Vokser i Norge, men pengene uteblir.
Torsdag skriver Dagens Næringsliv at kleskjeden Zara vokser i Norge som aldri før, men at pengene for tredje år på rad renner ut.
Den spanske gigantkjeden har lenge levd godt av den typiske fast fashion-modellen. Trendy klær og tilbehør som blir produsert i ekstrem fart, til rimelige priser og som minner om plagg fra eksklusive motehus.
Det er 13 år siden Zara åpnet dørene til sin første butikk i Norge. I en årrekke dro butikkene inn store overskudd til det spanske morselskapet Inditex, men i 2017 sa det stopp, skriver DN.
Les også: H&M og Zara stenger butikker
Nedgangen startet med at kleskjeden tapte 20 millioner kroner, og året etter 39 millioner kroner. Det nye regnskapsåret for 2019 viser nytt rekordunderskudd for Zara som tapte 59 millioner kroner sist år.
Dagens Næringsliv har vært i kontakt med kleskjedens norgessjef som har fått beskjed fra Zara at de ikke uttaler seg til pressen. Avisen skriver videre at kleskjeden selger klær og sko som aldri før. Omsetningen til Zara har nemlig mer enn doblet seg de siste fire årene. I fjor økte omsetningen fra 388 millioner kroner til 539 millioner kroner.
Regnskapet viser dog at husleien til de seks Zara-butikkene i Norge har spist mye av omsetningen. Leien for butikkene har nær doblet seg fra 47 millioner kroner til 86 millioner kroner. To av Zaras Oslo-butikker ligger i noen av byens dyreste shoppingstrøk: Egertorget og Bogstadveien.
Les også: Er varemagasinenes tid forbi?