Dette er status for moten anno 2018

Geopolitisk uro, en ny globalisering og kunstig intelligens er blant nøkkeltrendene.

Det er ingen tvil om at motebransjen er i endring – kanskje mer enn noensinne, vil mange mene. For selv om de siste årene har vært preget av alt fra politisk uro, økonomisk usikkerhet, økt globalisering og ny teknologi til økt fokus på bærekraft, mangfold og et oppgjør med det tradisjonelle skjønnhetsidealet, designer-exits og see now, buy now, tyder alt på at 2018 – og årene som kommer – vil by på både endringer, utfordringer og muligheter.

Det understrekes ytterligere i fersk rapport om motens status anno 2018.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år kommer motenettsiden Business of Fashion ut med rapporten The State of Fashion, og da lytter man. Det er BoF og det internasjonale konsulentfirmaet McKinsey som står bak rapporten som tar for seg temaer, problemstillinger og muligheter som påvirker den globale moteindustrien. Det gjør de ved blant annet å se nærmere på kreftene som former den i dag, og dermed også fremholde temaene som bør være i fokus – ikke bare for folk bransjen, men for alle som er opptatt av mote, mener vi.

Kort fortalt identifiserer rapporten, som er på hele 80 sider, ti nøkkeltrender som vil definere moteagendaen dette året. De ti trendene er igjen gruppert med utgangspunkt i tre sentrale seismiske skift som definerer moteindustrien i dag, henholdvis den globale økonomien, endringer i forbrukermønsteret og det nye motesystemet.

Blant de ti trendene er kanskje ikke overraskende det som i rapporten omtales som ‘den nye normalen’; geopolitsisk uro, økonomisk usikkerhet og uforutsigbarhet. Det tvinger motehusene til å tilpasse seg et miljø i stadig endring, men også å fokusere på det som ligger innenfor deres kontroll, heter det i rapporten.

Andre trender som nevnes er en ny globalisering, eller rettere en ny fase av globaliseringen, kjennetegnet ved det som omtales som en eksponentiell vekst av grenseoverskridende båndbredde, tilgjengelighet og digitale datastrømmer. 2018 er dessuten året da asiatiske nøkkelspillere kommer på banen for fullt når det kommer til både innovasjoner, investeringer og ekspansjoner. Også personalisering og kuratering for en stadig mer krevende forbruker er blant nøkkeltrendene for moteåret. Det samme er online plattformer – rettet mot både masse, nisje og premium, mobile løsninger og økt fokus på og bruk av AI – artifical intelligence eller kunstig intelligens som vi allerede har sett blant annet med verdens første kunstige influencer, verdens første kunstige modell og ikke minst droner istedetfor modeller på runwayen som hos Dolce & Gabbana i Milano.

Økt fokus på bærekraft er også blant trendene der både sirkulær økonomi, resirkulering og tech-innovasjon er viktige stikkord for mote for fremtiden. I rapporten advares det samtidig mot såkalt off-pricing, mens det oppfordres til startups, nye talenter, nye måter å arbeide på og å samarbeide på samt nye modeller for investering.

Du kan lese hele rapporten her (krever BoF Professional-medlemskap).