Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Line of Oslo har åpnet ny butikk på Aker Brygge
Foto: Melk & Honning

Line of Oslo har åpnet ny butikk på Aker Brygge

– Skal være innbydende, kvinnelig og chill.

I 2006 startet designer Line Varner klesmerket Line of Oslo, med et ønske om å lage noe som var for alle kvinner. I dag selger Line of Oslo klær til 100 butikker rundt om i landet, og i 2018 åpnet de dørene til sin første butikk på Skøyen – under samme tak som kontor og showroom.

Nå har Line of Oslo åpnet sin andre butikk.

Line Varner åpnet nylig dørene til sin nye butikk på Aker Brygge. Foto: Melk & Honning

Melk & Honning møter Line Varner i den nyåpnede butikken på Aker Brygge i Oslo.

– Dette var ikke helt planlagt, men jeg fikk forespørselen én måned før vi åpnet. Og det var vanskelig å si nei til en så fantastisk mulighet, sier Line Varner.

Det var Camilla Berntsen, som driver interiørbutikken Milla Boutique på Aker Brygge, som ringte henne en dag og luftet tanken om å åpne en butikk ved siden av.

Nå ligger Line of Oslo og Milla Boutique vegg i vegg, med en gjennomgang mellom butikkene.

– Det er jeg veldig takknemlig for. Vi får kunder av de og de får kunder av oss, sier Varner.

Men selv om timingen kom noe brått på, var det likevel ikke tilfeldig at den nye Line of Oslo-butikken skulle havne på akkurat Aker Brygge.

– Jeg har alltid vært veldig glad i Aker Brygge, så for meg var det viktig å være her. Jeg synes også at det var et behov. Det tenker jeg mye på, og det gjorde jeg også da jeg startet Line of Oslo, forteller Varner.

Line Varner har lenge ønsket å åpne butikk på Aker Brygge. Foto: Melk & Honning

Line Varner forteller at hun også ønsket å vise Line of Oslo på en litt annen måte.

– Vi selger klærne våre til de beste butikkene i Norge og Norden, men de velger kun et utvalg for sin butikk. Med denne butikken ønsket jeg å vise alt jeg designer, sier hun.

Les også
6 herretrender fra motemessen Pitti Uomo i Firenze

– Vi har blitt litt mer selektive og ønsker å selge til færre butikker, og i stedet ha et nærmere og mer utvidet samarbeid med kunden.

Den nye Line of Oslo-butikken består i hovedsak av egne varer, i tillegg til noen andre merker. Foto: Line of Oslo

I den nye butikken vises hele Line of Oslo-utvalget, med mye luft mellom hvert plagg. Klærne henger pent på spesiallagde klesstativ laget av armeringsjern, i kombinasjon med mørke vegger og marmordetaljer.

– Det ser enkelt og litt industrielt ut, og det mørke og rolige gjør at klærne kommer frem på riktig måte, sier Varner.

Hun synes det er viktig med en hyggelig atmosfære i butikken, som gjør at du får lyst til å slenge deg ned i den store sofaen i midten av lokalet.

– Det er meningen at det ikke skal være en så kommersiell butikk, men heller en hyggelig butikk. Favorittbutikken din. Innbydende, kvinnelig og chill.

– Jeg får lyst til å henge her, og folk henger allerede litt her. De tar seg en kaffe og slenger seg ned, og så får man inntrykket av klær i tillegg.

Line Varner legger ikke skjul på at tiden for åpningen muligens var litt rar, post (forhåpentligvis) korona.

– For det er jo mange som har slitt under pandemien, sier hun.

– Det har også påvirket oss, i den grad at folk ikke har kunnet selge varer. Jeg tror at mange butikker kanskje har levd litt fra hånd til munn, men det å ha litt ekstra er til stor hjelp når slike ting skjer.

Varner understreker at hun ikke hadde klart det alene, og forteller at hun ikke permitterte noen av de ansatte under pandemien.

Les også
STILORAMA: Adrian Amara

– Jeg brukte pengene på jentene mine. Jeg er nødt til å ha de rundt meg. Så vi jobbet alle fra vår egen lille hule og møttes når vi kunne.

Men selv om det har vært tøffe tider, har det også kommet noe godt ut av pandemien for Varner.

– Det har gjort at jeg føler meg litt roligere og ikke føler det samme jaget. Så har det nok påvirket kolleksjonen også, i form av farger og kvaliteter.

– Line of Oslo har også kommet nærmere hverandre. Da jeg skulle åpne denne butikken måtte jeg ha alle jentene på banen, og alle stod på døgnet rundt for å få butikken opp.

Fremover har Varner et mål om å fortsette å nå ut til både unge og mødrene deres.

– Vi ønsker at Line of Oslo skal tiltrekke kvinner i alle aldre og former. Og det jeg er mest stolt av er at jeg har fått med de unge. Jeg står jo her og selger til 16-åringer, sier hun.

Varner ønsker å inspirere både unge og mødrene deres. Foto: Line of Oslo

Hva vil du si er aldersspennet på kundene deres?

Det er vanskelig å si, men vi har gjort en undersøkelse tidligere som viste at den største gruppen var på omtrent 25-45 år. Så har du de fra 45-55 og noen på 60. Så det er et stort spenn.

– Altså, vi har jo korte skjørt som vi selvfølgelig ikke selger til damer på 50, men de selger vi til datteren. Så det er et mor og datter-konsept.

Og nettopp det å nå ut til både eldre og yngre ønsker Varner å fortsette med.

Les også
Hailey Bieber sitt hudpleiemerke saksøkes

– Når jeg lager kolleksjoner har jeg jentene rundt meg hele tiden som gir meg input. Og det er det også meningen at jeg skal gjøre mer av i fremtiden.

Les også: Har du vært innom denne nye Oslo-butikken enda?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer