Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Er Aker Brygge Oslos nye it-bydel?
Foto: Aker Brygge

Er Aker Brygge Oslos nye it-bydel?

– Fokuset har vært å bli kvitt gamle assosiasjoner.

Vi kan endelig utnytte hovedstaden til det fulle igjen. Shopping, uteservering og kulturopplevelser har de siste årene stått høyt på ønskelisten og det er godt å se at livet er tilbake i gatene.

I fjor skrev vi om sommerdestinasjonen Oslobukta, som var på alles lepper og ikke minst Instagram-feed – med nye og spennende kaféer, restauranter og butikker. Nå er det en annen bydel som tiltrekker seg Oslo-folk.

Vi snakker selvfølgelig om Aker Brygge. Den siste tiden har bydelen blomstret som aldri før, med en rekke spennende nyåpninger både når det gjelder butikker og spisesteder.

Så, er Aker Brygge Oslos nye it-bydel?

Melk & Honning møtte Mim Stang, markeds- og kommunikasjonsansvarlig for Aker Brygge, for en prat midt på Bryggetorget.

Hun forteller at de har jobbet målrettet de siste årene med å endre imaget til Aker Brygge. For det er ikke til å legge skjul på at bydelen tidligere har vært forbundet med et sted for de velstående, med advokater og menn i dress på ethvert hjørne.

– Det var store kontraster, og området var både assosiert med å være harry og et sted for «fiffen», sier Stang til Melk & Honning.

Da hun begynte å jobbe for Aker Brygge for syv år siden var hele området bygget om og det gamle kjøpesenteret var revet ned. De satte dermed i gang en snuoperasjon rundt merkevaren og begynte å jobbe med en ny strategi for området.

– Fokuset var at vi skulle bygge med en nabolagstankegang og bli kvitt gamle assosiasjoner. Vi ønsket å gå litt bort ifra å snakke til turister og heller prøve å nå lokalmiljøet, forteller Stang.

Er Aker Brygge Oslos nye it-bydel?
Mim Stang. Alle bilder: Aker Brygge

Stang forteller at de ønsker å fokusere på «den gode hverdagsopplevelsen» for de som jobber og bor på Aker Brygge, og de som ofte tar turen innom.

– Det å kunne tilby gode og unike opplevelser i gatene og dyrke de ulike konseptene sine tilbud. Vi ser viktigheten av å bygge den atmosfæren som gjør at du kommer tilbake, sier hun.

Som en del av strategien ønsker de blant annet å tilgjengeliggjøre kunst på Aker Brygge. Et eksempel på det er utstillingen We Have a Dream av den svenske fotografen Albert Wiking og forfatteren Daniel Rydén, som for tiden står midt på Bryggetorget.

Les også
5 norske designere som har gjort hobbyen sin til business på Instagram

– De har gjennom flere år tatt bilder av ulike personligheter som har kjempet en kamp for sin egen sak. Alle forteller sin historie gjennom teksten som står under bildene.

Er Aker Brygge Oslos nye it-bydel?
Utstillingen «We Have a Dream» på Bryggetorget.

Utstillingen er i hovedsak innendørs, men deler av den ble flyttet ut under koronapandemien for å tilgjengeliggjøre den for besøkende.

Med det nye Nasjonalmuseet på den ene siden av Aker Brygge og Astrup Fearnley Museet på den andre, nærmere bestemt på Tjuvholmen, ligger Aker Brygge midt i smørøyet.

– Det å kunne være en arena hvor man kan tilby kunst og kultur på et litt annet nivå er veldig fint, og det er noe vi ønsker å gjøre enda mer av, forteller Stang.

Den siste tiden har også en rekke nye restauranter og butikker åpnet på Aker Brygge.

Forrige måned tok Melk & Honning en prat med Andreas Feet bak den nye herrebutikken med samme navn på Aker Brygge. Vi tok også turen innom designer Line Varner sin nye butikk Line of Oslo Studio. Det populære merket You & I har også åpnet en splitter ny butikk med barneklær.

De har heller ikke holdt tilbake når det kommer til restauranter og kaféer. Du har kanskje fått opp digge og plantebaserte salater, lekre cupcakes og kaffe med bilder i? Vel, det plantebaserte spisestedet Cultivate Food og kaféen Vanité by Hancock har begge nylig åpnet på Aker Brygge – blant annet.

Cultivate Food åpnet først på Grünerløkka i oktober i fjor og har virkelig slått an i hovedstaden. Forrige måned åpnet de dørene til den nye restauranten på Aker Brygge.

– En av våre hovedvisjoner er å gjøre det enklere for folk å spise plantebasert, så vi vil være der folk bor, jobber og ferdes hver dag. Aker Brygge er derfor en god beliggenhet, sier Madeleine Brynestad fra Cultivate til Melk & Honning.

– Det fleste turister som besøker Oslo tar også turen innom Aker Brygge, og da må det også være et 100 prosent plantebasert spisested her, legger hun til.

Er Aker Brygge Oslos nye it-bydel?
Madeleine Brynestad. Foto: Privat

Brynestad forteller at de ønsker å nå ut til et bredt publikum med Cultivate.

– Veldig mange spiser kjøtt eller fisk hver dag, men drømmer om å leve mer plantebasert. Trenden med å «flekse» mellom et plantebasert kosthold og et kosthold med kjøtt har virkelig tatt fart de siste årene, sier hun.

Les også
Toppliste: Vesker til skolestart

– Likevel er det mange som syns det er vanskelig å finne gode og rimelige plantebaserte alternativer. Vi ønsker å gjøre det enkelt for folk å bytte ut ett eller flere måltider i uken med en plantebasert lunsj eller middag. Vi vet at det krever god smak og rimelige priser, og det står sentralt i konseptet vårt.

Åpningen av Vanité by Hancock har heller ikke gått ubemerket hen.

Den sukkersøte kaféen med rosa vegger og massevis av blomster pryder Instagram-feeden til de fleste om dagen. Her kan du bestille både avokadotoast, cupcakes, donuts og kaffe med valgfritt bilde på.

Ingrid Hancock Bjerknes startet kakekonseptet Hancock i 2010. Hun har alltid hatt lyst til å åpne en kafé med lekkert interiør og cupcakes – kombinert med annen mat og drikke. Dermed slo hun seg sammen med R.E.N. Group, og realiserte drømmen på Aker Brygge i begynnelsen av februar.

– Aker Brygge er jo en populær destinasjon både for nordmenn og turister. Og fra et Oslo-perspektiv er det jo sted både for de som jobber her, men også et sted for shopping. Så liker jeg miksen av butikker og serveringssteder, sier Bjerknes.

Ingrid Hancock Bjerknes. Foto: Privat

Hun forteller at lokalet ved siden av klesbutikken You & I passet utmerket for Vanité.

– Vi har samme klientell og samme type profil på flere områder.

Det feminine, med rosa interiør og blomster, er noe som går igjen i både klesbutikken og kaféen – som har en åpning mellom seg slik at du kan bevege deg fra det ene stedet til det andre.

– Det er to separate bedrifter, men det har skapt en destinasjon hvor du både kan shoppe og ta deg et glass med bobler mens du spiser en cupcake, sier Bjerknes.

Det sukkersøte lokalet til Vanité pryder Instagram-feeden vår.

Bjerknes påpeker at alle er velkommen til Vanité og at det ikke er slik at de ønsker et spesielt klientell.

– Men det er jo et sted folk ofte drar til heller enn at de tilfeldigvis kommer innom. De har en idé om at det er hit de har lyst til å dra. Vi merker jo også at det er en del som faktisk pynter seg før de kommer, selv om ikke det er noe vi legger opp til, forteller Bjerknes.

Les også
12 Instagram-høydepunkter fra Copenhagen Fashion Week

Hun legger til at Vanité ikke kun er et sted for jenter, men at også gutta er hjertelig velkommen.

– Vi har både gutter og jenter som jobber hos oss, selv om det er et feminint sted som for det meste besøkes av jenter.

Til tross for at de åpnet dørene til kaféen i februar, og på den tiden av året hvor det vanligvis er som mest rolig på Aker Brygge, har responsen vært overveldende.

– Det er mye takket være sosiale medier. Så tror jeg at kombinasjonen av enkel mat, Instagram-vennlige mocktails, kaker og kaffe med valgfri print i lekre omgivelser er populært, forteller Bjerknes.

Ifølge Mim Stang har responsen på endringene på Aker Brygge vært nesten utelukkende positiv.

– De fleste gir uttrykk for at Aker Brygge har blitt levende igjen, med god atmosfære gjennom hele året, sier hun.

– Men vi har jo i likhet med de fleste aktive områder opplevd noen klager fra beboere på blant annet økt støy, uten at det har skapt noen som helst konflikt.

Oslo-folket og turister ser ut til å være fornøyd med endringene på Aker Brygge.

Oslobukta er jo blitt et veldig populært område i hovedstaden, som også har en god miks av spisesteder, butikker og ikke minst Munch Museet. Hva tenker dere om konkurransen?  

– Det at sjøsiden av Oslo blir mer og mer tilgjengelig for publikum ser vi kun positivt på. At en slik utvikling skaper konkurranse er også naturlig, sier Stang.

– Dette skjerper både restaurantene og butikkene våre, og oss som destinasjon. Det viktigste er at utviklingen skaper en mer attraktiv by som igjen gjør at flere besøker Oslo og flere bruker Oslos sjøside. 

Og når det kommer til hvilke planer de har for Aker Brygge fremover, er Stang hemmelighetsfull.

– Jeg kan ikke si så mye om det som kommer, men vi har jo allerede hatt de store åpningene. Så vil det kanskje være noen flere i løpet av året, sier hun.

Les også: 6 utstillinger verdt å få med seg i sommer

Siste saker

Mest lest nå
Les mer