Bilde: Also Known As

Det Oslo-baserte designstudioet Also Known As designer fotballdrakter for FIFA

– En barndomsdrøm som går i oppfyllelse.

Karpe Diem-fotograf Michael Ray Vera Cruz Angeles og resten av gjengen i designbyrået Also Known As har booket en rekke kreative jobber de siste årene for kunder som Posten, klessjappa Homesick i Bergen og Carlings.

For to år siden gjorde de en samarbeidskolleksjon med den norskfokuserte motebutikken F5 Concept Store i Oslo sentrum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå tøffer det norske designbyrået videre, og designer fotballdrakter for FIFA.

Les også: Norsk motemerke med storsatsning

Inspirasjon fra Oslo-trikken

Det er i forbindelse med lanseringen av den nye utgaven av det populære fotballspillet at designbyrået har laget egne drakter under navnet Volta Oslo Kit. Disse vil være tilgjengelig in-game for spillere over hele verden.

I prosessen med å designe draktene dro de en parallell mellom det at FIFA forener folk og hvordan offentlig transport gjør det samme i Oslo. De bestemte seg derfor for å bruke fargene og mønstrene fra setene på Oslo-trikkene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ville gjøre det fordi de har regnbuens farger, noe som representerer likhet og er innbydende for alle. Det er ganske viktig i dagens sosiale klima, sier gutta i en uttalelse.

Til Melk & Honning forteller de at de føler kollektivtransporten binder Oslo sammen på en fin måte.

– Fra øst til vest, uansett hvor du kommer fra og hvilken bakgrunn du har, så bruker alle dette tilbudet. Vi syntes dette gav referanser til fotballen på en kul og spennende måte. En felles interesse for fotballen og FIFA uansett hvor du kommer fra.

Fotballdraktene designet av Also Known As for FIFA 21.

– Bringer folk sammen

Til Melk forteller de at de alle har vokst opp med FIFA.

– Det er et utrolig sosialt spill, enten du spiller online eller med venner. Det passer like bra i en barnebursdag som på vors.

– På et eller annet tidspunkt i løpet av livet, har dette vært en hovedattraksjon for mange. Om det var favorittspillet, om det var det eneste vi spilte i vennegjengen eller om det var det eneste du satt og tenkte på i timen på skolen.

Dette gjør prosjektet ekstra spesielt for gjengen som sammenlagt har klokket utallige timer med fotballspillet.

– Det er som en barndomsdrøm som går i oppfyllelse.

De innrømmer at det til tider kan gå en kule hardt for seg.

– Kontroller har blitt kastet i dører. Og voksne mennesker har gått uker uten å snakke med hverandre på grunn av virtuelle tap i spillet. Men det er også et utrolig samlende spill, fordi det gir folk en grunn til å møtes. Faste FIFA-kvelder med multiplayer-modus viser at gaming ikke bare er noe som skjer alene på rommet, men at det også bringer folk sammen. 

Klart å holde businessen gående til tross for korona

Also Known As-gjengen forteller at siden de jobber med så mye prosjekter innen musikk og kultur, har korona selvsagt påvirket både dem og de de jobber sammen med.

– Jobber har blitt utsatt eller kansellert. Heldigvis har vi klart oss greit og er stolte av å klart å jobbe oss gjennom det til nå. Vi har i tillegg jobbet med prosjekter som har vært resultater av korona, som et online merch-prosjekt for posten, livestreams og så videre.

– Vi har klart å omstille oss etter forholdene, og denne jobben er et godt eksempel på et prosjekt som får mer oppmerksomhet fordi folk spiller mer under korona.

Foreløpig er det ikke mulig å kjøpe Volta Oslo Kit-draktene IRL. De vil kun bli brukt av FIFAs norske kjendislag som består av Marcus og Martinus Gunnarsen, Sander «Randulle» Dale, Amalie Snøløs og Tobias Becs.

– Men vi er i kontakt med FIFA om å få tak i flere drakter. Hvis det lar seg gjøre, skal man ikke se bort ifra at det på et eller annet tidspunkt vil dukke opp en slags ordning hvor man kan delta i en trekning om å vinne et eksemplar, avslutter de hemmelighetsfullt.

Les også: Nettbutikkleverandør avslutter samarbeidet med Resett etter massiv kritikk