Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Helena Christensen og Elle Macpherson sammen under en Gaultier-visning i 1992. Foto: Ron Galella, Ltd./Ron Galella Collection via Getty Images

Nå gjenforenes supermodellene Helena Christensen og Elle Macpherson i Lois-kampanje

– De ekte supermodellene endret moteverdenen, sier kreativ leder til Melk & Honning.

At de såkalte ekte supermodellene fra 1990-tallet for alvor har fått sitt store comeback er det ingen tvil om. Kanskje er det en reaksjon på sosiale medier-modellene som har gjort suksess slik som Gigi og Bella Hadid og Kendall Jenner. For alt var jo som kjent bedre før.

Nå samler det spanske jeansmerket Lois to av historiens største supermodeller, Helena Christensen (51) og Elle Macpherson (56), i en ny kampanje.

– De var noen av de første og ekte supermodellene, og endret industrien med sin ikoniske og evige skjønnhet, sier Arthur van Rongen, kreativ leder i Lois til Melk & Honning.

Han forteller at han ser likheter mellom de to supermodellene og det spanske merket som hadde sine glansdager på 80- og 90-tallet.

– Da jeg kom inn i Lois i 2014 og fikk muligheten til å blåse nytt liv i merket så jeg på det slik jeg ser på disse kvinnene: De er tidløse ikoniske og har en stor innvirkning ikke bare på moteindustrien.

Helena Christensen for Lois. Foto: Kat Irlin

Han mener de ekte supermodellene fortsatt er en viktig inspirasjonskilde, og sammenlikner de med kjente kunstnere.

– De har bevist at en ekte supermodell er noe mer enn bare en som har på og viser frem klær. De tilfører noe ekstra som skaper magi. Disse supermodellene er ekstremt talentfulle på så mange måter. I tillegg har de en x-faktor som gjør at de får alle sin oppmerksomhet.

Interessen for supers er skutt i været.En ny dokuserie som har fått det passende navnet The Supermodels med Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista og Christy Turlington skal ta for seg livet og karrieren til de fire supermodellene og deres reiste fra 1980-tallet og til i dag.

Versace, som har fått æren for å ha skapt begrepet supermodell, gjenforente «de ekte supermodellene», Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Helena Christensen, Cindy Crawford og Carla Bruni, på catwalken i 2017 til ære for avdøde Gianni Versace.

Helena Christensen og Elle Macpherson for Lois er skutt av Kat Irlin. Christensen i sitt hjem i New York og Macpherson på Faena hotel i Miami. Plaggene de har på i shooten er håndplukket og satt sammen av modellene selv, forteller van Rongen til Melk.

På grunn av korona var han selv ikke med på shooten. Men beskriver det som «en drøm» å få jobbe med de to – selv på avstand.

Elle Macpherson for Lois. Foto: Kat Irlin

Gjør comeback

Lois ble grunnlagt i 1962, og hadde sin storhetstid på 70- og 80-tallet. Merket har i dag base i Amsterdam, men lages fortsatt av den eldste skredderfamilien i Spania der merket har sine røtter. De siste par årene har det spanske motemerket fått noe ny vind i seilene med hjelp fra en rekke influencere – både her hjemme og internasjonalt. Men det er et utfordrende marked de nå manøvrer i, kanskje spesielt med tanke på den pågående koronakrisen.

– For å være helt ærlig så liker jeg ikke ordet «comeback». Lois er et merke som har endret spillet i Europa. Jeans ble feminint, sexy og ikonisk. Merket var det første til å kle opp kjendiser som ABBA og Bjørn Borg, og sponset også musikkfestivaler.

Elle Macpherson for Lois

Målet nå er å ta merket til det nivået det hører hjemme – og å holde det der, forteller den kreative lederen.

– Vi jobber tett med den spanske familien som startet merket, og vi legger merke til at tilnærmingen vår fungerer svært godt. Vi vokser organisk land for land, og vi har kunder som kommer tilbake til oss.

– Faktisk synes jeg det er på tide å åpne Oslo-butikk snart, sier Lois-sjefen.

Elle Macpherson for Lois

Så langt har det spanske jeansmerket klart å styre unna koronakrisen som har truffet moteverdenen hardt, sier han.

– I vår strategi vil vi bare ha én butikk per land, og jeg tror det var til stor hjelp under den første bølgen. Vi var i en ekstrem vekstkurve så den ble nok bremset noe. Men nå vil vi fortsette å vokse organisk, følge magefølelsen og kjærligheten til merket. Ingenting kan stoppe oss, ikke engang et virus!

Elle Macpherson for Lois
Elle Macpherson for Lois

Les også: Nå slipper it-merket samarbeid med legendarisk supermodell

Siste saker

Mest lest nå
Les mer