Mens en kan stusse på hvordan motebransjen stadig klarer å bli enig om hvilke farger som skal representere hver sesong, sitter motehusene allerede og blar i trendpakker fylt med prognoser for framtiden.
Som et kunstprosjekt, dukket K-Hole opp som en stemme mot disse trendmeldingene. En gjeng på fem unge mennesker bestemte seg ifølge Fast Company for å blande konsumentparodier med deres egne observasjoner og sende ut deres egne trendrapporter. Da de i 2013 fant opp begrepet «Normcore» i deres da fjerde rapport, endte de plutselig opp med å bli kontaktet av blant andre Google, Samsung, Nike og North Face. Dermed ble K-Hole plutselig en seriøs gjeng å høre på og «Normcore» spredte seg som ild i tørt gress.
Les også: Fra androgynitet til Trucker-capser – Les moteekspertenes spådommer for 2016
Moten går som kjent rundt og rundt i sykluser. Før 90-tallstrenden hadde rukket å nå toppen ønsket de som først hadde hentet tilbake plast-smykket fra minneboka å gå videre. Det tidlige 2000-tall er kanskje nokså friskt i minnet hos de fleste, men bestefars klesskap fylt med Fjällräven-anorakker fra 70-tallet, er offisielt byttet ut med pappas tid som småbarnsfar. Iblandet Paris Hilton anno 2001 (hos den kvinnelige garden), er 2016 året for ironiske capser.
Kylie Jenner er en som gjerne går drastisk til verks og caps-valget er intet unntak. De som følger henne på Snapchat har opptil flere ganger fått kult-capsen av merket Von Dutch opp på skjermen sin de siste dagene.
Med dette vandrende ute i gatebildet igjen, har den ironiske distansen blitt lang nok eller sniker bare nostalgien seg inn i yngre alder enn tidligere?