Designsamarbeid i motebransjen: En mangel på kreativitet?», kunne han fortelle at de fleste samarbeid inngås med big business som grunnlag, der begge ønsker å gagne på det; enten det gjelder gjennom økt popularitet og eksponering, eller penger i kassa. Men, mente han, det fantes unntak der man «gjør det for kunstens skyld».

For kort tid siden fikk vi nyss om at F5 i all hemmelighet har samarbeidet med kreatør og Karpe Diem-fotograf Michael Ray Vera Cruz Angeles, og hans partner Even Suseg i det kreative byrået Also Known As, om en eksklusiv kolleksjon av klær og accessoirer. 

Melk & Honning har fått lov til publisere lookbooken først – og samtidig stille de tre brødrene bak F5 og Also Known AS-gutta noen spørsmål.

Vi i Also Known As har tidligere holdt klær og det kreative arbeidet for kunder separert. Organics By Red Bull kom til oss og viste de nye retro-boksene fra organics serien. De spurte om vi hadde lyst til å gjøre noe gøy rundt lanseringen av disse. Nå følte vi at det hadde vært utfordrende og gøy å samle disse to i ett. Vi ønsket å gjøre en full kleskolleksjon basert på fargene av de nye boksene, forteller de to gutta til Melk & Honning. 

De forsto kjapt at de trengte noen med mer kunnskap når det kom til avansert klesdesign, stoffer, søm og generelt dét å lage en full kolleksjon der alle elementer og plagg føltes som en helhet. 

– Da var det naturlig for oss å høre med guttene i F5 om de var interessert i å være med. Med vår kunnskap om foto og grafisk design, og deres kunnskap om det andre har dette samarbeidet fungert helt utrolig bra. Jeg tror begge parter har lært av hverandre.

Inspirasjonen deres er hentet fra 80- og 90-tallet, og de brukte derfor mye tid på å finne fram til bilder som viste snitt og klær fra den tida.

– Vi kom over mye sport- og idrettsklær hvor vi fant en del inspirasjon. I både tennis og basketball følte vi at vi fant mye referanser. Ikke nødvendigvis det de hadde mens de spilte, men overtrekksdraktene de brukte i pausen og generelt fra den sportslige livsstilen. Men, det skulle også føles moderne riktig for 2018.

Det var også viktig for dem å skape en unisex-kolleksjon som skulle passe like godt for jenter og utter.

– Og, siden brusen er økologisk er det meste av kolleksjonen også produsert med økologisk bomull, poengterer de. 

Litt på tøys og litt på ekte forteller de at kolleksjonen er for «de som liker brus».

– Det var viktig for oss å skape et univers rundt dette. Derfor har vi produsert både foto og små doku-episoder som slippes frem mot lanseringen.

F5-brødrene forteller til Melk & Honning at butikken deres kommer til å være lokasjon for lanseringen. 

– Vi håper selvsagt på bra trafikk, som er kjempepositivt for butikken. Ellers er jo samarbeid av denne typen veldig gøy, og vi har vært heldige som har fått samarbeidet med Also-gutta. Det er noe vi har hatt lyst til lenge, og som vi har snakket løst om ved flere anledninger.

Hvordan har dere merket forskjell fra det forrige stedet dere holdt til versus der dere holder til nå, i Prinsens gate, med tanke på omsetning og interesse rundt butikken? 

– Interessen øker jevnt og trutt. Det å flytte til en ny lokasjon innebærer alltid at man mister enkelte kunder, men vi er fornøyd med å ha klart å få med oss mange av våre gamle stamkunder fra Øvre Slottsgate, og glade for at nye kunder oppdager butikken hver eneste dag.

Kolleksjonen er relativt limitert; Alle produktene kommer i fire forskjellige fargekombinasjoner, med mellom 25 og 100 av hvert plagg.

Og så det siste, og kanskje mest betimelige spørsmålet: Det finnes utrolig mye streetwear som baserer seg på logoer, pastellfarger og retro der ute; Hva er nytt med deres?

– Det er sant, og det er ikke alltid lett å lage noe som føles nytt og spennende. Men, i kombinasjon med at man får være med på reisen fra start til slutt via episodene, og at vi fikk fire brusbokser som grunnlag for en kleskolleksjon, føler vi at vi har klart å lage en kolleksjon som ikke bare handler om klærne og accessoirene, men også hvordan F5 og Also Known As har kommet oss dit vi er i dag, konkluderer Also Known As-gutta.

Lanseringen foregår 1. september kl. 11 hos F5 Concept Store.

Bilder: via Also Known As

Les også: Hvor viktig er turistene for Oslos luksusbutikker?