– Det er ille at folk fortsatt sier «æsj» når de hører ordet mensen

Publisert:

Del innlegg:

Lanserer norskutviklet menskopp i forbindelse med den internasjonale menstruasjonsdagen.

De siste årene har en bølge av feminisme, åpenhet rundt kropp og seksualitet og self-love skylt over livsstilsmagasinene og sosiale medier. Unge influencere med mengder av følgere har plutselig begynt å snakke åpent om både kroppshår, det å kaste bh-en og å ha mensen i et forsøk på å fjerne stigma. Og stadig flere aktører ønsker å spille på lag med woke millennials med smarte, innovative produkter for moderne kvinner.

Blant disse er norske Flove som denne uken, godt timet med den internasjonale menstruasjonsdagen tirsdag, lanserer pastellfargede menskopper designet og utviklet i Norge.

Les også: Sex, feminisme og aktivisme: Hvordan ser fremtiden ut for reklame i moteindustrien når «ingenting» lenger sjokkerer?

Går glipp av skolegang på grunn av mensen

– Jeg mener absolutt at vi må snakke om mensen. Rett og slett fordi mange av oss mangler mensen «101»-kunnskap og fordi det fremdeles er tabu, sier grunnlegger Jeanette Pettersen til Melk & Honning.

– Vi bør snakke om det på en informerende måte, som gjør at både jenter og gutter lærer om syklusen, og hva som skjer i kvinnekroppen. Det er ille at folk fortsatt sier æsj når de hører ordet mensen, noe som er noe av det mest naturlige med å være menneske. 

For Pettersen var det frivillig arbeid rettet mot land i Afrika som gjorde henne bevisst på at mensen for mange byr på langt større utfordringer enn smerter, blod og søtsug.

– Mange jenter kommer ikke på skolen når de har mensen på grunn av manglende fasiliteter for å skifte eller fordi de ikke har råd til bind. Som et resultat ender mange med å droppe ut av skolen, noe som fører til skjev fordeling av kunnskap og makt i samfunnet.

– Det er en ond sirkel som kanskje kan bli brutt med noe så enkelt som menskopp?

Så et hull i markedet

Etter mye research og et dypdykk ned i en bunnløs verden av menskopper, bind og tamponger ble Pettersen sjokkert over det hun fant ut.

– Selskapene er faktisk ikke pålagt å oppgi innholdet i produkter de fleste med en vagina – som er det mest absorberende organet vi har – bruker hver eneste måned. Det er heller ikke noen krav til produksjonen, prosessen eller råmaterialet på produktene som selges på det norske markedet.

Bindgigant Libresse bekrefter overfor Melk & Honning at det ikke finnes noen lov som krever at man har med fullstendig ingrediensliste på bind og tamponger.

Menskoppen Flove – som skal uttales «Flow» – er laget av medisinsk silikon, og ifølge Pettersen godt dokumentert, designet og utviklet i Norge og produsert i såkalt rentrom i Taiwan. Det vil si at produktet produseres og behandles som om det var et medisinsk produkt.

– Selve menskoppen er designet med tanke på enkelhet og komfort. De to ringene øverst gjør den enkel å få på plass og enkel å holde brettet ved innføring. I tillegg er «stilken» flat, rund og med godt gripetak. 

Grunnlegger av Flove, Jeanett Pettersen

Treffer en millennial målgruppe

Designet og brandingen er tydelig valgt for å treffe en millennial målgruppe.

– I mine øyne er ungdom og unge i dag utrolig oppgående og kunnskapsrike; Disse nytter det ikke å lure. Derfor skal Flove være ufiltrert og ærlig i sin kommunikasjon.

– Det har underveis i prosessen vært helt bevisst at Flove skal skille seg ut fra alle de andre mensmerkene på markedet. Tanken er å gjøre det lekent, enkelt og å ufarliggjøre mensen. Og det skadet ikke å være Insta-vennlig samtidig.

Nå er planen å introdusere Flove bredt på markedet.

– Reaksjonen så langt har bare vært utelukkende positiv. Og jeg kan vel si såpass at tanken er å selge mer enn bare menskopper i fremtiden.

Alle bilder: Siri Aleksandra A. Olsen/ Girl Crush 

Les også: – Sannheten er jo at vulva og vagina stort sett har klart seg ganske godt uten noe særlige mengder stæsj

Siste artikler

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...