Heather Kendle, Rolf Ekroth, Michael Olestad og Solfrid Dyrrland Liland. Foto: Kathrine Janjak

Dette er vinnerne av Epson Award

– Jeg håper det er et livsprosjekt jeg har startet.

Hvordan ser morgendagens mote ut? Det er spørsmålet mange stiller seg, og er selve utgangspunktet for den aller første Epson Award. Den nye prisutdelingen setter fokus på digital mønsterprinting som gir designere mulighet til å utforske og eksperimentere på en effektiv måte uten unødvendig avfall, og ble arrangert på Youngs onsdag kveld der en norsk og en europeisk vinner ble annonsert.

I fjor fikk de norske designerne Kit Wan og Edda Gimnes støtte til digital tekstilprinting for sine kommende kolleksjoner av Epson og Collective Oslo Fashion Art Festival.

Vinnerne av årets Epson Award er norske Michael Olestad og finsk-svenske Rolf Ekroth.

Prisene ble utdelt av varaordfører i Oslo Kamzy Gunaratnam.

Juryen besto Heather Kendle, market development manager i Epson, Solfrid Dyrrdal Liland, PR og marketing manager i Epson Norge, Kine B. Hartz, sjefredaktør i Costume, Mathias Rosenzweig, deputy editor i V Mag, Julie L Parisi, designer og Maria Brinch, kunstner.

Vinnerne vil få sponset materialer og mønstertrykking til sine to neste kolleksjoner, FW20 og SS21, som vil bli presentert under de to neste Fushion- arrangementene i Oslo.

– Håper det er et livsprosjekt jeg har startet

– Det er alltid veldig spennende å få en pris og tilbakemeldinger som er tydelige og konkrete. Det åpner nye dører i et felt som jeg ikke har jobbet så mye i enda, men som jeg ønsker å utforske mer, sier Olestad til Melk.

For to år siden vant han Bik Bok Runway Award.

– Det har vært mye jobb og lite penger. Jeg håper det er et livsprosjekt jeg har startet. Det tar tid og skal ta tid å bygge seg opp. Det handler om å finne selvtillit og jobbe frem arbeidet på best mulig måte hele veien.

Hva tenker du om at digital mønsterprinting åpner opp for lokal produksjon, og som en del av fremtidens mote?

– Det er viktig at man har muligheten til å jobbe mer lokalt. Jeg synes det er vanskelig i Norge, fordi vi ikke er et typisk mote- eller konfeksjonsland. Industrien vi hadde her tidligere har dødd mer og mer ut. Det er synd.

– Det handler mye om forbrukeren, ikke alltid bare om hvem som lager klærne. Det dreier seg om at folk ikke er villige til å investere like mye i klær som man trenger for å kunne skape noe lokalt. Det trenger vi å gjøre en endring på. Man må komme bort fra forbrukeradferden med fast fashion som man har nå. Så jo mer som gjøres her, jo bedre er det.

– Stort

– Det er skikkelig morsomt å vinne konkurranser. Jeg vil ikke høres grådig ut, men jeg liker virkelig godt å vinne, sier Rolf Ekroth til Melk & Honning.

– Sist jeg var med i en konkurranse var Hyères Fashion Festival i Frankrike i 2016. Etter det har jeg jobbet med prosjekter som selges i butikker. Da handler det mer om salg og artikler, ikke så mye om å vinne awards.

– I tillegg gir det en ny motivasjon. Det å jobbe med Epson og få fine digitale prints er noe vi har hatt lyst til å gjøre til og med før vi ble oppmerksomme på denne konkurransen. Så dette er stort for oss.

Hva tenker du om digital printing som fremtiden for mote?

– Jeg har alltid likt det. Det har vært en del av det jeg har designet, og det kommer til å bli en større del av det i fremtiden. Det gir en mulighet hvor kun fantasien setter grenser. Jeg ser frem til å pushe Epson til maksimum.

Les også: Her er hele Fushion-programmet