Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Rihanna har gjort suksess med Savage x Fenty-showene. (Foto: Instagram @badgalriri)

Er Savage X Fenty blitt det nye Victoria’s Secret?

Vi har spurt en moteekspert, en motejournalist og en modellagent om suksess-showet.

Når stilikonet Rihanna lanserer sitt eget undertøysmerke, sier det seg kanskje selv at det ligger an til å bli populært. Likevel er suksessen til Savage X Fenty blitt en ganske så big deal etter bare tre runder. Ligger de an til å ta over Victoria’s Secrets plass som undertøysgigant?

Undertøysmerket til Rihanna ser ut til å være Victoria’s Secrets største utfordrer. I over to tiår trollbandt englene en hel verden med sine fjær, glitter, «perfekte» kropper og forrykende show – nå gjør Savage X Fenty det samme med mangfold og selvtillit.

I tillegg har det ikke vært mangel på store navn i Rihannas show. Bella Hadid, Vanessa Hudgens, Paris Hilton, Cara Delevigne, Emily Ratajkowski, Demi Moore, Cindy Crawford og Willow Smith er bare noen få ‘Fenty-engler’ på en lang liste.

Da det årlige Victorias Secret’s-showet ble avlyst for første gang i 2019, var det på grunn av dårlige seertall og kritikk for fremming av usunne kroppsideal og hyperseksualisering av kvinner. Rihanna har på sin side blitt hyllet for det motsatte – for å fremme mangfold og kroppspositivisme.

Dette er tross alt musikk i ørene til dagens generasjon unge. Moteekspert Ragnhild Brochmann mener likevel at Savage X Fenty trolig ikke kan rive Victoria’s Secret ned fra tronen.

– Etter alt å dømme har Fenty ikke potensiale til å bli like svært som Victoria’s Secret. Men like viktig – på den måten at merket, med Rihanna i front, bruker makten sin til å stake ut en mer kroppspositiv, inkluderende retning. 

Årets Savage X Fenty-show, vol. 3, ble sluppet på Amazone Prime Video den 24. september. (Foto: Kevin Mazur/Getty)

– På den annen side, må vi huske på at Victoria’s Secret slo så godt an fordi deres design og type sexappeal er ekstremt folkelig, og uten Rihannas provoserende kant.

Denne typen edge tror Brochmann vil la seg slipe ned med tiden, og etterhvert som nyhetsverdien minker. Da mener hun at det merket som har klart å holde på flest kunder over lengst tid, vil ha en tydelig fordel.

Les også
Mitt skjønnhetsunivers: Cecilia Teigen

Likevel mener Brochmann at Victoria’s Secrets estetikk og etikk er og har vært utdatert og opplagt. Men det betyr ikke at det er utenkelig at de kommer tilbake på banen. Snarere tvert imot, det er heller lite som tyder på at de har planer om å gi seg helt.

– Nå er det Rihanna som holder show-fanen høyt, men hvem vet hva VS kan koke opp når de har slikket sårene sine, og det har rent nok vann under brua til at Victoria’s Secrets stil er appellerende igjen?, spør hun.

Hun understreker at Savage X Fenty tross alt har mange stilmessig like trekk sammenlignet med Victoria’s Secret.

– Forskjellen ligger i merkets innpakning; den uttalte, tidsriktige politikken – og Rihanna som en troverdig avsender av verdier Victoria’s Secret har manglet.

Ragnhild Brochmann vant prestisjefylt pris
(Ragnhild Brochmann. Foto: Instagram @ragnhildbrochmann / Tove Sivertsen)

Ida Elise Eide Einarsdottir, moteansvarlig i KK, mener Savage X Fenty-showets hype er mektig nok til å spille en avgjørende rolle i kampen om undertøysgigant-tronen.

– Nok en gang greier Rihanna å skru opp forventningen på forhånd. Akkurat hypen er jo en av hennes sterkeste sider, for ikke å snakke om at hun hele tiden har fingeren på pulsen.

– Hun er på mange måter i ett med tidsånden, og det speiles gjerne også i visningene hennes som omfavner både mangfold og inkludering og som med det har lagt lista skyhøyt for mange, mange andre. 

Einarsdottir beskriver også superstjernen som «rett og slett best på mangfold» – i en tid hvor dette settes svært høyt. Rihanna det til både når det gjelder sminke, kjønn og kropp.

Ida Elise Eide Einarsdottir. (Foto: Astrid Waller)

– Det føles veldig politisk korrekt i disse dager da mangfold og inkludering står på agendaen, og ettersom vi vet at unge ikke lenger kjøper bare et merke, men heller hele universet til merkevaren, er det klart at dette er klingende mynt i kassa.

Likevel påpeker hun at superstjernen også er skyldig i å tråkke i salaten ved flere enn én anledning. Faktisk med mer eller mindre jevne mellomrom.

Les også
Gigi Hadid lanserer eget klesmerke

Tidligere i år ble hun slept på Instagram for å posere i Savage X Fenty-undertøy iført et smykke av den hinduistiske guden Ganesha. I fjor måtte hun beklage til muslimer over hele verden for sitt kontroversielle valg av en sang som inneholdt et arabisk Hadith-vers i undertøysshowet. Årets show sparket i gang nok en debatt om kulturell appropriasjon, etter at hvite modeller hadde fletter som tradisjonelt har blitt båret av svarte kvinner.

Einarsdottir minner også om at tanken om at alt Rihanna tar i blir til gull er en sannhet med modifikasjoner. Det gikk tross alt ikke veien for Fentys kleslinje, hvor superstjernen hadde teamet opp med selveste Louis Vuitton-eier LVMH. Og det etter kun to år.

Dette mener hun er spesielt synd, spesielt av følgende to grunner: det var den franske luksusgruppens første nye merke siden Christian Lacroix i 1987, og det gjorde Rihanna til den første ikke-hvite kvinnen til å lede et merke under LVMH noen sinne.

Rihanna og Savage x Fenty er god på å hype og bygge forventninger i forkant av showene. (Foto: Kevin Mazur/Getty)

Men – Einarsdottir mener at superstjernen allerede har danket ut Victoria’s Secret. Savage X Fenty er allerede mer definerende.

– Det en gang så mektige undertøysmerket har stått med en fot i den berømmelige graven lenge nå, og jeg tror det skal mer til enn en rebranding for å redde stumpene, sier Einarsdottir.

Enter Rihanna med tidsånden på sin side, og en mangfoldig catwalk som Victoria’s Secret bare kan drømme om. Det er sjakk matt for lenge siden. 

Om Victoria’s Secret har potensiale til å gjøre comeback, som det ryktes om? Det har Einarsdottir ikke troen på. Det eks-giganten holder på med nå er for lite, og kommer for seint. Å bli tatt av skjermen bør sees på som spikeren i kisten.

Les også
Kinesisk selskap kjøper seg inn i Holzweiler

-Like så greit, egentlig. Adapt or die, som det heter, sier Einarsdottir.

Rihanna hylles for mangfoldige, inkluderende og tidsriktige show. I motsetning til Victoria’s Secret. (Foto: JP Yim/Getty)

Alexander Norheim, modellekspert, fotograf og booker i Team Models, tror at Rihanna selv er en viktig del av Savage X Fentys suksess.

– Hun har blitt et synonym for power woman.

– Det er jo både viktig for samfunnet og bra for merkevaren. Det skader ikke at dette er under Rihanna sitt øyesyn, som et respektert navn med millioner av fans, sier Norheim.

Han kaller showet et friskt pust, som alltid er spennende – og som viser folk det de vil se. Det ser han på som avgjørende for at det har blitt så stort.

alexander norheim
Alexander Norheim. Foto: Melodie Jeng

– Den store forskjellen mellom Savage x Fenty og Victoria’s Secret er vel at Fenty har fulgt med i tidene og på hva som er viktig for samfunnet. Bare tiden vil vise om de har det som skal til – man vet aldri i denne bransjen.

Utfra hva Savage X Fenty har prestert så langt, synes Norheim showets framtid ser lys ut.

– Det er promotering av mangfold, gjort på en litt mer kreativ og morsom måte. Både riktig og viktig.

Les også: Kroppspositivitet på runwayen: Trendy eller kommet for å bli?

For ordens skyld: Ida Elise Eide Einarsdottir er tidligere redaktør for Melk & Honning. Undertegnede journalist er signert modell i Team Models.

Siste saker

Mest lest nå
Les mer