– 360 graders inspirasjon.
Grensen for inspirasjon og kopiering er utydelig og balansen hårfin. Som så mange andre bransjer, er nettopp kopiering noe som skjer hyppig i motebransjen.
Nå lurer Envelope1976 på om de er blitt kopiert av den tyske influenceren Aylin Koenig.
Koenig la nylig ut et bilde på Instagram av en kjole fra hennes eget merke, by Aylin Koenig. Den hvite kjolen med knapper, Zola dress, er nærmest identisk med det norske merkets ikoniske Cannes-kjole, som ble lansert i 2019.
Celine Aagaard som driver Envelope1976 sammen med Pia Nordskaug, forteller til Melk & Honning at Koenig skal ha kjøpt kjolen deres for rundt et år siden. Selv brukte Aagaard kjolen høsten 2018 under Oslo Runway, noe som ble skrevet om i Vogue.
En tro kopi av kjolen har nå dukket opp i Koenigs egen kolleksjon, som la ut sin første Instagram-post i desember 2018.
Les også: Norsk motemerke slipper samarbeidskolleksjon med verdens største luksusnettbutikk
Gjort oppmerksom på likheten fra andre i bransjen
Aagaard forteller at de har visst dette en stund, og er blitt gjort oppmerksomme på likheten fra blant annet to forhandlere i Tyskland. De har også fått melding fra et annet lite merke som syntes den tyske kjolen var veldig lik. De har imidlertid ikke kontaktet Koenig.
– Det vil alltid dukke opp kopier. Det er ikke noe nytt at folk lar seg inspirere, og man må ta det som et kompliment. Men når noen lar seg inspirere så mye av små aktører i bransjen som oss, at de kjøper kjolen, bruker den på et Fendi-show i Milano og til og med tar samme Instagram-bilde og reklamerer for at kjolen også kan brukes som brudekjole slik vi har gjort, da er det 360 graders inspirasjon. Og da har man gått veldig langt, sier Aagaard til Melk.
Hun mener små aktører stort sett ikke vil skrike ut om kopiering, og viser til Rains nylige oppfordring om å nettopp si ifra. Det danske merket vant sak mot Zara.
Aagaard påpeker at en splitt nederst og noen knappedetaljer skiller kjolene fra hverandre.
Les også: Nå svarer Moschino på kopianklagen fra den norske designeren
Ikke enig i at det er kopiering
Med over 600 000 følgere på Instagram, har bildet Aylin Koenig la ut i skrivende stund fått mange tusen likes.
Hun er imidlertid ikke enig i at kjolen er en kopi av Envelope1976.
– Takk for at dere informerer oss om denne saken. Hvis dere sjekker ut nettsiden vår, vil dere se at vi lanserte denne kjolen i sort allerede sommeren 2019, Verona dress. Vår Zola dress er en minimalistisk versjon av denne kjolen og har en helt annen fasong enn Envelope sin kjole, sier Aylin Koenig til Melk & Honning.
– Vår kjole har midi lengde, Envelope har maksi. Vår har en asymmetrisk A-fasong, Envelope har en rett fasong. Vår er laget av 100 prosent silke, Envelope av viskose. Envelope har knappedetaljer fra halsen til bunnen av kjolen, mens vår har V-utringning og kun knapper på midten av kjolen og en høy splitt foran.
– Jeg håper dere ser at dette ikke er en kopi, men en videreutvikling av vår tidligere design.
Aylin Koening har i etterkant gjort Melk & Honning oppmerksomme på at hun kjøpte Cannes-kjolen fra Envelope1976 i februar i år via Net-A-Porter, ikke i fjor. På det tidspunktet var Zola-kjolen i produksjon.
Et kjapt søk på nettsiden hennes viser at likheten mellom hennes merke og Envelope1976 ikke stopper ved kjolen, for også der har de et nærmest identisk konsept.
Merket ble startet opp i 2018 av influenceren og ektemannen Tobias Freund. På nettsiden står det at de fokuserer på naturlige materialer og høy kvalitet. Når det er mulig velger de materialer som resirkulert kasjmir og bomull, Lyocell og eco viskose. Siden 2019 har de også kun produsert i Italia, og de fleste av materialene er fra Italia eller andre europeiske land.
«Med designet vårt forsøker vi å skape tidløse og smakfulle plagg som kan bli brukt lenge og i alle sesonger», heter det på nettsiden til det tyske merket.
Støtte fra bransjen
Også her hjemme har flere bitt seg merke i den forbausende likheten mellom de to kjolene, og støtter opp under anklagene.
«Kompliment eller ikke – det er ikke greit å blåkopiere – og særlig ikke små brands! Håper dere tar det videre», skriver influencer Marianne Theodorsen under et Facebook-innlegg skrevet av Aagaard om hendelsen, som har latt Melk & Honning få gjengi kommentaren.
Også tidligere innkjøper hos Høyer Luxury, Nina Buzzi, designer Fam Irvoll, greenfluencer Anja Stang og modellagent Alexander Norheim har gitt sin støtte til Aagaard i forbindelse med denne saken.
– Å la seg inspirere er én ting, men dette er altfor likt – det nærmer seg en ren kopi. Ren kopiering er selvsagt aldri greit, men jeg synes det er ekstra ille når vi snakker om et lite brand i oppstartfasen som Envelope. Jeg synes også det er litt merkelig at det i det hele tatt ble gjort, det er jo ikke akkurat vanskelig å oppdage via sosiale medier. Jeg håper Envelope får støtte til å ta opp denne saken videre, sier Nina Buzzi til Melk.
«Det er jo regler på det her. Fem ting må være annerledes for at den skal unngå å være en kopi. Dette er jo en ren kopi og da kan du saksøke. Har vært gjennom denne prosessen en gang før og da vant jeg. Varen måtte da bli trukket fra alle butikkene og jeg fikk penger», skriver Fam Irvoll under Facebook-innlegget til Aagaard, som har latt Melk & Honning få gjengi kommentaren.
Les også: Toppinfluenceren gir seg