Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto: Dimitrios Kambouris/Getty Images

Demna åpner opp etter Balenciaga-skandalen

– Jeg angrer veldig.

I november i fjor tråkket Balenciaga mildt sagt i salaten. Det 104 år gamle motehuset lanserte nemlig en kampanje der barn og BDSM-kledde bamser var mikset sammen. Dette fikk ikke overraskende mange til å reagere sterkt. Dedikerte fans ropte ut om boikott og kjendiser som tidligere hadde vært stolte Balenciaga-ambassadører vendte merkevaren ryggen.

Kreativ leder for motehuset Demna (som siden 2021 har foretrukket å bare bli omtalt ved fornavn) og resten av teamet tydde i utgangspunktet til flere ulike metoder for å fraskrive seg ansvaret for fadesen. Man påstod at man «ikke visste» og saksøkte de som stod bak selve shooten. Dette hadde liten effekt. At Balenciaga, som gjennom mange år hadde blitt kåret til verdens mest populære merke, hadde fått en reell ripe i lakken var det liten tvil om.

Da Melk tidlig i januar spurte det norske motefolket hva de trodde kom til å skje videre med motehuset, var fellesnevnveren likevel at det nok var håp i sikte.

– Folk har en tendens til å glemme, og så dukker noe annet mer kontroversielt opp og det er on to the next, uttalte KKs moteredaktør Ida Einarsdottir da.

I et splitter nytt intervju med Vogue åpner Demna nå opp om Balenciaga-skandalen og visjonene for fremtiden.

Han forklarer at han likte fotografens idé om å plassere massevis av produkter rundt om i rommet, med barn stående i midten av det hele.

– Men det var her jeg gjorde en stor feil. Jeg innså ikke hvor upassende det var å ha alle disse produktene og barna sammen. Det var en dårlig idé og en feil beslutning fra min side.

Les også
Her er de nominerte til årets Gullbarbie

– Vi skulle aldri hatt med barn i bilder som viser frem ting som er urelaterte og upassende for dem. Men ingen, meg selv inkludert, stilte spørsmålstegn ved om det var greit eller ikke.

Ifølge han var det mange kontrollinstanser på veien frem til publisering, både internt og ekstern, men at ingen skjønte at det hele kunne være problematisk.

– Det var rett og slett en feil bedømmelse. Jeg angrer veldig.

Dette var blant bildene som skapte sterke reaksjoner. Foto: Balenciaga via New York Post

Videre forklarer han at de føler de har lært av sine feil. At Balenciaga fra nå av kommer til å innføre en enda grundigere sjekk av alt av bildemateriale som skal ut.

– Jeg er veldig lei meg og ønsker å si unnskyld for det som skjedde og beklager til alle som ble såret.

Georgieren innrømmer ovenfor Vogue at han har gått i seg selv for å finne ut hvordan dette i det hele tatt kunne skje.

– Jeg ønsket ikke å skape noen reaksjoner. Jeg skjønner at arbeidet mitt ofte er blitt sett på som utfordrende og provoserende, men denne spesifikke situasjonen faller ikke under denne kategorien. Jeg tror kanskje det tyngste for meg personlig var hvordan jeg i utgangspunktet ikke kunne se hva problemet var? For det står så tydelig for meg som helt feil nå.

– Jeg har blitt kalt helt forferdelige ting, ting jeg ikke er, og Balenciaga ikke er.

Enkelte av bildene i Balenciaga-kampanjen inkluderer også rettsdokumenter som omhandler seksuelle overgrep mot barn som en del av stillebenet.

– Vi var helt sjokkerte over dette og har ingen som helst anelse om hvordan de endte opp der. De var virkelig ikke ment til å være med. Dette var ikke vår intensjon, men jeg kan ikke svare på om det var noen andres intensjon.

Les også
Parfyme-guide: våre favorittdufter for kvinner og menn akkurat nå

– Jeg har vært gjennom mye drama i livet, men dette har vært ekstra tøft. Spesielt fordi det var enkelte ting jeg ikke hadde en god forklaring på.

Nå vil han bruke tid på å rette opp folks inntrykk av motehuset.

– For meg som kreativ leder handler det om å endre måten jeg jobber på. Tidligere har jeg gått veldig intuitivt inn i ting og kanskje gjort noe fordi det ville skape reaksjoner. Men nå kommer jeg til å ha en mer moden og seriøs tilnærming til alt som slippes.

– Jeg vil tilbake til motens røtter og Balenciaga sine røtter, som handler om å lage gode kvalitetsklær fremfor branding og å skape buzz.

De har også inngått et mangeårig samarbeid med en nonprofit-organisasjon kalt National Children’s Alliance, der målet er å hjelpe tusenvis av barn gjennom traumer og forbedret mental helse.

– Det eneste positive som har kommet ut av denne fæle situasjonen er at vi nå kan gjøre noe bra for andre.

Når Balenciaga viser frem sin nyeste kolleksjon under moteuka i Paris i mars, vil det være en nedstrippet affære. I alle fall sett i forhold til det man er vant til fra motehuset.

– Fokuset vil ligge på kolleksjonen og vi vil legge all vår tid og energi på det. Kun det essensielle: selve kolleksjonen, lyd og lys. Jeg er utrolig gira på akkurat det. Det er mer i tråd med den jeg er i ferd med å bli og også Balenciagas opprinnelse.

– Jeg vil holde noen av kortene tett til brystet, men det vil i hovedsak være tredelt. En del vil handle om skreddersøm og mye eksperimentering rundt det, dekonstruksjon og rekonstruksjon. En annen del vil handle om silhuetter og være mer mote- og formorientert, mens den siste delen er nærmest tilknyttet historien til merket, med moderne eleganse.

Les også: Camilla Pihl lanserer denimlinje

Les også
Mashadi-søstrene på Instagram: - Vi beklager.

Siste saker

Mest lest nå
Les mer