Lista er klar, og det er noen åpenbare og noen mer overraskende ting å finne.
Slutten på året markerer alltid oppsummeringer og kåringer av ymse slag. Magasinet Forbes publiserte sin liste over årets best betalte folk og aktører; denne gangen hadde Kendall Jenner tatt over for Gisele Bündchen på toppen av modell-lista. Time Magazine kåret nylig #MeToo-bevegelsen som «Person of The Year», og leksikonet Merriam Webster kåret «feminisme» til det mest googlede ordet hos deg i 2017.
Motesiden Lyst, som fungerer som en slags mellommann og søkemotor innen netthandel, har over 80 millioner brukere globalt. I forrige måned avslørte de hvilke vesker og sneakers folk flest hadde søkt etter.
Ikke overraskende havnet Gucci sin «Marmont quilted bag», J.W. Anderson sin «Pierce bag» og Chloé sin «Nile Bracelet» på toppen i veskekategorien. Hva gjaldt sneakers var det Fenty x Puma «bow sneakers», Balenciaga sine »Speed trainers» og Gucci sine «Ace Leather Sneakers» som havnet øverst på lista.
Nå er Lyst ute og gir verden et innblikk i folks søkevaner igjen. Denne uken har de nemlig fortalt Dazed hva som var de aller mest søkte stikkordene på deres side i 2017.
Resultatet viser hvordan moteverden speiler dagens politiske klima. Etter mange år med likegyldighet hos ungdom når det gjelder politiske spørsmål har det blitt trendy å være aktivist og ytre sterke meninger på all slags sosiale medier.
Både «Power», «Masculine», «Statement» og «woke» har funnet veien inn på lista. Sistnevnte har vokst frem som et begrep på det å følge med i tiden, holde seg opplyst og respektfull når det gjelder utviklingen spesielt innenfor kjønns-og seksualitetsidentifisering, rasediskriminering, og andre ulike politiske og sosiale spørsmål.
Her er hele lista: