Mener custom shade kan løse problemet.
Det er ikke mange år siden makeup-utvalget hos merker og butikker var ganske så blendahvitt med få nyanser. Svarte kvinner og menn har gjerne sett seg nødt til å blande sin egen farge – som ikke har vært i nærheten av deres faktiske nyanse.
Nylig fortalte Naomi Campbell om da hun gråt over sin første forside på italienske Vogue. Den tidligere supermodellen husker godt hvordan make-up-artistene den gang i 1988 fortalte henne at de ikke visste at hun var svart. Hun endte opp med å se grå ut på bildet, og tok siden alltid med sin egen make-up til shoots.
Flere aktører har imidlertid begynt å tilby et større utvalg ulike nyanser. De siste årene har merker som Dior lansert 40 ulike nyanser, mens Guerlain har lansert 30. Rihannas mangfoldige Fenty Beauty lanserte over 40 ulike nyanser da merkevaren ble introdusert for et par år siden, mens Bobbi Brown lanserte 30 ulike nyanser. Men likevel, da Beautyblender lanserte hele 32 ulike nyanser, passet kun fem til syv av disse til mørkere hudtoner.
Hos Selfridges i London har man nå tatt i bruk teknologi som scanner huden til kunden og blander fargen der og da til en custom shade.
Kan det være løsningen på problemet?
– Ikke forsvarlig
– Utvalget av make-up for ulike hudtoner er provoserende dårlig og ekstremt lite etisk både når det kommer til menneskeverd, natur og økonomi. Jeg er rett og slett forbanna over hvor dårlig det er, sier Stephan Ulvund Øien, grunnlegger av Kosmetikk laboratoriet og forfatter av boken Human Color System til Melk & Honning.
Han har tidligere utviklet make-up og produkter for Amberly Cosmetics og IsaDora.
– Man fratar mennesker retten til sin egen identitet, man ødelegger naturen og det er hverken bærekraftig eller økonomisk forsvarlig å holde på slik vi gjør nå.
Han mener dette er noe som gjelder alle merker.
– Èn ting er at man ikke tilbyr alle sin egen hudfarge, som er ille nok. Men for å bøte på manglende etikk, produserer man opp enorme mengder produkter som går på bekostning av naturen. Nesten 25 prosent av varelageret blir aldri solgt i butikk, eller byttet ut fordi det kommer en ny lansering. Vi snakker ikke engang om bruk-og-kast- mentalitet, men produkter som aldri blir brukt og som mugner på hyllene.
– Det eneste riktige for mennesker, miljø og økonomien til butikkene, merkene og forbrukeren er å gjøre custom blend på alle produkter som er mulig. Èn forpakning per kunde som blir fylt med custom made formula i butikk. Så kan kunden komme tilbake med flasken for å få den fylt på nytt.

– Mørkere hudfarger er nedprioriterte
Øien er klar på at han mener det per i dag ikke finnes make-up-farger for alle hudtoner.
– Nei. Sortimentene er plukket ut på bakgrunn av hva som har solgt bra tidligere, eller hva distributørene tror kommer til å gå bra, og justert jevnlig.
– Makeup-merkene prøver å løse denne problematikken ved å lage foundationer som ikke er 100 prosent dekkende, og selger dette som fargekorrigerende foundationer. Dermed kan en farge dekke over mange etnisiteter i en mer sheer tekstur, mens den med mer full coverage blir vanskeligere å bruke.
Han mener at når man skal lage en foundation-linje med 100 prosent dekke, så vil man møte på problemer.
– Feil under- og overtoner over hele linja. Grunnen til at det skjer er at merkene ofte bruker Pantone Skin Colors i utviklingen av hudfargene. Der finnes det ikke engang grønne undertoner.
– Når fargene blandes på fabrikk, brukes som regel fargene hvit, sort, rødt og gult. Noe som resulterer i for gule toner på lyse hudfarger og mid-range. Mens på de mørkere hudfargene så mangler fabrikkene rett og slett kompetanse fordi mørkere hudfarger er nedprioriterte.

Har troen på mindre foretak som tilbyr custom made
Løsningen er custom shade, mener han.
– Grunnen til at det ikke blir gjort er fordi det er vanskelig å få til og krever en total omstilling av hvordan merkevarene selger produktene sine. Alle seriøse merkevarer burde legge opp leppestift og foundation-segmentet sitt til custom blend umiddelbart.
– Om ikke rasisme er grunn nok, så burde økonomiske insentiver være det. Men dagens distribusjonssystem står i veien for denne utviklingen. Custom-made krever at man har ansatte i butikk med kompetanse på produksjon og produktsikkerhet.
Ettersom kosmetikk har svært strenge krav til sikkerhet betyr det en total omlegging av distribusjonsmønsteret.
– Jeg tar troen på at vi kommer til å få en oppblomstring av mindre foretak som tilbyr custom made og kortreiste produkter, satt i sirkulær økonomi, sier Øien.
– Merkene som i dag distribuerer produkter til butikkjeder kommer til å bli annenrangs merker. Fordi de ikke klarer å levere på kvalitet, effektivitet, miljøbevissthet, nærhet til kunde og pris. Derfor er custom blend det eneste riktige å gjøre.

– Bedre enn før, men…
– Jeg synes det har blitt mye bedre enn det var for et par år siden. Merker har kommet ut med et større utvalg farger i foundation, concealer, setting-pudder og lignende, sier Chioma Anugweje, influencer, journalist og makeup-artist til Melk & Honning.
– De har hørt på kundene og potensielle kunder.
Hun mener at Rihanna skal ha mye av æren.
– Det at Fenty Beauty kom, har revolusjonert skjønnhetsindustrien, og har fått merker til å step their game up. Jeg krysser fingrene for at Fenty Beauty endelig kommer til Norge i år eller i 2021.
Til tross for at utvalget er blitt bedre, mener Anugweje en annen utfordring er at merkene har fullt sortiment i nettbutikk, men ikke i butikk.
– Det gjør det veldig vanskelig å skulle handle.

Etterlyser mangfold
– Det som skjer i skjønnhetsindustrien er en positiv utvikling, men en annen utfordring er at det ikke er mangfold i disse bedriftene. Når de kommer ut med farger til folk med mørk hud, så er undertonene helt off, sier Anugweje.
Hun forteller at da hun var yngre, gikk hun direkte til Mac Cosmetics fordi hun visste at både hun og hele vennegjengen kunne finne sminke her som passet dem.
– Det var ikke sånn at de bare hadde sminke som passet til to av oss, men alle. Jeg vil alltid elske Mac, fordi de alltid har fått meg til å føle meg velkommen. De har alltid hatt alt jeg trenger, og vist meg respekt.
– Før hadde jeg nesten bare Mac i sminkepungen min. Men nå er det mye mer variert, som NYX Professional Makeup, Anastasia Beverly Hills, NARS, Urban Decay og Fenty Beauty som viser at ting utvikler seg til det bedre.

Les også: Hvorfor inviterte dere bare hvite influencere?